EPN-V2

ARK1301 Arkivplanlegging Emneplan

Engelsk emnenavn
Records Management Planning
Studieprogram
Årsstudium i arkivvitenskap
Bachelorstudium i arkivvitenskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

Med utgangspunkt i en funksjonsanalytisk tilnærming behandler emnet teoretiske og metodiske prinsipper for organisering, planlegging og sikring av arkivfunksjonen i en virksomhet, inkludert kravspesifikasjon til elektroniske arkivsystemer.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har gode kunnskaper om funksjonsbasert arkivteori og metodologi
  • har gode kunnskaper om risikoanalyse av arkivfunksjonen i en virksomhet
  • har god innsikt i prinsippene som er beskrevet i ISO 15489-2
  • har gode kunnskaper om funksjonsanalyse som verktøy for å identifisere dokumentasjonsbehov i en virksomhet
  • har gode kunnskaper om prinsipper og metoder for arkivplanlegging
  • har kjennskap til prinsipper og metoder for utvikling av kravspesifikasjoner for elektroniske arkiver
  • har grunnleggende kunnskaper om prosjektarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan redegjøre for funksjonsbasert arkivteori og metode
  • kan identifisere risikofaktorer knyttet til arkivfunksjonen i en virksomhet
  • kan analysere dokumentasjonsbehov i en virksomhet
  • kan utarbeide prosessbeskrivelser for arkivdanningsprosesser
  • kan utarbeide en begrenset kravspesifikasjon for et elektronisk fagsystem
  • kan gjennomføre et prosjektarbeid i samarbeid med andre studenter

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene skal levere en prosjektoppgave på ti til tolv sider (23 000 til 27 500 tegn inkludert mellomrom) om et gitt tema. Prosjektoppgaven skal løses gruppevis, og studentene blir delt i grupper på tre til fire. Hver gruppe har krav på en veiledningstime. Til veiledningstimen skal gruppen ha laget et foreløpig utkast av besvarelsen som tar for seg problemstilling, avgrensninger og metode, samt gi en disposisjon for teksten.

Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere en ny versjon.

Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer. Det skal være gjennomført og godkjent av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på ca. ni sider (21 000 tegn inkludert mellomrom) om et oppgitt tema.

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensbesvarelser.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Gruppen kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Pensumliste

979 sider totalt.

Innførsler merket med * vil foreligge i kompendium.

Andersen, E. S., & Grude, K. V. og Haug, T. (2009). Målrettet prosjektstyring. Bekkestua: NKI Forlaget. 6. oppg., s. 15-151, 213-251 (176 s.)

Arkivplan Mal . (1 s.) arkivverket.no/arkivverket/Offentleg-forvalting/Arkivering/Arkivplan/Mal

ARMA International (2013). Generally Accepted Recordkeeping Principles: Information Governance Maturity Model (8 s.) arma.org/docs/bookstore/theprinciplesmaturitymodel.pdf?sfvrsn=2

Eriksson, H. E., & Penker, M. (2000). Business modeling with UML. Business Patterns at Work, John Wiley & Sons, New York, USA. (12 s.) http://www.utm.mx/~caff/poo2/Business%20Modeling%20with%20UML.pdf

Fonnes, I. (2009). Arkivhåndboken for offentlig forvaltning. Oslo: Kommuneforlaget, kap. 6.2. (12 s.)

* Functional analysis. (2014). I Duranti, L., & Franks, P. C. (red.). (s. 218-222). Encyclopedia of Archival Science . Lanham, MD: Rowman & Littlefield. (5 s.)

Hare, C., & Mcleod, J. (2012).How to Manage Records in the e-Environment. Routledge., s. 73-82 [10 s.].Tilgjengelig som e-bok via læringssenteret (krever HiOA-IKT-tilgang)

International Council on Archives (2007). ISDF - International Standard for Describing Functions. (78 s.) http://www.ica.org/sites/default/files/CBPS_2007_Guidelines_ISDF_First-edition_EN.pdf

International Council on Archives (2008). P rinciples and Functional Requirements for Records in Electronic Office Environments ¿ Module 2: Guidelines and Functional Requirements for Electronic Records Management Systems . (69 s.) http://www.adri.gov.au/resources/documents/ICA-M2-ERMS.pdf

KS Arkivgruppe (2010): Kommunens utfordringer knyttet til informasjonsforvaltning. Sjekkliste for anskaffelse av sak-/arkivsystem . Oslo: Kommunens Sentralforbund (12 s.)

http://ikava.itumkunde.no/ikava/vedlegg/KS-arkivgruppe-sjekkliste.pdf

(Pensumliste ajour: 02.12.2016)