EPN-V2

ARK1530 Dokumentasjonsforvaltning - funksjon og oppdrag Emneplan

Engelsk emnenavn
Records management functions
Studieprogram
Bachelorstudium i arkivvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet behandler arkivdanning og dokumentasjonsforvaltning i dagens virksomheter. Det gir en innføring i metoder, standarder og systemer som brukes innen fagfeltet.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har gode kunnskaper om arkivteoretiske forutsetninger for arkivdanning
  • har god forståelse for dokumentasjonsforvaltningens rolle og oppgaver i virksomheter
  • har kunnskaper om ISO 15489
  • har grunnleggende forståelse av Noark-standardens oppbygning og funksjoner
  • har kjennskap til funksjonene i elektroniske sak-/arkivsystemer

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for oppgaver i arkivdanningen
  • kan gjøre rede for dokumentasjonsforvaltningens rolle i en organisasjon
  • kan gjøre rede for og anvendelsen av Noark-standarden og ISO15489 i en norsk kontekst

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle faglig relevant stoff skriftlig
  • kan muntlig og skriftlig drøfte utfordringer knyttet til elektronisk arkivdanning og bruk av elektroniske sak-/arkivsystem

Arbeids- og undervisningsformer

Fagfordypningen i profesjonsrettet pedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 og Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2.

En fordypet forståelse av mangfoldet i elevgruppa står sentralt i dette emnet. Studentene utfordres til å ta kritisk stilling til hvordan det å være del av et profesjonsfellesskap kan gi muligheter for å bedre utnytte egne sterke sider og kompensere for de svake, og for å bidra til utvikling av fellesskapet. Studiet utfordrer til kritisk ettertanke over og utvikling av egen yrkesidentitet, med utgangspunkt i eget skolefag fra grunnskolelærerutdanninga og skolens samfunnsmandat.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskap om utdanningspolitiske rammer for pedagogisk arbeid
  • har avansert kunnskap om lærerarbeid i klasserommet, sosialpedagogisk arbeid og endrings- og utviklingsarbeid i profesjonsfellesskapet
  • har inngående kunnskap om lærerprofesjonen, profesjonelt skjønn og profesjonsetikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap reflektere over problemstillinger knyttet til profesjonelle utfordringer på ulike arenaer i grunnskolen
  • kan anaylsere profesjonsetiske utfordringer knyttet til lærerarbeid i klasserommet, sosialpedagogisk arbeid og endings- og utviklingsarbeid i profesjonsfelleskapet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger av relevans for masterfaget
  • kan bidra til å samarbeide om utviklings- og endringsarbeid i grunnskolen til beste for alle elever

Vurdering og eksamen

Undervisningen baserer seg på varierte læringsaktiviteter som individuelt arbeid, arbeid i gruppe, forelesninger og casebasert dialogseminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Omfang: 6 timer.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Emneansvarlig

Ingen hjelpemidler tillatt.