Programplaner og emneplaner - Student
AKUTT6100 Akuttsykepleierens funksjon- og ansvarsområder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Emergency nursing
- Studieprogram
-
Videreutdanning i akuttsykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten tilegne seg avansert kunnskap innenfor akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder til akutt og/eller kritisk syke pasienter. Studenten skal tilegne seg inngående kunnskap om pasientens psykososiale og eksistensielle behov og metoder for å redusere stress og lindre lidelse.
Videre skal studenten utvikle inngående kunnskap om relevant forskning og kvalitetsarbeid (fagutviklingsarbeid, kvalitetssikringsarbeid eller kvalitetskontrollarbeid) knyttet til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, og ved dette forstå betydningen av forskning og kvalitetsarbeid i klinisk akuttsykepleie. Dette skal bidra til at studenten skal kunne dokumentere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre akuttsykepleien.
Studenten skal utvikle et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og skal kunne se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve akuttsykepleie, lede eget fag og arbeide i team. Kunnskap om spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres inngår også i emnet.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap innenfor intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- har inngående kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
- har kunnskap om sykepleiens etikk og ulike etiske retningslinjer
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen akuttsykepleie
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor akuttsykepleie
- kan bruke relevante metoder for forskning og kvalitetsarbeid på en selvstendig måte innen akuttsykepleie
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan beherske uttrykksformene innenfor akuttsykepleie
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Innhold
- Akuttsykepleie i et historisk perspektiv
-
Akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- Forebygging
- Behandling
- Lindring
- Rehabilitering
- Undervisning og veiledning
- Administrasjon og ledelse
- Forskning og kvalitetsarbeid
- Triage og system for seleksjon av pasienter
- Pasientforløp
- Kommunikasjonsberedskap
- Samtidighetskonflikter
- Katastrofe- og beredskapsarbeid
- Forensic nursing
- Etiske teorier
- Etisk argumentasjon og beslutningsteori
- Bruk av tvang
- Å ivareta pasientens psykososiale og eksistensielle behov
- Kunnskapsbasert akuttsykepleie
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
1. Sykepleie til pasienter med akutt funksjonssvikt. Utføres individuelt. Omfang: 3000 ord (+/¿ 20 %). Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .
Studentene får skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
2. Tverprofesjonell samhandling i akuttmottak. Utføres i gruppe inntil 3 studenter. Omfang: 3000 ord (+/¿ 20 %). Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Besvarelsen skal drøftes opp mot studentens erfaringer fra kliniske studier trinn 1 og skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .
Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og fra faglærer.
Vurdering og eksamen
Vurderingsform:
Skriftlig fordypningsoppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse for enten et forskningsarbeid eller et kvalitetsarbeid og skal utarbeides i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .
Det avsettes 5 skriveuker til arbeidet med oppgaven. Det gis 4 timer veiledning pr. oppgave.
Omfang: 5000 ord (+/¿ 20 %).
Oppgavens tittel skal stå på vitnemålet.
Tidspunkt: 3. semester.
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.