Studieinfo emne ARK1530 2020 HØST
ARK1530 Dokumentasjonsforvaltning - funksjon og oppdrag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Records management functions
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR
2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en god forståelse for arkivdanning og dokumentasjonsprosesser i moderne virksomheter, og forskjellige typer informasjonssystemer. Videre gir det en innføring i metoder for dokumentasjonsforvaltningen og i internasjonale og nasjonale standarder for arbeidsfeltet.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- gode kunnskaper om de arkivteoretiske forutsetningene for arkivdanning
- forståelse for dokumentasjonsforvaltningens rolle og oppgaver i moderne virksomheter
- gode kunnskaper om ISO 15489
- grunnleggende forståelse av Noark-standardens oppbygning og funksjoner
- kjennskap til funksjonene i elektroniske sak-/arkivsystemer
Ferdigheter
Studenten kan
- gjøre rede for oppgaver i arkivdanningen
- analysere dokumentasjonsforvaltningens rolle i en organisasjon
- bruke Noark-standarden, og ISO15489 i en norsk kontekst
- drøfte utfordringer knyttet til elektronisk arkivdanning og bruk av elektroniske sak-/arkivsystem
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle faglig relevant stoff skriftlig
- kan kommunisere og reflektere over dokumentasjonsforvaltningens rolle på en arbeidsplass
Innhold
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, praktiske øvelser, selvstudium og ekskursjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene skal levere minst et obligatorisk arbeidskrav, en individuell oppgave om et oppgitt emne. Omfanget skal være mellom 11.500 og 14.500 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere en ny versjon.
Arbeidskrav skal være gjennomført og godkjente av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell 4-timers skoleeksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.