Studieinfo emne ARK3900 2018 HØST
ARK3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I bacheloroppgaven skal studenten anvende teorier og metoder fra studiets fagområder på en selvstendig valgt problemstilling. Studenten velger selv tema for oppgaven.
Forkunnskapskrav
Første og andre studieår må være fullført.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har kjennskap til arkivvitenskapelig teori, metode og forskning
- har god oversikt over aktuell teori og forskning på det området som oppgaven omhandler
Ferdigheter
Studenten
- er i stand til å utarbeide en presis og avgrenset arkivvitenskapelig problemstilling
- kan anvende relevant teori på eget materiale
- er i stand til å innhente, analysere, vurdere og organisere relevant materiale
- kan drøfte egne valg av metode og teoretisk grunnlag i forhold til alternative løsninger
- er i stand til å gjennomføre og formidle et selvstendig arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge et selvstendig prosjekt som strekker seg over tid
- kan formidle skriftlig sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og funn
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsform for emnet er forelesninger, veiledning og seminar.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten skal levere tre arbeidskrav.
- Registrering av tema og foreløpig problemstilling. Tema og foreløpig problemstilling samt ønske om veileder meldes til administrasjonen innen fastsatt frist. Studenter som ikke overholder denne fristen, har ikke krav på veiledning. Etter en faglig godkjenning av tema og foreløpig problemstilling, vil studenten få tildelt en veileder. Den enkelte student vil få tildelt inntil 10 timer til veiledning, inkludert veileders forberedelsestid.
- En skriftlig plan for arbeidet (2-3 sider).
- En muntlig presentasjon av pågående arbeid ved et midtveisseminar.
Arbeidskravene kommenteres muntlig eller skriftlig av faglærer. De skal være gjennomførte og godkjente av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en bacheloroppgave i samsvar med etablert akademisk standard innen faget og instituttets retningslinjer for oppgaveskriving.
En student kan ved ikke bestått, levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang ved ny/utsatt eksamen. Studenten har krav på begrunnelse og en time ekstra veiledning.
Dersom bacheloroppgaven fortsatt ikke er bestått etter ny/utsatt eksamen, må det leveres en helt ny bacheloroppgave med ny problemstilling ved neste ordinære eksamen. Studenten utarbeider ny problemstilling i samarbeid med faglærer, utover det gis det ingen veiledning.
Studenter som ønsker å forbedre karakteren, må levere en helt ny bacheloroppgave basert på en ny problemstilling ved neste ordinære eksamen. Det gis ingen veiledning ved forbedring av karakteren.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensorer til sensurering av oppgavene.
Emneansvarlig
Anneli Sundqvist