EPN-V2

AKUTT6100 Akuttsykepleierens funksjon- og ansvarsområder Emneplan

Engelsk emnenavn
Emergency nursing
Studieprogram
Videreutdanning i akuttsykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studenten tilegne seg avansert kunnskap innenfor akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder til akutt og/eller kritisk syke pasienter. Studenten skal tilegne seg inngående kunnskap om pasientens psykososiale og eksistensielle behov og metoder for å redusere stress og lindre lidelse.

Videre skal studenten utvikle inngående kunnskap om relevant forskning og kvalitetsarbeid (fagutviklingsarbeid, kvalitetssikringsarbeid eller kvalitetskontrollarbeid) knyttet til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, og ved dette forstå betydningen av forskning og kvalitetsarbeid i klinisk akuttsykepleie. Dette skal bidra til at studenten skal kunne dokumentere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre akuttsykepleien.

Studenten skal utvikle et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og skal kunne se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve akuttsykepleie, lede eget fag og arbeide i team. Kunnskap om spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres inngår også i emnet.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innenfor intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • har inngående kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
  • har kunnskap om sykepleiens etikk og ulike etiske retningslinjer
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen akuttsykepleie
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor akuttsykepleie
  • kan bruke relevante metoder for forskning og kvalitetsarbeid på en selvstendig måte innen akuttsykepleie

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan beherske uttrykksformene innenfor akuttsykepleie
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Innhold

  • Akuttsykepleie i et historisk perspektiv
  • Akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

    • Forebygging
    • Behandling
    • Lindring
    • Rehabilitering
    • Undervisning og veiledning
    • Administrasjon og ledelse
    • Forskning og kvalitetsarbeid

  • Triage og system for seleksjon av pasienter
  • Pasientforløp
  • Kommunikasjonsberedskap
  • Samtidighetskonflikter
  • Katastrofe- og beredskapsarbeid
  • Forensic nursing
  • Etiske teorier
  • Etisk argumentasjon og beslutningsteori
  • Bruk av tvang
  • Å ivareta pasientens psykososiale og eksistensielle behov
  • Kunnskapsbasert akuttsykepleie

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

1. Sykepleie til pasienter med akutt funksjonssvikt. Utføres individuelt. Omfang: 3000 ord (+/¿ 20 %). Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .

Studentene får skriftlig tilbakemelding fra faglærer.

2. Tverprofesjonell samhandling i akuttmottak. Utføres i gruppe inntil 3 studenter. Omfang: 3000 ord (+/¿ 20 %). Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Besvarelsen skal drøftes opp mot studentens erfaringer fra kliniske studier trinn 1 og skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .

Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og fra faglærer.

Vurdering og eksamen

Vurderingsform:

Skriftlig fordypningsoppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse for enten et forskningsarbeid eller et kvalitetsarbeid og skal utarbeides i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .

Det avsettes 5 skriveuker til arbeidet med oppgaven. Det gis 4 timer veiledning pr. oppgave.

Omfang: 5000 ord (+/¿ 20 %).

Oppgavens tittel skal stå på vitnemålet.

Tidspunkt: 3. semester.

Vurderingsuttrykk

Det gis bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.