Programplaner og emneplaner - Student
ANESTPRA3 Clinical Studies in Nurse Anaesthesia, Level 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3
- Study programme
-
Advanced Programme in Nurse Anaesthesia
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten skal gjennomføre veiledede praksisstudiers. Studiene organiseres slik at studenten har hovedfokus på anestesi til pasienter klassifisert i ASA-gruppe 3 og 4 og kompliserte inngrep/situasjoner. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av anestesisykepleie både i elektive og mer akutte og komplekse situasjoner.
Required preliminary courses
ANESTPRA2 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har avansert kunnskap innen anestesisykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase i og utenfor sykehus:
- Har avansert kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv.
- Har avansert kunnskap om observasjoner, monitorering og kliniske vurderinger ved akutt og/eller kritisk sykdom, anestesi, sedasjon og analgesi.
- Har inngående kunnskap om ulike kirurgiske undersøkelser og inngrep og hvordan dette virker på pasientens situasjon og anestesisykepleierens ansvar og funksjon.
Studenten har avansert kunnskap om anestesiologi og akuttmedisin:
- Har avansert kunnskap om komplikasjoner ved akutt og/eller kritisk sykdom, anestesi, sedasjon og analgesi.
- Har avansert kunnskap om å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet.
Studenten
- har inngående kunnskap om egenskaper ved spesielle pasientgrupper som stiller krav til valg og utførelse av anestesi
- har inngående kunnskap om formidling av tilpasset informasjon om anestesi og anestesisykepleie til pasienter, pårørende, kolleger og andre fagpersoner
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i anestesisykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan utøve anestesisykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
Studenten kan arbeide selvstendig med problemløsning relatert til anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- Kan gjennomføre generell anestesi på en selvstendig og ansvarlig måte på ellers funksjonsfriske pasienter (ASA 1 og 2) etter gjeldende retningslinjer.
- Kan administrere anestesi til pasienter som har mer komplekse sykdomstilstander i samarbeid med anestesilege.
- Kan vurdere sammenhengen mellom sykdom/skade og valg av anestesimidler og metoder.
- Kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende.
- Kan anvende relevant kunnskap om pasienter som skal ha anestesi med tanke på pasientens tilstand og inngrepets art, og avgjøre om pasienter må ha anestesiologisk tilsyn.
- Kan selvstendig identifisere væske- og elektrolyttforstyrrelser og igangsette adekvat behandling som følge av kirurgisk behandling og anestesi.
- Kan anvende anestesiapparatet og avansert medisinsk utstyr som brukes i behandlingen, bevisst og forsvarlig.
- Kan evaluere, dokumentere og kvalitetssikre anestesisykepleien.
- Kan anvende kunnskap for å forebygge stress og angst hos pasienten ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og støttende miljø.
- Kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring.
- Kan selvstendig identifisere akutte og problematiske situasjoner.
- Kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer.
- Kan ta selvstendige beslutninger i akutte situasjoner.
- Kan ta initiativ til og igangsette behandling i prioritert rekkefølge, i samsvar med egen kompetanse og innenfor rammen av lover og bestemmelser.
- Kan forebygge psykiske senskader i forbindelse med ulykker og akutt innleggelse i sykehus.
- Kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter, omsorgspersoner, egen faggruppe og andre i helseteamet.
Generell kompetanse
Studenten
- har handlingskompetanse i anestesisykepleie
- kan analysere etiske problemstillinger innen anestesisykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan samarbeide flerfaglig og tverrfaglig i pasientbehandlingen
- kan planlegge, organisere, koordinere og samarbeide om de ressurser man har til rådighet, slik at de blir brukt målrettet til pasientens beste
- kan anvende kunnskap og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen anestesisykepleie
- behersker anestesisykepleiens uttrykksformer og kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner, både med spesialister og til allmennheten
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
- kan forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger innen anestesisykepleie
Content
- Den ikke-fastende pasient.
- Teknikk for og utstyr til å håndtere vanskelige luftveier.
- Pasienten som har eller kan utvikle alvorlig svikt i ulike organ eller organsystem.
- Komplikasjoner ved anestesi.
- Anestesisykepleierens oppgaver prehospitalt, ved katastrofeberedskap og i akuttfunksjon i sykehus.
- Undervisning og veiledning.
- Administrasjon og ledelse.
Teaching and learning methods
Simulering og praksisstudier med veiledning.
Course requirements
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Undervisning/veiledning til pasient og/eller medstudenter
Assessment
The language is normally English.
This joint course is developed for all the Bachelor programmes at the Faculty of Health Sciences which are part of RETHOS (National guidelines for the Health and Social Studies), and is considered as an introductory course, preferably taken during the first part of the study programme.
In this course, starting with relatable examples, students will learn about asking critical questions about health claims and the sources of claims. This is followed up by focusing on the rationale for evidence-based practice (EBP) and its Core Competencies: Ask, Acquire, Appraise and Interpret, Apply, and Evaluate, and shared decision-making. The course provides a foundation for learning and applying more advanced and field-specific skills.
Permitted exam materials and equipment
The student must have been admitted to the study programme.
Grading scale
On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- can define what EBP is and recognizes the rationale for EBP and shared decision making
- knows the steps of EBP
- is familiar with the levels in the S-pyramid and acknowledges the difference between single studies and systematic reviews
- knows the characteristics of a scientific article, e.g. IMRAD
- can explain the purpose and characteristics of qualitative and quantitative studies and syntheses of studies, e.g. systematic reviews
- understands the principles for critical appraisal and knows how to use check lists for different study designs, clinical guidelines and professional procedures
- knows different types of categorical and continuous measures of association and effect, and key graphical presentations
Skills
The student
- can identify different types of professional/clinical questions, such as questions about treatment, diagnosis, prognosis, experiences and etiology
- can, for each type of clinical question, identify the preferred order of study designs
- can formulate searchable professional/clinical questions using e.g. PICO and variations of PICO
- can construct and carry out an appropriate and simple search strategy for professional/clinical questions from the top of the S-pyramid
General competencies
The student
- can critically assess health claims in the media
- can discuss the importance of user knowledge, clinical experience, and summarized research in clinical decision-making
Examiners
The teaching is mainly designed with "flipped classroom" and learning activities in class and smaller groups. Digital learning resources such as digital lectures, videos and films will be available to the students in advance. Students are recommended to use these resources and to be prepared before the lectures and the seminars. The students are specially recommended to participate at the presentation seminar since this seminar offers a unique opportunity for learning.
Course contact person
Bergsvein Grimsmo
Overlapping courses
ANESTPRA3 og MANESPRA3 er 100% overlappende.