Programplaner og emneplaner - Student
ANESTPRA1 Clinical Studies in Nurse Anaesthesia, Level 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1
- Study programme
-
Advanced Programme in Nurse Anaesthesia
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The students will undergo supervised practical training. The course is organised such that the students primarily focus on anaesthesia for patients in ASA categories 1 and 2 (physical status classification system). The student is expected to show progress, take responsibility and, to an increasing extent, make independent assessments in nurse anaesthesia.
Required preliminary courses
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har avansert kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
- har avansert kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
- har avansert kunnskap innenfor barnesykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke barn og deres omsorgspersoner, søsken og øvrige familie
- har inngående kunnskap om avansert medisinsk behandling av akutt og/eller kritisk syke barn
- har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- har inngående kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
- har inngående kunnskap om foreldres og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk syke eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
- har kunnskap om handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling
Ferdigheter:
Studenten
- kan analysere og evaluere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
- kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
- kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
- kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
- kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets/omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
- kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- kan planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og omsorgspersoners behov og ressurser
- kan bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
- kan handle kompetent i akutte og problematiske situasjoner
- kan redusere barn og foreldrenes stress, smerte og ubehag i forbindelse med barns akutt og/eller kritisk sykdom og medisinske behandling
- kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring
- kan ivareta det friske i barnet og fremme mestring, vekst og utviklingsmuligheter
- kan ivareta barn og omsorgspersoner når behandling ikke fører frem
- kan evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
- kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
- kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnet tilstand
- kan iverksette trygghetsskapende tiltak
- kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
- kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- kan identifisere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling og kan iverksette nødvendige tiltak
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Generell kompetanse:
Studenten
- har handlingskompetanse i barnesykepleie
- kan analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger i barnesykepleie
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnesykepleie, både med spesialister og til allmenheten
- kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i praksis
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- has knowledge of how the most common anaesthesia methods and drugs function and are used
- has knowledge of the most common complications in connection with acute and/or critical illness, advanced medical treatment and anaesthesia
- has in-depth knowledge of the anaesthetic machine and the most common types of medical equipment used in treatment
Skills
The student
- is capable of independent work on practical and theoretical problem-solving relating to the functions and responsibilities of a nurse anaesthetist:
- is capable of using anaesthetic machines and medical equipment commonly used in treatment in a conscious and sound manner
- is capable, under supervision, of monitoring patients under regional anaesthesia and deep sedation
- is capable, under supervision, of preventing injuries resulting from patient positioning and other complications caused by examinations and treatment
- is capable of observing, assessing and identifying a patient's general and special needs, resources and problems through communication and cooperation with the patient and his/her next of kin
- is capable of retrieving/obtaining, assessing and, under supervision, using information about the patient's condition from written and electronic sources
- is capable of ensuring continuity in patient treatment through written and oral documentation
- is capable of preventing stress and anxiety in patients by means of communication and information and by facilitating a secure and supportive environment for surgical treatment and examinations
- is capable of applying knowledge of observations and clinical assessments during anaesthesia
- is capable of critical reflection when making choices and acting in accordance with his/her own competence, ethical principles and healthcare legislation
Competence
The student
- is capable, under supervision, of analysing ethical issues based on relevant discipline knowledge, research, experience and patient knowledge
- is capable, under supervision, of analysing the possibilities and limitations of technology
- is capable of benefitting from supervision and demonstrates the ability to reflect on his/her own actions
Content
BARNPRA3 og MBARNPRA3 er 100% overlappende.
Teaching and learning methods
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Undervisning/veiledning til barn og deres omsorgspersoner.
- Undervisning/veiledning til medstudenter og/eller annet helsepersonell.
Course requirements
The following coursework requirements must be met before a student can receive an assessment for the course:
- The student's specification of learning outcomes for the course
- Drug calculations test
Assessment
Ikke relevant
Permitted exam materials and equipment
Bestått/ikke bestått.
Grading scale
Pass/fail.
Examiners
The summative assessment is carried out by a representative of the practical training establishment and a representative of the university. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.
Course contact person
Bergsvein Grimsmo
Overlapping courses
ANESTPRA1 and MANESPRA1 overlap 100%.