Programplaner og emneplaner - Student
ARK1510 Administrasjon og dokumentasjonspraksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Administration and documentation practices
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge:
Knowledge
The student
• can describe the structure of a cell and its function• can describe the structure and function of different organ systems, with a particular focus on the nervous system• can account for the primary human needs• can describe the most important hygienic principles• can present key aspects of microbiology• can describe the division, function and structure of the immune system• can describe normal motor development and factors that can affect development• can describe the normal development and function of the senses and factors that can affect development
Forkunnskapskrav
Teaching and learning methods include lectures, seminars, group work, written assignments, a multiple-choice test and self-study.
Læringsutbytte
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- 80% attendance at seminar
- One multiple-choice test with a minimum of 80% correct answers by the given deadline
Arbeids- og undervisningsformer
Individual written examination with invigilation, 4 hours
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- en poster om et oppgitt tema i tilknytning til emnets innhold. Posteren skal presenteres muntllig, ca. 15 minutter, for medstudenter og lærere i plenum. Arbeidskravet gjennomføres som en gruppeoppgave i grupper på 3-5 deltakere. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal reflektere over og drøfte grunnleggende temaer i emnet.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist, før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Grade scale A-F
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Dette emnet gir studenten mulighet til å fordype seg i et selvvalgt tema som ikke dekkes av eksisterende emner. Studenten kan utforske et spesifikt fagområde, en teori eller praksis som er relevant for masterstudiet. Arbeidet kan være i form av en studie i et selvvalgt tema, deltakelse i et forskningsprosjekt, deltakelse i en profesjonell praksis, utvikling av et programvareprodukt eller dataproduksjonsløype eller annen form for arbeid i tråd med studentens ønskemål. Temaet for arbeidet kan være tilknyttet masteroppgaven. Alle former for arbeid rapporteres i form av en semesteroppgave.
Undervisningsspråk er hovedsakelig på norsk eller annet skandinavisk språk. Noe undervisning kan bli gitt på engelsk.
Sensorordning
10 credits overlap with VERN1500/VERND1500/VERNL1500
Emneansvarlig
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap innenfor det valgte temaet innenfor arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag.
- spesialisert faglige kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre avansert analyse og drøfting innenfor et tematisk avgrenset område.
Ferdigheter
Studenten kan
- selvstendig planlegge og gjennomføre en litteraturstudie, forskningsprosjekt eller annen relevant oppgave knyttet til emnet.
- gjøre rede for og diskutere et spesifikt fagområde, en teori eller praksis som er relevant for masterstudiet.
- orientere seg i en omfattende litteratur i feltet, og finne komplementerende litteratur av relevans for en selvvalgt eller oppgitt problemstilling.
- løse problemstillingen gjennom et selvstendig skriftlig arbeid, med klar argumentasjon/drøftelse, under veiledning.
- på selvstendig grunnlag skrive en vitenskapelig oppgave.
Generell kompetanse
Studenten kan
- arbeide selvstendig med en vitenskapelig oppgave.
- skrive i en akademisk sjanger, med en tydelig avgrensning, godt bruk av vitenskapelige referanseverk, og tydelig skille mellom gjengivelse av andres arbeid og egne konklusjoner.