Programplaner og emneplaner - Student
AKUTTPRA3 Kliniske studier i akuttsykepl. funksjon og ansvarsområde, trinn 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical studies in Emergency Nursing, Level 3
- Studieprogram
-
Videreutdanning i akuttsykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studiene gjennomføres ved akuttmottak. Andre aktuelle avdelinger og læresteder for praksisstudiene kan være overvåkingsavdelinger, intermediæravdelinger, postoperativ avdeling/recovery.
Studenten skal selvstendig ivareta akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og ha handlingskompetanse i akuttsykepleie. Det forventes at studenten viser progresjon i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studenten skal ta ansvar og vise evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av akuttsykepleie.
Forkunnskapskrav
AKUTTPRA20 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap innenfor akuttsykepleie og spesialisert innsikt i helt og delvis kompenserende sykepleie ved svikt i pasientens vitale funksjoner
- har avansert kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
- har avansert kunnskap om det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i akuttsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan utøve kunnskapsbasert praksis
- kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
- kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon og sirkulasjon
- kan identifisere og bedømme akutte situasjoner selvstendig, prioritere og handle raskt og forsvarlig slik at livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
- kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for pasienten
- kan bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
- kan utøve akuttsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
- kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
- kan legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem
- kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
- kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
- kan utøve hastegradsvurdering og triage av pasienten
- kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen akuttsykepleie
Generell kompetanse
Studenten
- har handlingskompetanse i akuttsykepleie
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan gjennomføre helt eller delvis kompenserende akuttsykepleie ved svikt i pasientens grunnleggende behov
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor akuttsykepleie, både med spesialister og til allmenheten
- kan beherske uttrykksformene innenfor akuttsykepleie
- kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Innhold
- Observasjoner og kliniske vurderinger ved svikt i pasientens grunnleggende behov
- Å forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og akuttsykepleie
- Å redusere stress og lindre smerter og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
- Kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
- Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale funksjoner og grunnleggende behov
- Akuttberedskap
- Hastegradsvurdering og triage av pasienten
- Pasientforløp
- Kommunikasjonsberedskap
- Samtidighetskonflikter
- Medisinsk utstyr
- Når behandling ikke fører frem - livets sluttfase
- Skriftlig og muntlig dokumentasjon av akuttsykepleien
- Tverrfaglig samarbeid
- Undervisning og veiledning
- Administrasjon og ledelse
Arbeids- og undervisningsformer
Simulering og veiledede praksisstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Studenten skal levere minst en skriftlig formativ (forløpende) vurdering per måned
- Undervisning/veiledning til pasient.
- Undervisning/veiledning til medstudenter.
- Gjennomført AHLR -ved simulering x 2
Vurdering og eksamen
Vurdering i praksisstudier
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått.
Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
Vurderingsuttrykk
Bestått-ikke bestått.
Sensorordning
Summativ vurdering gjennomføres av 1 representant fra praksisstedet og 1 representant Fra universitetet Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.