EPN-V2

ANESTPRA1 Clinical Studies in Nurse Anaesthesia, Level 1 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1
Study programme
Advanced Programme in Nurse Anaesthesia
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

The students will undergo supervised practical training. The course is organised such that the students primarily focus on anaesthesia for patients in ASA categories 1 and 2 (physical status classification system). The student is expected to show progress, take responsibility and, to an increasing extent, make independent assessments in nurse anaesthesia.

Required preliminary courses

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har avansert kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
  • har avansert kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
  • har avansert kunnskap innenfor barnesykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke barn og deres omsorgspersoner, søsken og øvrige familie
  • har inngående kunnskap om avansert medisinsk behandling av akutt og/eller kritisk syke barn
  • har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • har inngående kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
  • har inngående kunnskap om foreldres og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk syke eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
  • har kunnskap om handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling

Ferdigheter:

Studenten

  • kan analysere og evaluere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
  • kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
  • kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
  • kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
  • kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets/omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
  • kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
  • kan planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og omsorgspersoners behov og ressurser
  • kan bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
  • kan handle kompetent i akutte og problematiske situasjoner
  • kan redusere barn og foreldrenes stress, smerte og ubehag i forbindelse med barns akutt og/eller kritisk sykdom og medisinske behandling
  • kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring
  • kan ivareta det friske i barnet og fremme mestring, vekst og utviklingsmuligheter
  • kan ivareta barn og omsorgspersoner når behandling ikke fører frem
  • kan evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
  • kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
  • kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnet tilstand
  • kan iverksette trygghetsskapende tiltak
  • kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
  • kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan identifisere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling og kan iverksette nødvendige tiltak
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Generell kompetanse:

Studenten

  • har handlingskompetanse i barnesykepleie
  • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger i barnesykepleie
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnesykepleie, både med spesialister og til allmenheten
  • kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i praksis

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • has knowledge of how the most common anaesthesia methods and drugs function and are used
  • has knowledge of the most common complications in connection with acute and/or critical illness, advanced medical treatment and anaesthesia
  • has in-depth knowledge of the anaesthetic machine and the most common types of medical equipment used in treatment

Skills

The student

  • is capable of independent work on practical and theoretical problem-solving relating to the functions and responsibilities of a nurse anaesthetist:
    • is capable of using anaesthetic machines and medical equipment commonly used in treatment in a conscious and sound manner
    • is capable, under supervision, of monitoring patients under regional anaesthesia and deep sedation
    • is capable, under supervision, of preventing injuries resulting from patient positioning and other complications caused by examinations and treatment
    • is capable of observing, assessing and identifying a patient's general and special needs, resources and problems through communication and cooperation with the patient and his/her next of kin
    • is capable of retrieving/obtaining, assessing and, under supervision, using information about the patient's condition from written and electronic sources
    • is capable of ensuring continuity in patient treatment through written and oral documentation
    • is capable of preventing stress and anxiety in patients by means of communication and information and by facilitating a secure and supportive environment for surgical treatment and examinations
    • is capable of applying knowledge of observations and clinical assessments during anaesthesia
    • is capable of critical reflection when making choices and acting in accordance with his/her own competence, ethical principles and healthcare legislation

Competence

The student

  • is capable, under supervision, of analysing ethical issues based on relevant discipline knowledge, research, experience and patient knowledge
  • is capable, under supervision, of analysing the possibilities and limitations of technology
  • is capable of benefitting from supervision and demonstrates the ability to reflect on his/her own actions

Content

BARNPRA3 og MBARNPRA3 er 100% overlappende.

Teaching and learning methods

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  • Undervisning/veiledning til barn og deres omsorgspersoner.
  • Undervisning/veiledning til medstudenter og/eller annet helsepersonell.

Course requirements

The following coursework requirements must be met before a student can receive an assessment for the course:

  • The student's specification of learning outcomes for the course
  • Drug calculations test

Assessment

Ikke relevant

Permitted exam materials and equipment

Bestått/ikke bestått.

Grading scale

Pass/fail.

Examiners

The summative assessment is carried out by a representative of the practical training establishment and a representative of the university. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.

Course contact person

Bergsvein Grimsmo

Overlapping courses

ANESTPRA1 and MANESPRA1 overlap 100%.