EPN-V2

ANESTPRA2 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Nurse Anaesthesia, Level 2
Studieprogram
Videreutdanning i anestesisykepleie
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2017/2018
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal gjennomføre veiledede kliniske studier. Studiene organiseres slik at studenten primært har fokus på anestesi til pasienter klassifisert i ASA-gruppe 1 og 2, men med økende fokus på anestesi til pasienter klassifisert i ASA-gruppe 3 og 4. Det forventes at studenten viser faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad gjør selvstendige vurderinger i utøvelsen av anestesisykepleie.

Forkunnskapskrav

ANESTPRA1 Kliniske studier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om hvordan de vanligste anestesimetoder og anestesimidler virker og benyttes
  • har inngående kunnskap om de vanligste komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og anestesi
  • har inngående kunnskap om spesielle forhold ved ulike kirurgiske inngrep som har konsekvenser for valg og anvendelse av ulike anestesiformer, -teknikker og -medikamenter
  • har inngående kunnskap om å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner i situasjoner der de er truet
  • har kunnskap om hvilke påvirkning ulike behandlings- og undersøkelsesmetoder har på anestesisykepleierens arbeidsmiljø

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor anestesisykepleie

Studenten kan arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

  • Kan, med noe bistand, arbeide selvstendig og ansvarlig ved gjennomføring av generell anestesi på ellers funksjonsfriske pasienter (ASA 1 og 2) etter gjeldende retningslinjer.
  • Kan selvstendig administrere og evaluere forordnet anestetika og andre aktuelle medikamenter.
  • Kan selvstendig administrere og evaluere de vanligst brukte medikamentelle og ikke-medikamentelle metoder for smertelindring.
  • Kan selvstendig overvåke pasienter i regional anestesi og dyp sedasjon.
  • Kan anvende anestesiapparatet og avansert medisinsk utstyr som brukes i behandlingen, bevisst og forsvarlig.
  • Kan identifisere akutte og problematiske situasjoner selvstendig.
  • Kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan med noe veiledning, analysere etiske problemstillinger med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan med noe veiledning bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen anestesisykepleie

Innhold

  • Anestesi til ulike aldersgrupper.
  • Observasjon, overvåkning og behandling for å forebygge alvorlig svikt i vitale funksjoner.
  • Gjenopprettelse av vitale funksjoner etter anestesi og kirurgi.
  • Postoperativ overvåking og sykepleie.
  • Ansvarsforhold for medisinske rutiner og administrasjon av medikamenter.
  • Arbeidsmiljø.

Arbeids- og undervisningsformer

Simulering og veiledede kliniske studier

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  1. Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  2. Refleksjonsnotat om et aktuelt tema.

Vurdering og eksamen

Vurdering i kliniske studier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått

Det er obligatorisk tilstedeværelse i kliniske studier. For at et klinisk emne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum. 90 prosent av den planlagte tiden i hvert kliniske emne. Fravær utover ti prosent må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 prosent medfører at det kliniske emnet vurderes til ikke bestått.

Sensorordning

Summativ vurdering gjennomføres av en representant fra praksisstedet og en representant fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av høgskolen.