EPN-V2

ARK2400 Arkivplanlegging Emneplan

Engelsk emnenavn
Records Management Planning
Studieprogram
Bachelorstudium i arkivvitenskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

  • gode kunnskaper om teoretiske og metodologiske prinsipper for arkivbeskrivelse
  • grunnleggende forståelse av de viktigste teoriene som ligger til grunn for utlevering og tilgjengeliggjøring
  • grunnleggende kunnskap om metadatamodeller og -standarder som er relevant for fremfinning, sammenligning og lenking av informasjonsressurser
  • gode kunnskaper om prinsipper for søk og søketeknikker
  • kjennskap til depotmateriale fra et brukerperspektiv, grunnleggende begrepsapparat for kildekritikk og vurderinger av kompletthet, troverdighet og autentisitet
  • kjennskap til problemstillinger knyttet til bruk og gjenbruk av informasjonsressurser på tvers av ulike depotvirksomheter

Ferdigheter

  • bruke relevante nasjonale/internasjonale standarder for å beskrive analoge og digitale arkiver
  • reflektere over forskjellige tilnærminger til utlevering, tilgjengeliggjøring og bruk av arkivmateriale
  • bruke og videreutvikle relevante metadata modeller og standarder for arkivbeskrivelse og lenking av informasjonsressurser
  • reflektere over søk og forskjellige søketeknikker

Generell kompetanse

  • bidra til utvikling av ny praksis i arkivene
  • se arkivmateriale i en større sammenheng

Forkunnskapskrav

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Et arbeidskrav som er knyttet til depotvirksomhetens bearbeiding og tilrettelegging av informasjonsressurser,
  • Arbeidskrav 2: Et arbeidkrav som dreier seg om å se informasjonsressursene og bruksmulighetene fra brukernes perspektiv.

For begge arbeidkrav gjelder at studentene kan velge selv om de vil levere individuelt eller i gruppe. Hvert av arbeidskravene kan besvares med en kombinasjon av formelle, figurbaserte analyseteknikker og en prosatekst. Prosateksten skal utgjøre mellom 15.000 og 20.000 tegn, inkludert mellomrom for en individuell innlevering. Rammen økes med 5.000 tegn for hvert ekstra gruppemedlem. Arbeidskravene kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Læringsutbytte

Vurderingsformen er en skriftlig, individuell 6-timers skoleeksamen.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen hjelpemidler tillatt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F.

Vurdering og eksamen

Herbjørn Andresen

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Anneli Sundqvist