Programplaner og emneplaner - Student
ARK3520 Profesjonen - fra kunnskap til praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The profession – from knowledge to practice
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet vil gi fordypet kunnskap i arkivarprofesjonens ansvarsområder, oppgaver og arkivfaglig etikk. Studentene skal omsette kunnskap i praksis, bruke den kunnskap de har ervervet under studiet og løse faglige problemstillinger.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 1. og 2. studieår av bachelorprogrammet i arkivvitenskap.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til profesjonsteori
- har kunnskap om forskjellige tilnærminger til arkivarprofesjonen
- har innsikt i arkivvitenskapelig fag- og yrkesetikk
- har grunnleggende kunnskaper om prosjektarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere faget fra et profesjonsteoretisk perspektiv
- kan identifisere et faglig problem og formulere dette som et prosjekt
- kan gjennomføre et prosjektarbeid i samarbeid med andre studenter
Generell kompetanse
Studenten
- kan syntetisere kunnskap og ferdigheter fra tidligere emner innom studieprogrammet
- kan reflektere over egen kunnskapsutvikling
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom campusbaserte forelesninger, seminarer, gruppeveiledning (fysisk, hybrid eller digitalt basert på gruppens ønske), diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium, prosjekt- og gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Prosjekt- og milepælsplan med ansvarskart (gruppeoppgave).
Planens omfang er 4-7 sider, inkl. tabeller. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hensikten med arbeidskravet er å legge til rette for at prosjektarbeid gjennomføres på en god måte.
- Liste med valgfritt pensum relatert til prosjekt (gruppeoppgave).
Valgfritt pensum skal utgjøre mellom 200-350 sider, avhengig av hvor mye litteratur som velges fra tidligere pensa.
Hensikten med arbeidskravet er å identifisere relevant kunnskap og ferdigheter for prosjektarbeid.
- Deltakelse på 3 gruppeveiledninger á 45 minutter (individuell oppgave).
Deltakelse i veiledningen er viktig for prosjektgruppas progresjon.
Teamene avgjør selv om veiledningen skal være fysisk, hybrid eller digital.
(Deltakelse i en veiledningstime kan ev. erstattes med deltakelse på to seminarer.)
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studentene skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to deler:
- Et prosjektarbeid om et valgt tema knyttet til en faglig problemstilling. Tema skal godkjennes av faglærer. Resultatet av arbeidet skal innleveres i form av en prosjektrapport fra en gruppe på 3-5 deltakere. Omfanget er 8-10 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Hver prosjektgruppe har krav på tre veiledningstimer.
- En skriftlig, individuell hjemmeeksamen over tre dager. Omfanget er 6-8 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Delbesvarelsene vurderes hver for seg. Den individuelle oppgaven utgjør 60 % av samlet karakter, og gruppeoppgaven 40 %.
For å bestå emnet må både prosjektrapporten og hjemmeeksamen vurderes til bestått karakter.
Ved stryk tas den eksamensdelen som ikke er bestått på nytt. Gruppen kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av prosjektrapporten til sensur én gang. Ved ikke bestått hjemmeeksamen, vil en ny oppgave bli gitt til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Leiv Bjelland