EPN-V2

ANEST6000 Anestesiologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Anaesthesiology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Anestesisykepleie er en selvstendig fagutøvelse som utføres i nært samarbeid spesielt med anestesiologer, men også med øvrige deltakere i helseteamet. Anestesisykepleierens anestesiologiske virksomheten er delegert av lege og krever spesialisert kompetanse innen anestesiologi. Anestesiologisk arbeid omfatter generell og regional anestesi og observasjoner av pasienter under for eksempel kontrollert sedasjon. I akutte situasjoner kreves det kunnskap for å kunne iverksette rask og adekvat behandling inntil annen hjelp ankommer, og er en forutsetning for nært samarbeid med anestesiologer.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om ulike anestetika, indikasjon for bruk, effekt og bivirkninger
    • har inngående kunnskap om vanlige anestesiteknikker og -former
    • har inngående kunnskap om spesielle forhold ved ulike kirurgiske inngrep som har konsekvenser for valg og anvendelse av ulike anestesiformer, -teknikker og -legemidler
    • har inngående kunnskap om egenskaper ved spesielle pasientgrupper som stiller krav til valg og utførelse av anestesi
    • har inngående kunnskap om traumemekanismer, traumeskåring, triage og transport av traumatiserte pasienter

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor anestesiologi
    • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om sammenhengen mellom sykdom/skade og valg av anestesimidler og -metoder

  • Innhold

    Studiet "Anerkjennelse og vurdering av realkompetanse" er en videreutdanning på bachelornivå og skal kvalifisere studentene til arbeid med kartlegging, vurdering, dokumentasjon og verdsetting av voksnes realkompetanse samt veiledning av personer med rett til realkompetansevurdering.

    Med realkompetanse menes både formell, uformell og ikke-formell kompetanse som er likeverdig med kompetanse oppnådd gjennom det norske utdanningssystemet. Erfaring, kunnskap og kompetanse bygges på flere steder og på ulike måter. Studiet omhandler en helhetlig vurdering av enkeltpersoners kompetanse som kvalifisering til arbeid eller som opptak til offentlig godkjente utdanninger.

    Arbeidsmarkedet er i rask endring og dette fører til krav om kontinuerlig oppdatering av kompetanse både i arbeid og gjennom utdanningssystemet. Det er også et økende antall innvandrere som ikke har kompetanse fra det norske utdanningssystemet. Resultatet er en økning av søkere til utdanningstilbud på alle nivåer i utdanningssystemet med et annerledes utdannings- og erfaringsgrunnlag. Realkompetansevurdering er en metode og et system for å ivareta likeverdig vurdering av tilegnet kompetanse i forhold til krav som stilles for opptak til og gjennomføring av en offentlig godkjent utdanning.

    Verdsetting av realkompetanse skjer som resultat av en prosess der flere aktører er involvert. Studiet vil derfor vektlegge et tett samarbeid mellom aktørene i realkompetansevurderingsprosessen som studentene er i kontakt med i sin arbeidshverdag.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Forelesninger og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Kalkulator utlevert fra universitetet.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern

  • Emneoverlapp

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • realkompetanse i et samfunnsperspektiv
    • realkompetansevurdering og kulturelle kontekster
    • lover, regler, føringer og retningslinjer for realkompetansevurdering
    • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor realkompetansevurderingsfeltet
    • fasene i et realkompetansearbeid nasjonalt og internasjonalt

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • veilede søkere til å dokumentere kompetanse
    • bygge relasjoner basert på tillit og aksept
    • velge hensiktsmessige metoder for kartlegging og vurdering av realkompetanse
    • utøve skjønn basert på egen fagkompetanse
    • vurdere helhetlig kompetanse
    • samarbeide med andre involverte i realkompetansearbeidet

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kjenner til nytenking og innovasjon i realkompetansearbeidet
    • veilede flerfaglige grupper i utvikling av realkompetansevurdering
    • reflektere kritisk over egen rolle og kompetanse i realkompetansearbeidet
    • anerkjenne kompetanse på tvers av kulturer
    • har forståelse for sammenhengen mellom realkompetansevurdering og arbeidslivets kompetansekrav