Programplaner og emneplaner - Student
ARK1500 Introduksjon til arkivvitenskap Emneplan
- Engelsk emnenavn
- An introduction to archival science
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Se fagplanen.
Forkunnskapskrav
Retten til å avlegge eksamen i faget forutsetter 80% deltakelse i undervisningen på emnet og gjennomføring av tre fordypningsspesifikke arbeidskrav.
Læringsutbytte i pedagogikkfordypningene forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale tema og utfordringer i faget. Faget er profesjonsrettet og skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved individuelle selvstudier, men som utvikles i dialog og ved deltakelse i undervisning. Dette bidrar til sammenheng i studiet, evne til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon. Gjennom studentaktive arbeidsformer som for eksempel gruppearbeid, hverandreundervisning, øvelser i kommunikasjon, argumentasjon og muntlig fremstillingsevne gis muligheter for å utvikle ferdigheter som er relevante for profesjonelt lærerarbeid.
Følgende arbeidskrav må være bestått for å kunne avlegge eksamen:
- Tre fagtekster, én fra hver av fellestemaets tre deltema, se under innhold «Et klasserom for alle). Studenten skal selv utvikle problemstillinger og i fagtekstene synliggjøre sammenhenger mellom deltema og egen fagfordypning. Hver fagtekst skal ha et omfang på 2000 ord +/- 10 %. Fagteksten skal gjennomføres individuelt og leveres på slutten av undervisningsperioden for det tilhørende deltema
- En fagtekst basert på et referat fra en samtale med en aktør i praksisfeltet (praksislærer/ spesialpedagog/ansatt i PPT) Samtalen skal dreie seg om skolens innsats for et inkluderende læringsfellesskap og forebygging av vansker, samt verktøy og metoder for å følge med om elevene har tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Omfang på teksten er 1000 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres individuelt og skal også presenteres muntlig.
- En fagtekst om tilpasset opplæring og tilrettelegging for læring og utvikling hos elever med behov for særskilt tilrettelegging. I dette arbeidskravet inngår også muntlig presentasjon av fagteksten, og deltakelse i paneldebatt om sentrale temaer i arbeidskravet. Omfang på tekst er 2000 ord +/- 10 %. Fagtekst og presentasjon gjennomføres individuelt.
- Utforme og begrunne en individuell opplæringsplan for en elev basert på et case med rett på individuelt tilrettelagt opplæring. Omfang 1000 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe og det skal presenteres muntlig.
Formål med arbeidskravene: Fellestemaets deltemaer inngår som sentrale elementer i arbeidet med fordypningstema. Fellestemas arbeidskrav skal binde sammen de ulike deltema med studentens fordypningstema og med det kvalifisere for eksamen. Arbeidskravene forutsetter at studenten viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor fellestemaets deltema, god oversikt over faget og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Krav om deltakelse skal bidra til å kvalifisere for eksamen og knytte studiet til profesjonsfeltet. Det er krav om deltakelse i følgende aktiviteter knyttet til fellestema, del 1:
- Fellesforelesninger for de tre fordypningene. Her presenteres fagets innhold, og studenten får dypere innsikt i både fellesdelen og fagfordypningen
- Deltakelse i tre seminarer, ett for hver av fellestemaets tre deltemaer. Studenten skal trekke på kunnskaper fra både fellestema og fordypningstema og vurderer sammenhenger
- Deltakelse i en paneldebatt i seminar én gang i løpet av semesteret. Panelet består av 4-6 studenter. Hver av studentene presenterer en problemstilling, og panelet drøfter problemstillingene i lys av sentrale begreper og prinsipper innen temaet.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i emnet. Sykdom fritar ikke fra kravet om deltakelse. For studenter med gyldig fravær vil det bli utformet en kompensatorisk oppgave/alternativ gjennomføring. Form og omfang avtales med faglærer.
Læringsutbytte
Vurderingsordning
Individuell hjemmeeksamen over en uke. Studenten skal belyse og drøfte momenter fra fellestemaet og fordypningstemaet. Nærmere beskrivelse vil bli gitt. Omfang 4000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Vurdering og eksamen
Intern og ekstern sensor.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Emnet Spesialpedagogikk 1 (30 studiepoeng) er bygget opp av to deler:
- Fellestema - et klasserom for alle
- Fordypningstema - spesialpedagogikk»
Del 1. Fellestema - et klasserom for alle
Fellestemaet består av følgende tre deltemaer, som har følgende innehold:
1. Inkludering og klassen som fellesskap:
- elevkultur for læring og danning
- mangfold, likeverd og likestilling
- den digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv
2. Det profesjonelle møtet:
- kommunikasjon og samhandling
- pedagogisk veiledning
- interprofesjonelt samarbeid
3. Utviklings- og endringsarbeid:
- lokalt utviklingsarbeid
- kritikk, analyse og handlingsrom
- kreativitet og utforskende virksomhet
Del 2. Fordypningstema - spesialpedagogikk 1
Fordypningstemaet består av følgende tre deltemaer. Deltemaene har følgende innhold:
1. Spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt
-
Grunnleggende perspektiver og problemstillinger
- Fagets historie, forståelsesmåter og verdigrunnlag
- Normalitetsdiskurs og menneskesyn: mangfold, inkludering, og likeverd
- Barn og unges deltakelse, læring og utvikling - muligheter og barrierer
- Utdanningsrettslige prinsipper og perspektiver
- Styringsdokumenter og rettigheter
- Inkludering, tilpasset opplæring og individuelt tilrettelagt opplæring
- Elev og foresatte som medaktører i spesialpedagogisk innsats
-
Den spesialpedagogiske tiltakskjeden
- Kartlegging
- Den spesialpedagogiske tiltakskjeden (tilpasset opplæring før tilmelding til PPT)
- Planlegging av opplæring, individuell opplæringsplan (IOP)
- Tverretatlig og tverrfaglig samarbeid, individuell plan (IP)
2. Forebyggende innsats og grunnleggende ferdigheter
- Sentrale trekk ved barn og unges utvikling
- Lærevansker og tiltak knyttet til lesing, skriving og regning
- Sosial kompetanse
- Tilrettelegging for et inkluderende læringsmiljø
3. Omfattende læringsutfordringer og læringsbarrierer
-
Fysiske funksjonshindringer
- Sansetap
- Fysiske og helsemessige læringsutfordringer
- Nedsatt funksjonsevne
- Utviklingshemming og autismespekterforstyrrelse
- Tilrettelegging for læring, utvikling og deltakelse
- Barn og unge i vanskelige livssituasjoner
- Psykososiale- og atferdsvansker
- Psykisk helse
- Livsmestring og livskvalitet
Emneansvarlig
Leiv Bjelland