EPN

ARK1530 Dokumentasjonsforvaltning - funksjon og oppdrag Emneplan

Engelsk emnenavn
Records management functions
Studieprogram
Bachelorstudium i arkivvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en god forståelse for arkivdanning og dokumentasjonsprosesser i moderne virksomheter, og forskjellige typer informasjonssystemer. Videre gir det en innføring i  metoder for dokumentasjonsforvaltningen og i internasjonale og nasjonale standarder for arbeidsfeltet.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • gode kunnskaper om de arkivteoretiske forutsetningene for arkivdanning
  • forståelse for dokumentasjonsforvaltningens rolle og oppgaver i moderne virksomheter
  • gode kunnskaper om ISO 15489
  • grunnleggende forståelse av Noark-standardens oppbygning og funksjoner
  • kjennskap til funksjonene i elektroniske sak-/arkivsystemer

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre rede for oppgaver i arkivdanningen
  • analysere dokumentasjonsforvaltningens rolle i en organisasjon
  • bruke Noark-standarden, og ISO15489 i en norsk kontekst
  • drøfte utfordringer knyttet til elektronisk arkivdanning og bruk av elektroniske sak-/arkivsystem

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle faglig relevant stoff skriftlig
  • kan kommunisere og reflektere over dokumentasjonsforvaltningens rolle på en arbeidsplass

Innhold

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, praktiske øvelser, selvstudium og ekskursjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene skal levere minst et obligatorisk arbeidskrav, en individuell oppgave om et oppgitt emne. Omfanget skal være mellom 11.500 og 14.500 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere en ny versjon.

Arbeidskrav skal være gjennomført og godkjente av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell 4-timers skoleeksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.