Programplaner og emneplaner - Student
ARK2000 Digitalt depot I Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital Repositories I
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en grunnleggende forståelse av langtidsbevaring av elektroniske arkiver. Det baserer seg på ISO 14721:2012 (OAIS-modellen) og belyser forskjellige aspekter av denne, og legger spesiell vekt på å generere uttrekk, og hvordan uttrekk skal behandles og forvaltes av depotinstitusjoner.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om det teoretiske grunnlaget og de metodiske prinsippene for generering av uttrekk fra databaser
- har bred kunnskap om det teoretiske grunnlaget og de metodiske prinsippene for langtidsbevaring av digitalt arkivmateriale
- har god innsikt i relevante nasjonale/internasjonale standarder som er knyttet til bevaring av elektronisk arkivmateriale
- har kjennskap til revisjonskriterier og sertifiseringsordninger for digitale depoter
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende teorier, modeller og metoder i arbeid med å motta, kontrollere og innlemme elektroniske avleveringer i depot
- kan anvende teorier, modeller og metoder i arbeid med å forvalte elektronisk arkivmateriale
- kan bruke relevante nasjonale/internasjonale standardene for forvaltning av elektroniske arkiv
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
Vurderingsform er todelt, en individuell semesteroppgave og en individuell skriftlig 3-dagers hjemmeeksamen. Semesteroppgaven skal ha et omfang på ca. 25.000 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) mens hjemmeeksamen skal ha et omfang på 17.500-25.000 tegn (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Semesteroppgave og hjemmeeksamen teller likt (50%) for karakteren i emnet.
En student kan ved ikke bestått semesteroppgave levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Naturfag og matematikk i barnehagen (30 studiepoeng) er en videreutdanning. Naturfag og matematikk er både teoretiske og praktiske fag. En barnehagelærer skal ta utgangspunkt i barnas hverdagserfaringer og deres oppfatninger av naturfaglige og matematiske fenomener. Studentene skal gjøres kjent med forskningsbasert kunnskap om barnas forståelse av disse fenomenene. Studiet legger vekt på realfaglig arbeid i barnehagen, samt barnehagelæreren som pedagogisk leder og veileder.
Sensorordning
x
Emneansvarlig
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om didaktikk i naturfag og i matematikk i barnehagen
- har kunnskap om fysiske fenomener og matematikkens betydning for forklaring av naturfenomener
- har fordypet kunnskap om matematiske begrepsdanning innen rom og form, klassifikasjon og mønster, måling og sammenligning
- har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer og deres plass i økosystemene
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere didaktisk arbeid i realfag både inne og ute
- kan anvende realfaglige begreper i samspill med barn og kan bruke barns spontane innspill
- kan bruke eksperimenter, systematisering og utforskende arbeidsmåter som fremmer barnas undring, kreativitet og læring
- kan legge til rette for dokumentasjon av barnas realfaglige aktiviteter og lede arbeidet med realfag i barnehagen
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til å utvikle et godt læringsmiljø og kan formidle realfaglige problemstillinger til ansatte og foreldre
- har forståelse for naturvitenskapens metoder og tenkemåter samt realfagenes betydning som allmenndannende fag
- kan fremme barns begynnende forståelse for bærekraftig utvikling