Programplaner og emneplaner - Student
ANEST6100 Anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nurse Anaesthesia
- Studieprogram
-
Videreutdanning i anestesisykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The course shall prepare students for master’s degree programmes at universities and university colleges where different types of differential equations is used.
The elective course is initiated provided that a sufficient number of students choose the course.
Forkunnskapskrav
No requirements over and above the admission requirements.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om anestesisykepleiers funksjon og ansvar i helsevesenet og samfunnet
- har avansert kunnskap om hvordan anestesi kan oppleves og påvirker pasienten
- har avansert kunnskap om svikt i pasientens grunnleggende behov
- har kunnskap om sykepleiens etikk og ulike etiske retningslinjer
- har avansert kunnskap om faglige og etiske utfordringer i anestesisykepleie
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om pasientens opplevelse av anestesi, kirurgisk behandling og undersøkelser
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om anestesi og analgesi
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om helt og delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i grunnleggende behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen anestesisykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan, med noe veiledning, kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor anestesisykepleie, både med spesialister og til allmenheten
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Innhold
- Anestesisykepleie i et historisk perspektiv.
- Anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder.
- Faglige og etiske utfordringer i anestesisykepleien.
- Forebygging av pre-, per- og postanestetiske komplikasjoner.
Pasientens opplevelser, reaksjoner og behov når de får anestesi:
- Preanestetisk vurdering og risikovurdering.
- Innledning, vedlikehold og avslutning av anestesi.
Arbeids- og undervisningsformer
Lectures and exercises. Practical exercises are solved individually with the help of the pre-written compendium with solutions for all exercises and previous exams. At the end of the course, previous exams will be reviewed during the six weekly periods.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
Oppgave 1 - Regional anestesi. Den våkne pasienten
- Studenten utarbeider problemstilling selv.
- Utføres individuelt.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
Oppgave 2 - Generell anestesi
- Studenten utarbeider problemstilling selv.
- Utføres individuelt.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittelVurdering .
Studenten får skriftlig og muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra lærer.
Vurdering og eksamen
Individual written exam, 3 hours.
The exam result can be appealed.
Vurderingsuttrykk
Aids enclosed with the exam question paper, and a handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.
Sensorordning
Grade scale A-F.
Emneoverlapp
Sergiy Denysov