EPN-V2

ARBI6000 Working Life Knowledge and Inclusion Course description

Course name in Norwegian
Arbeidslivskunnskap og inkludering
Study programme
Bachelor Programme in Social Work
Working Life Knowledge and Inclusion
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

I emnet settes fag- og yrkesopplæring og yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid inn i en historisk sammenheng. Internasjonale perspektiver og utviklingstrender i yrker og for arbeid vektlegges, og sees i sammenheng med yrkesdidaktisk utvikling. Vitenskapsteori og metodiske tilnærminger utdypes, og det legges vekt på analyse og videre drøfting av etiske problemstillinger i yrkespedagogisk arbeid.

Required preliminary courses

For å kunne starte på emne MAYP4300 må emne MAYP4100 være bestått

for å kunne avlegge eksamen i emne MAYP4300 må emne MAYP4201 være bestått

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • arbeid som mål og middel i inkluderingsarbeid
  • inkluderingsarbeid av ulike grupper på arbeidsmarkedet
  • arbeidsmarkedet
  • ulike tiltaksformer og arbeidsmarkedstiltak
  • lovverket som styrer arbeidsmarkedet og kvalifiseringstiltakene
  • som kan stimulere til kritisk refleksjon om arbeidslinjen og arbeidslivspolitikken

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende arbeidslivskunnskap som grunnlag for profesjonelt og løsningsorientert arbeid innen velferdssektoren
  • vurdere ulike inkluderings- og kvalifiseringstiltak til arbeidslivet
  • reflektere over hvordan arbeidslinjen påvirker fortolkning og samhandling i sosialfaglig arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan arbeidslivet og arbeidsorganisasjoner fungerer
  • har forståelse for arbeidsgiveres rolle i arbeidsinkluderingen
  • kjenner ulike verktøy og framgangsmåter som benyttes til arbeidsevnevurdering og inkluderings- og kvalifiseringsarbeid
  • kjenner til hovedtrekk og begreper i arbeidsretten

Content

Hovedtema i emnet er

  • arbeid som mål og middel i inkluderingsarbeid
  • inkluderings-, avklarings- og oppfølgingsarbeid av marginaliserte grupper i forhold til arbeid og arbeidsrettet aktivitet
  • arbeid opp mot arbeidsgivere og andre samarbeidspartnere
  • arbeidsrett og rettigheter/plikter i arbeidslivet

Teaching and learning methods

Veksling mellom forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis individuelt og i gruppe. Skrive og dele logg med refleksjoner over egen læring. Gruppeveiledning; studentene skal delta aktivt i læringsgrupper ved legge fram egne arbeider, sette seg inn i medstudenters arbeid, og gi og motta veiledning. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretiske begrunnelser for yrkespedagogisk praksis.

Course requirements

Praksis

Studiet er praksisorientert, men det er ikke praksisutplassering i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til problemstillinger som er aktuelle for eget arbeid.

Arbeidskrav

Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å bruke egen erfaring og kommunisere om eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal presentere prosjektarbeidet sitt for læringsgruppen, og gi og motta veiledning fra medstudenter. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 prosent deltagelse i undervisningen og i læringsgrupper. Større fravær enn 20 prosent kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker aktiviteten i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven. Studentene skal:

  • delta på studiesamlinger og læringsgrupper (80 % tilstedeværelse kreves)
  • levere en prosjektbeskrivelse på 3-4 sider
  • levere et refleksjonsnotat på 2-3 sider individuelt i tilknytning hvert semester

Assessment

Individuell prosjekteksamen uten tilsyn med innlevering av et skriftlig arbeid på 30-50 sider (10 prosent avvik). Formelle krav til prosjekteksamen er utarbeidet og ligger på høgskolens læringsplattform (linjeavstand 1,5 og med normal 12 punkts skrift).

Det kan søkes om å levere gruppeeksamen på inntil 2 studenter. Er MAYP4100 og MAYP4201 tidligere levert som gruppeeksamen, vil søknaden ikke innvilges.

Ny/utsatt eksamen

  • dersom prosjektoppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten eller gruppen levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang. Ved senere forsøk må det skives ny oppgave
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb. Studenten tar ny/utsatt eksamen innen gitt frist.

Permitted exam materials and equipment

Alle tilgjengelige hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Admission requirements

Emnet inneholder perspektiver på fag- og yrkesopplæringens historie og plass i samfunnet, og vektlegger hvordan videreutvikling av yrker og profesjoner påvirker samfunnsutviklingen. Yrkespedagogikk og yrkesdidaktikk blir diskutert i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv. I arbeidet med prosjektoppgavene utvikles videre fordypet kunnskap i forskningsmetodikk, vitenskapsteori og etikk relevant for ulike forskings- og utviklingsprosjekter samt ledelse av og nytenking i forskningsbasert utviklingsarbeid.