EPN

ARKAD6000 Arkiv og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Records and Archives in Society
Studieprogram
Arkivakademiet
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet behandler hvordan arkiver kan skapes og brukes i forskjellige sammenhenger. Det legger vekt på de lovbestemte forutsetningene for offentlig arkivdanning og -bevaring og hvordan disse funksjonene er organisert i dagens samfunn, regelverk for bevaring og kassasjon i offentlig forvaltning og arkivarens roller i denne sammenhengen. Emnet gir også en introduksjon til arkivfaglig teori og metode.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har kjennskap til grunnleggende arkivfaglige begreper
  • har god forståelse for arkivenes funksjoner som administrativ dokumentasjon, grunnlag for innsyn i forvaltningen, rettslig dokumentasjon og kilder for kunnskap om fortida
  • har god oversikt over lov- og regelverk for innsyn, personvern og arkiv
  • har god forståelse for arkivarollene i forvaltning og depot
  • har god kjennskap til bevaringsteori og det norske regelverket for bevaring og kassasjon
  • har oversikt over den arkivteoretiske utviklingen fra 1898 fram til i dag

Ferdigheter

Studenten

  • kan redegjøre for og diskutere sentrale arkivteoretiske begreper
  • kan redegjøre for arkivenes primære og sekundære funksjoner 
  • kan redegjøre for lovbestemte rammevilkår og tilnærmingsmåter til arkivhåndtering i offentlig og privat sektor
  • kan analysere og beskrive arkivenes funksjoner i det norske samfunnet
  • kan redegjøre for og diskutere ulike teoretiske og metodiske tilnærminger til bevaring og kassasjon
  • kan gjennomføre en selvstendig bevarings-/kassasjonsvurdering av et arkiv
  • kan reflektere rundt arkivarrollene i forvaltning og depot

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene blir delt i grupper på inntil fem, som skal skrive en oppgave på 12.500 til 17.500 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) med utgangspunkt i et oppgitt tema. Utkast til oppgave skal legges fram for faglærer for kommentar før den endelige versjonen leveres. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til å levere en ny versjon.

Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en individuell, skriftlig 3-dagers hjemmeeksamen, omfattende ca. 12.500 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Emneansvarlig

Leiv Bjelland