EPN-V2

AKUTT6100 Emergency nursing Course description

Course name in Norwegian
Akuttsykepleierens funksjon- og ansvarsområder
Study programme
Advanced Programme in Emergency Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

A portfolio exam consisting of:

1. A written project report, individual or in groups (max 5 students), 3000 words +/-10%

2. An oral presentation, individual or in groups (max 5 students), 10 minutes + 5 minutes Q&A

The exam result cannot be appealed.

The portfolio is assessed as a whole and given a single grade, but both the project report and the oral presentation must be passed in order for the portfolio to receive a grade E or higher.

For group projects, all members of the group receive the same grade. Under exceptional circumstances, individual grades can be assigned at the discretion of the project supervisor(s) and Head of Studies.

Required preliminary courses

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innenfor intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • har inngående kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
  • har kunnskap om sykepleiens etikk og ulike etiske retningslinjer
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen akuttsykepleie
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor akuttsykepleie
  • kan bruke relevante metoder for forskning og kvalitetsarbeid på en selvstendig måte innen akuttsykepleie

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan beherske uttrykksformene innenfor akuttsykepleie
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Content

  • Akuttsykepleie i et historisk perspektiv
  • Akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

    • Forebygging
    • Behandling
    • Lindring
    • Rehabilitering
    • Undervisning og veiledning
    • Administrasjon og ledelse
    • Forskning og kvalitetsarbeid

  • Triage og system for seleksjon av pasienter
  • Pasientforløp
  • Kommunikasjonsberedskap
  • Samtidighetskonflikter
  • Katastrofe- og beredskapsarbeid
  • Forensic nursing
  • Etiske teorier
  • Etisk argumentasjon og beslutningsteori
  • Bruk av tvang
  • Å ivareta pasientens psykososiale og eksistensielle behov
  • Kunnskapsbasert akuttsykepleie

Teaching and learning methods

Two internal examiners. External examiners are used regularly.

Course requirements

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

1. Sykepleie til pasienter med akutt funksjonssvikt. Utføres individuelt. Omfang: 3000 ord (+/¿ 20 %). Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .

Studentene får skriftlig tilbakemelding fra faglærer.

2. Tverprofesjonell samhandling i akuttmottak. Utføres i gruppe inntil 3 studenter. Omfang: 3000 ord (+/¿ 20 %). Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Besvarelsen skal drøftes opp mot studentens erfaringer fra kliniske studier trinn 1 og skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .

Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og fra faglærer.

Assessment

Vurderingsform:

Skriftlig fordypningsoppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse for enten et forskningsarbeid eller et kvalitetsarbeid og skal utarbeides i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .

Det avsettes 5 skriveuker til arbeidet med oppgaven. Det gis 4 timer veiledning pr. oppgave.

Omfang: 5000 ord (+/¿ 20 %).

Oppgavens tittel skal stå på vitnemålet.

Tidspunkt: 3. semester.

Grading scale

Det gis bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.