EPN-V2

ARK3200 Arkivformidling og tilgjengeliggjøring Emneplan

Engelsk emnenavn
Archival Outreach and Dissemination
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet kombinerer teori og praksis for å utvikle forståelse for oppgaver og utfordringer i knyttet til formidling av arkiv ved arkivinstitusjoner.

  • Forkunnskapskrav

    Emnet behandler hvordan arkiver kan skapes og brukes i forskjellige sammenhenger. Det legger vekt på de lovbestemte forutsetningene for offentlig arkivdanning og -bevaring og hvordan disse funksjonene er organisert i dagens samfunn, med et særlig fokus på regelverk og praktisering av offentlighet og partsinnsyn og arkivarens rolle i denne sammenhengen. Emnet gir også en introduksjon til arkivfaglig teori og metode og til fagets historiske utvikling.

  • Læringsutbytte

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Kunnskaper

    Studenten

    • har grunnleggende forståelse av sentrale arkivfaglige begreper
    • har oversikt over den arkivteoretiske utviklingen fra 1898 til i dag
    • har god forståelse av arkivenes funksjoner som administrativ dokumentasjon, grunnlag for innsyn i forvaltningen, rettslig dokumentasjon og kilder for kunnskap om fortida
    • har god oversikt over lov- og regelverk for saksbehandling, innsyn, personvern og arkiv
    • har god forståelse av arkivarrollene i forvaltning og depot
    • har god kunnskap om det norske arkivlandskapets organisering
    • har grunnleggende kjennskap til arkivfagets historiske utvikling
    • har kunnskaper om kravene til akademisk forfatterskap

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan redegjøre for og diskutere sentrale arkivteoretiske begreper
    • kan redegjøre for arkivenes primære og sekundære funksjoner
    • kan redegjøre for lovbestemte rammevilkår og tilnærmingsmåter til arkivhåndtering i offentlig og privat sektor
    • kan analysere og beskrive arkivenes funksjoner i det norske samfunnet
    • kan redegjøre for hvordan samfunnsmessige maktforhold kan påvirke arkivene
    • kan gjennomføre og begrunne selvstendige vurderinger av forespørsler om innsyn og partsinnsyn i arkiv
    • kan reflektere rundt arkivarrollene i forvaltning og depot
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.

  • Vurdering og eksamen

    Studentene blir delt i grupper på fem, som skal levere en oppgave på ca. 17.500 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) med utgangspunkt i et oppgitt tema.

    Utkast til oppgave skal legges fram for faglærer for kommentar, før den endelige versjonen leveres.

    Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere en ny versjon.

    Arbeidskrav skal være gjennomført og godkjente av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell 6-timers eksamen.

  • Vurderingsuttrykk

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Sensorordning

    Gradert skala A-F.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Gudmund Valderhaug

  • Emneansvarlig

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

    Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.