EPN

AKUTTPRA10 Praksisstudier i akuttsykepl. Funksjon og ansvarsområde, trinn 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical studies in Emergency Nursing, Level 1
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022

Innledning

Studiene gjennomføres ved akuttmottak. Andre aktuelle avdelinger og læresteder for de kliniske studiene kan være overvåkingsavdelinger, intermediæravdelinger, ostoperativ avdeling/recovery.

Studenten skal under veiledning ivareta akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder ved medisinsk behandling og sykepleie til akutt og/kritisk syke pasienter. Det forventes at studenten viser progresjon i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studenten skal i økende grad ta ansvar og i økende grad vise evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av akuttsykepleie.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie

Ferdigheter

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor akuttsykepleie
  • kan, under veiledning, observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • kan, under veiledning, forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan, under veiledning, redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon og sirkulasjon
    • kan administrere og evaluere analgesi til pasienten
    • kan utøve akuttsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
    • kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
    • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
    • kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
    • kan utøve hastegradsvurdering og triage av pasienten

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, under veiledning, analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, under veiledning, anvende kunnskap og ferdigheter i akuttsykepleie for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved svikt i pasientens grunnleggende behov
  • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten

Innhold

  • Observasjoner og kliniske vurderinger ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov
  • Å forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • Å redusere stress og lindre smerter og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • Kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • Akuttberedskap
  • Hastegradsvurdering og triage av pasienten
  • Deeskalering og konflikthåndtering (vergetrening)
  • Medisinsk utstyr
  • Administrering av medisinske gasser, elektromedisinsk og gassteknisk utstyr
  • Tverrfaglig samarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Simulering og veiledede praksisstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  1. Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  2. Studenten skal levere minst en skriftlig formativ (forløpende) vurdering per måned
  3. Deltagelse i obligatoriske aktiviteter og simulering

Vurdering og eksamen

Vurdering i praksisstudier

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått-ikke bestått.

Sensorordning

Summativ vurdering gjennomføres av 1 representant fra praksisstedet og 1 representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.