Programplaner og emneplaner - Student
ARK1540 Dokumentasjonsforvaltning - verktøy og metoder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Records management - tools and methods
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i funksjonsanalytisk teori og metode. Det behandler prinsipper og metoder for analyse og beskrivelse av virksomhets- og dokumentasjonsprosesser, klassifikasjon og vurdering av dokumentasjonsbehov med utgangspunkt i faglige, rettslige og politiske føringer.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har gode kunnskaper om funksjonsbasert arkivteori og metode
- har grunnleggende forståelse av hva virksomhetsprosesser er og hvordan de kan beskrives
- har kjennskap til klassifikasjonssystem for dokumentasjon
- har grunnleggende forståelse av de føringer for dokumentasjon i virksomhetsprosesser som følger av forretningsbehov og eksterne krav
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre en funksjonsanalyse
- kan lage en klassifikasjonsstruktur
- kan beskrive virksomhetsprosesser og identifisere hva slags dokumentasjon de genererer
- kan vurdere dokumentasjonsbehov
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til analytisk tenkning og systematisk tilnærming til fagområdet
- kan delta i tverrfaglig arbeid med utvikling og endring av virksomhetsprosesser
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium, gruppearbeid og gruppeveiledning. Undervisningen skjer fysisk på campus.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- en funksjonsanalyse basert på et gitt case. Resultatet skal innleveres i form av en skriftlig rapport på 8-10 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5. Arbeidskravet gjennomføres som en gruppeoppgave i grupper på 3-5 deltakere. Hver gruppe har krav på en veiledningstime. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få anvende funksjonsbasert arkivteori og metode i praktisk problemløsing.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist, før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Emnet handler om arkivenes sekundærfunksjon, dvs. om hvordan arkivene blir bevart, beskrevet og brukt for andre formål enn arkivskaperens egne behov. Det legger vekt på teoretiske og metodiske tilnærminger til bevaring og kassasjon, beskrivelse, tilgjengeliggjøring og formidling.
Undervisningsspråk er norsk.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Ingen forkunnskapskrav.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har gode kunnskaper om utviklingen av bevaringsteori og metodologi
- har kjennskap til diskusjoner om arkivinstitusjoners rolle i å forme samfunnsdokumentasjon
- har god kjennskap til det norske regelverket for bevaring og kassasjon
- har kunnskaper om prinsippene og standarder for arkivbeskrivelse
- har god forståelse for arkivtjenestens og arkivinstitusjonenes publikumstjenester
- har grunnleggende kunnskaper om analog og nettbasert tilgjengeliggjøring og formidling av arkivinformasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan redegjøre for prinsippene for bevaring/kassasjon og arkivbeskrivelse
- kan gjennomføre og begrunne en selvstendig bevarings-/kassasjonsvurdering av et arkiv
- kan reflektere rundt utfordringer ved arkivbeskrivelse
- kan gjøre rede for fagetiske utfordringer og prinsipper knyttet til bevaring og tilgjengeliggjøring av arkiv
- kan diskutere formålene og utfordringene ved arkivformidling
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i arkivarprofesjonens samfunnsroller og hvordan disse har endret seg over tid
- kan formidle faglig kunnskap skriftlig i ulike sjangere