EPN-V2

ARBI6000 Working Life Knowledge and Inclusion Course description

Course name in Norwegian
Arbeidslivskunnskap og inkludering
Study programme
Bachelor Programme in Social Work
Working Life Knowledge and Inclusion
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

The portfolio assessment for the Supporting Courses consists of:

  • Four group assignments (3-5 students), including the mid-term oral presentation.
  • Two individual assignments

All assignments are graded as a single portfolio for an individual grade. The grading happens after the last assignment, and some of the assignments may be improved through the semester.

The portfolio examination cannot be appealed.

Required preliminary courses

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are followed.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • arbeid som mål og middel i inkluderingsarbeid
  • inkluderingsarbeid av ulike grupper på arbeidsmarkedet
  • arbeidsmarkedet
  • ulike tiltaksformer og arbeidsmarkedstiltak
  • Supported Employment
  • lovverket som styrer arbeidsmarkedet
  • som kan stimulere til kritisk refleksjon om arbeidslinjen og arbeidslivspolitikken

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende arbeidslivskunnskap som grunnlag for profesjonelt og løsningsorientert arbeid innen velferdssektoren
  • vurdere ulike inkluderings- og kvalifiseringstiltak til arbeidslivet
  • reflektere over hvordan arbeidslinjen påvirker fortolkning og samhandling i sosialfaglig arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan arbeidslivet og arbeidsorganisasjoner fungerer
  • har forståelse for arbeidsgiveres rolle i arbeidsinkluderingen
  • kjenner ulike verktøy og framgangsmåter som benyttes til arbeidsevnevurdering og inkluderings- og kvalifiseringsarbeid
  • kjenner til hovedtrekk og begreper i arbeidsretten

Content

Hovedtema i emnet er

  • arbeid som mål og middel i inkluderingsarbeid
  • inkluderings-, avklarings- og oppfølgingsarbeid av marginaliserte grupper i forhold til arbeid og arbeidsrettet aktivitet
  • arbeid opp mot arbeidsgivere og andre samarbeidspartnere
  • arbeidsrett og rettigheter/plikter i arbeidslivet

Teaching and learning methods

Two internal examiners

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende to arbeidskrav være godkjent:

1. Obligatorisk deltakelse.

Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlingene. Ved fravær utover 20 prosent, må studenten levere et alternativt arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved fravær utover 25 prosent mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Krav om tilstedeværelse er begrunnet i emnets tematikk og vektleggingen av å reflektere sammen. Arbeidsformen er prosessuell og skal gi studenten en mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er knyttet til emnets formål om økt kunnskap og refleksjon om arbeidslivskunnskap og- inkludering. Dette er kunnskap som ikke kan tilegnes utelukkende ved selvstudium av pensumlitteratur.

2. Ett skriftlig arbeidskrav.

Studenten skal levere ett skriftlig individuelt arbeid. Det er et skriftlig refleksjonsnotat hvor studenten skal velge tema. Tema kan være praksisrelatert, og/eller knyttets til emnets teori. Omfanget skal være på 4 sider. Studentene skal lese en annen students refleksjonsnotat og gi skriftlig tilbakemelding. Det vil bli gitt veiledning på hvordan tilbakemeldingen skal gis. Dette skal leveres innen oppgitt frist. Emneansvarlig vil lese og godkjenne alle refleksjonsnotatene. Dersom refleksjonsnotatet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere det skriftlige arbeidskravet på nytt èn gang innen angitt tidsfrist.

Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Assessment

Individuell skriftlig 48-timers hjemmeeksamen over et nærmere angitt tema. Samme eksamensoppgave blir gitt til alle studentene. Besvarelsen skal være på 8-10 sider.

Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Det vil bli gitt ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

Admission requirements

Målgruppe

Emnet retter seg mot ansatte i NAV, arbeidsmarkedsbedrifter, tiltaksarrangører, helse- og sosialsektoren og ulike organisasjoner. 3. års bachelorstudenter kan ta emnet som fordypningsemne.

Opptakskrav

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.