EPN-V2

ARK2200 Digital recordkeeping and preservation II Course description

Course name in Norwegian
Digital arkivdanning og -bevaring II
Study programme
Bachelor Programme in Archival Science
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Required preliminary courses

I arbeidet med emnet skal studentene benytte sine yrkesfaglige, pedagogiske og yrkesdidaktiske kompetanse til å gjennomføre pedagogisk praksis og bacheloroppgave knyttet til yrkesopplæring og/eller arbeidsliv innenfor restaurant- og matfagene. Sentrale emner er:

  • Forskningsprosess knyttet til utvikling av datainnsamlingsverktøy, datainnsamling, dataanalyse, presentasjon av resultater og diskusjon i en bacheloroppgave.
  • Selvvalgt litteraturstudier knyttet til faginnholdet i bacheloroppgaven
  • Lovverk og styringsdokumenter knyttet til vurdering
  • Planlegging og gjennomføring av vurdering for- og av læring
  • Profesjonsetikk og håndtering av etiske dilemmaer
  • Samarbeidsrelasjoner innenfor skole og arbeidsliv

Praksis

  • Yrkespraksis. Studentene gjennomfører 10 dagers yrkespraksis knyttet til gjennomføring av bacheloroppgaven.
  • Pedagogisk praksis. Studentene gjennomfører 15 dagers pedagogisk praksisopplæring i relevante fag i grunnskolen, videregående skole eller ved andre relevante opplæringsarenaer som for eksempel opplæringskontor eller bedrift.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

  • har innsikt i de relevante nasjonale/internasjonale standarder som er knyttet til håndtering og bevaring av elektroniske arkiv
  • har kjennskap til prosessene og utfordringene rundt konvertering og migrasjon av digital informasjon
  • har grunnleggende kunnskap om XML/XSD
  • har forståelse av bevaringsrelevante filformater og på hvilke grunnlag disse velges
  • har forståelse for metodene og prinsippene som ligger til grunn for generering av uttrekk fra elektroniske arkiver
  • har kunnskap om metoder og prinsipper som ligger til grunn for bruken av PKI

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og beskrive de ulike utfordringer knyttet til danning, bevaring og tilgang til elektroniske arkiver
  • kan utforme strategier for langtidslagring av digital informasjon
  • kan analysere og redegjøre for metadata som inngår i et elektronisk uttrekk og hvordan metadata kan videreutvikles ved behov
  • kan utforme strategier/metoder for generering av uttrekk
  • kan redegjøre for bruken av PKI for å sikre autentisitet til elektronisk arkivmateriale

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, selvstudium og gruppearbeid.

Course requirements

Studentene skal levere tre arbeidskrav:

  1. To praktiske gruppeoppgaver om et oppgitt emne.
  2. En praktisk individuell oppgave om et oppgitt emne.

Dersom oppgavene ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere én ny versjon. Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Assessment

Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig mappe med et omfang på 20-28 sider (46.000 - 64.000 tegn inkludert mellomrom).

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.

Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.