Programplaner og emneplaner - Student
ARK1520 Juss i dokumentasjonsforvaltningen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Administrative and documentation law
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ortoser til foten er det andre av fire emner i ortopediteknikk. Emnet bygger spesielt på de kliniske arbeidsprosessene som inngår i ORI1000 og ORI1300. I tillegg anvendes kunnskap fra emnene anatomi, patologi og biomekanikk. Fokuset vil være på tilpassing av innleggssåler, fotsenger og tilpassing av ortopedisk fottøy. Her inngår funksjonsundersøkelser av foten, ganganalyse, scanning for digital modellering av fotsenger, trykkmåling, biomekaniske perspektiver og psykososiale konsekvenser for personer med fotlidelser.
Studenten får innføring i forebyggende tiltak mot belastningslidelser i føttene og opprettholdelse av gangfunksjon. Emnet dekker også delfotproteser.
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for sammenhenger mellom fotens anatomi, patologi, biomekanikk og funksjon
- gjøre rede for fotlidelser som ligger til grunn for bruk av fotortoser eller ortopedisk fottøy
- gjøre rede for design og konstruksjon av fotortoser og ortopedisk fottøy
- beskrive ulike komponenter i en sko og forklare fremstillingsprosesser som er relevant for fottøy og fotortoser
- utdype biomekaniske prinsipper og teori som anvendes i design og tilpassing av fotortoser, ortopedisk fottøy og delfotproteser
- beskrive skoens betydning for funksjon ved delfotprotese
- beskrive forebyggende tiltak for å korrigere feilstillinger, redusere smerte og forebygge sår
Ferdigheter
Studenten kan
- under veiledning utføre kliniske prosesser som inngår i oppfølgingsplan av brukere som trenger fottøy og fotortoser
- gjennomføre ganganalyse, identifisere biomekaniske forhold og anvende kunnskapen i ortosebehandling
- anvende utfallsmål knyttet til bruker av fottøy og fotortoser
- anvende ICF rammeverk til å forklare hvordan funksjonsnedsettelse grunnet fotproblematikk påvirker individet
- anvende trykkmålingsutstyr og benytte resultatene i valg og vurdering av ortoser
- anvende relevant forskning for å analysere temaer knyttet til fottøy og fotortoser
- under veiledning, lage arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske prosedyrer som benyttes ved fremstilling av fottøy og fotortoser
- analysere og reflektere over kliniske og tekniske løsninger, dokumentere klinisk arbeid i journal og kommunisere dette muntlig
Generell kompetanse
Studenten kan
- arbeide selvstendig og samarbeide med bruker og andre profesjoner på området fottøy og fotortoser
- diskutere behovet for faglige retningslinjer
- reflektere over hvordan kommunikasjon bør tilpasses til forskjellige aldersgrupper og funksjonsnivåer
- reflektere over befolkningens kunnskap om egen helse og konsekvenser for veiledning og informasjon
Læringsutbytte
Det veksles mellom seminarer, klinisk og teknisk kurs, forelesninger, digitale ressurser, studentsamarbeid og selvstudier.
Arbeids- og undervisningsformer
Individuell hjemmeeksamen over 5 dager. Omfang: 3800-4200 ord.
Ny eksamen: Dersom hjemmeeksamen vurderes til F, har studenten anledning til å levere inn omarbeidet versjon til ny sensur én gang.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
- 15 studiepoeng overlapp med ORTO2100 Ortoser til foten.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Emilie Marie Weiseth