EPN

ARK1540 Dokumentasjonsforvaltning - verktøy og metoder Emneplan

Engelsk emnenavn
Records management - tools and methods
Studieprogram
Bachelorstudium i arkivvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i funksjonsanalytisk teori og metode. Det behandler prinsipper og metoder for å analysere og beskrive virksomhets- og dokumentasjonsprosesser, og for å vurdere dokumentasjonsbehov med utgangspunkt i faglige, rettslige og politiske føringer.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • gode kunnskaper om funksjonsbasert arkivteori og metode
  • grunnleggende forståelse av hva virksomhetsprosesser er og hvordan de kan beskrives
  • gode kunnskaper om rettslige krav til dokumenters form og innhold
  • grunnleggende forståelse av de krav til og føringer for forvaltningens saksbehandlingsprosesser som følger av generell forvaltningsrett og av forvaltning- og IT-politikken

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre en funksjonsanalyse
  • lage en klassifikasjonsstruktur
  • beskrive virksomhetsprosesser, identifisere hva slags dokumentasjon de genererer, og vurdere dokumentasjonsbehov
  • analysere og beskrive sammenhengen mellom dokumentasjonens form og innhold, og rettslige og faglige krav til arkivdanningen

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til analytisk tenkning og systematisk tilnærming til fagområdet
  • kan delta i tverrfaglig arbeid med utvikling og endring av virksomhetsprosesser

Innhold

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, prosjektarbeid, selvstudium og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene skal gjennomføre et prosjektarbeid og innlevere resultatet i form av en prosjektrapport på ca. 10 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et gitt tema. Oppgaven skal løses gruppevis, og studentene blir delt i grupper på tre til fire. Hver gruppe har krav på en veiledningstime.

Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studentene få anledning til å levere en ny versjon.

Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6-8 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny og utsatt eksamen arrangeres i påfølgende semester. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.