Programplaner og emneplaner - Student
ARK1530 Dokumentasjonsforvaltning - funksjon og oppdrag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Records management functions
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet behandler arkivdanning og dokumentasjonsforvaltning i dagens virksomheter. Det gir en innføring i metoder, standarder og systemer som brukes innen fagfeltet.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har gode kunnskaper om arkivteoretiske forutsetninger for arkivdanning
- har god forståelse for dokumentasjonsforvaltningens rolle og oppgaver i virksomheter
- har kunnskaper om ISO 15489
- har grunnleggende forståelse av Noark-standardens oppbygning og funksjoner
- har kjennskap til funksjonene i elektroniske sak-/arkivsystemer
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for oppgaver i arkivdanningen
- kan gjøre rede for dokumentasjonsforvaltningens rolle i en organisasjon
- kan gjøre rede for og anvendelsen av Noark-standarden og ISO15489 i en norsk kontekst
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle faglig relevant stoff skriftlig
- kan muntlig og skriftlig drøfte utfordringer knyttet til elektronisk arkivdanning og bruk av elektroniske sak-/arkivsystem
Arbeids- og undervisningsformer
Fagfordypningen i profesjonsrettet pedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 og Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2.
En fordypet forståelse av mangfoldet i elevgruppa står sentralt i dette emnet. Studentene utfordres til å ta kritisk stilling til hvordan det å være del av et profesjonsfellesskap kan gi muligheter for å bedre utnytte egne sterke sider og kompensere for de svake, og for å bidra til utvikling av fellesskapet. Studiet utfordrer til kritisk ettertanke over og utvikling av egen yrkesidentitet, med utgangspunkt i eget skolefag fra grunnskolelærerutdanninga og skolens samfunnsmandat.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskap om utdanningspolitiske rammer for pedagogisk arbeid
- har avansert kunnskap om lærerarbeid i klasserommet, sosialpedagogisk arbeid og endrings- og utviklingsarbeid i profesjonsfellesskapet
- har inngående kunnskap om lærerprofesjonen, profesjonelt skjønn og profesjonsetikk
Ferdigheter
Studenten
- kan på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap reflektere over problemstillinger knyttet til profesjonelle utfordringer på ulike arenaer i grunnskolen
- kan anaylsere profesjonsetiske utfordringer knyttet til lærerarbeid i klasserommet, sosialpedagogisk arbeid og endings- og utviklingsarbeid i profesjonsfelleskapet
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger av relevans for masterfaget
- kan bidra til å samarbeide om utviklings- og endringsarbeid i grunnskolen til beste for alle elever
Vurdering og eksamen
Undervisningen baserer seg på varierte læringsaktiviteter som individuelt arbeid, arbeid i gruppe, forelesninger og casebasert dialogseminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Omfang: 6 timer.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Emneansvarlig
Ingen hjelpemidler tillatt.