Programplaner og emneplaner - Student
ARK1540 Records management - tools and methods Course description
- Course name in Norwegian
- Dokumentasjonsforvaltning - verktøy og metoder
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Emnet gir en innføring i funksjonsanalytisk teori og metode. Det behandler prinsipper og metoder for å analysere og beskrive virksomhets- og dokumentasjonsprosesser, og for å vurdere dokumentasjonsbehov med utgangspunkt i faglige, rettslige og politiske føringer.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
-
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har
- gode kunnskaper om funksjonsbasert arkivteori og metode
- grunnleggende forståelse av hva virksomhetsprosesser er og hvordan de kan beskrives
- gode kunnskaper om rettslige krav til dokumenters form og innhold
- grunnleggende forståelse av de krav til og føringer for forvaltningens saksbehandlingsprosesser som følger av generell forvaltningsrett og av forvaltning- og IT-politikken
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre en funksjonsanalyse
- lage en klassifikasjonsstruktur
- beskrive virksomhetsprosesser, identifisere hva slags dokumentasjon de genererer, og vurdere dokumentasjonsbehov
- analysere og beskrive sammenhengen mellom dokumentasjonens form og innhold, og rettslige og faglige krav til arkivdanningen
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til analytisk tenkning og systematisk tilnærming til fagområdet
- kan delta i tverrfaglig arbeid med utvikling og endring av virksomhetsprosesser
-
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, prosjektarbeid, selvstudium og gruppearbeid.
-
Course requirements
Studentene skal gjennomføre et prosjektarbeid og innlevere resultatet i form av en prosjektrapport på ca. 10 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et gitt tema. Oppgaven skal løses gruppevis, og studentene blir delt i grupper på tre til fire. Hver gruppe har krav på en veiledningstime.
Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studentene få anledning til å levere en ny versjon.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.
-
Assessment
Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6-8 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny og utsatt eksamen arrangeres i påfølgende semester.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Grading scale
Gradert skala A-F.
-
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.