Programplaner og emneplaner - Student
AREO6000 Arbeidsrett Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Labour Law
- Studieprogram
-
Arbeidsrett
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter rettigheter og plikter som gjelder i arbeidslivet. Både rettsforholdet mellom den enkelte arbeidstaker og arbeidsgiver og rettsforholdet mellom arbeidslivets organisasjoner inngår i emnet. Anvendelse av juridisk metode vektlegges.
Forkunnskapskrav
The course provides students with experience in evaluating and communicating scientific texts as well as the practical and theoretical knowledge related to the various stages of the research process.
The course is mandatory for all students.
The language of the course is Norwegian.
Læringsutbytte
None.
Arbeids- og undervisningsformer
Knowledge
The student has
- in-depth knowledge about the different philosophy of science perspectives on what constitutes knowledge
- advanced knowledge about the philosophy of science basis for library and information science as a field of study
- specialised insight into criteria for research quality and for ethically sound research
- specialised knowledge about important quantitative and qualitative methods for the collection, processing and analysis of research data
- practical and theoretical knowledge about the stages of a research project, from developing a research question to reporting and publication
Skills
The student is capable of
- evaluating the quality of existing research and relating it to the philosophy of science basis for library and information science
- articulating research issues and research questions and relating them to relevant choices of methods
- planning and developing an individual, limited research project in the form of a master¿s thesis
General competence
The student
- can discuss criteria for assessing research quality both in writing and orally
- can design a research project of similar size and scope as an MA thesis and share their reflections both in writing and orally
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The course is organised as a series of four sessions over three days.
Vurdering og eksamen
The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:
- The students must complete a group assignment relating to a quality evaluation of library and information science research projects. There will be 3-6 students in each group. Supervision is given by other students (peer-to-peer learning), meaning that two groups give each other feedback. The groups will subsequently submit a written assignment of four pages.
- Another coursework requirement is that the students present their individual research project (see form of assessment) orally during the fourth session and that they act as opponents for each other. Additional supervision is provided by a lecturer during this presentation. No other kind of supervision is offered. .
All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam.
In the event of sickness absence, the first coursework requirement will be approved as long as the student participates in the written assignment. In the event of sickness absence during the fourth session, the responsibility of acting as opponent is observed by the students in question communicating directly outside of the sessions and conveying the communication to the lecturer. The lecturer will not provide supervision outside of the sessions.
Hjelpemidler ved eksamen
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with
Vurderingsuttrykk
Før eksamen kan avlegges må emne YLBA1000 være bestått.
Sensorordning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- kan analysere læreplanene i ulike yrker på yrkesområdet og ha faglige forutsetninger til å kunne vurdere yrkenes praktiske og teoretiske kvalifikasjonsbehov
- kan beskrive og forklare en arbeidsprosess/produksjonsprosess i ulike yrker på yrkesområdet og kunne forankre opplæringen til helhetlige yrkesoppgaver
- kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv, og kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for profesjons- og yrkesfaget
Ferdighet
Studenten:
- kan identifisere sentrale faglige felleselementer mellom yrker og arbeidsprosesser i yrkesområdet og kunne velge felleselementer i forhold til likheter og ulikheter mellom yrkene, og kunne bruke eksempler fra de ulike yrkene i opplæringen
- kan benytte prosjektarbeid som virkemiddel i profesjons- og yrkesopplæringen
- kan levere dokumentasjon i henhold til gjeldende regler for profesjons- og yrkesfaget
Generell kompetanse
Studenten:
- kan vurdere ulike særtrekk for yrkene i programområdet og behov for basiskompetanse, og ha praktisk og teoretisk breddekompetanse som inngår i ulike yrkesutøvelser, som grunnlag for å kunne tilrettelegge og lede yrkesrelevant opplæring
- kan stimulere til personlig initiativ, legge til rette for og ha et reflektert forhold til betydningen av entreprenørskap i opplæringssammenheng
Opptakskrav
Arbeidskrav 5 (PF) Tverrfaglig prosjektarbeid med utgangspunkt i undervisningsplanlegging
- Arbeidsform: skriftlig gruppearbeid med felles prosjektdokumentasjon tilsvarende 3200 - 3800 ord (se avsnitt arbeidskrav i programplanen) og fundert på om lag 600 sider litteratur eller tilsvarende kilder. I tillegg skal det leveres inn et skriftlig individuelt refleksjonsnotat tilsvarende 350 - 450 ord
Arbeidskrav 6 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse del 2
- Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 1000 sider (se avsnitt arbeidskrav i programplanen)
Arbeidskrav 7 (YF/PF) Analyse av helhetlige yrkesoppgaver
- Arbeidsform: individuell dokumentasjon og analyse tilsvarende minimum 2000 ord og fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt arbeidskrav i programplanen).
Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang.
Krav til deltakelse
Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.
Emneansvarlig
Anita Sandberg