Programplaner og emneplaner - Student
AKUTT6000 Akuttmedisin Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Emergency care
- Studieprogram
-
Videreutdanning i akuttsykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten tilegne seg inngående kunnskap i patofysiologi og akuttmedisinsk behandling ved svikt i vitale funksjoner relatert til ulike medisinske og kirurgiske tilstander. Denne kunnskapen danner grunnlaget for å kunne administrere, overvåke og evaluere medisinsk behandling.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om teori og metoder i akuttmedisin
- har inngående kunnskap om prinsipper for administrering av medisinsk utstyr som brukes i akuttmedisinsk behandling
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor akuttmedisinsk behandling
- kan arbeide selvstendig med teoretisk problemløsning relatert til forordnet akuttmedisinsk behandling delegert av lege
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan anvende kunnskap i akuttmedisin for å administrere akuttmedisinsk behandling forordnet av lege
Innhold
Del 1: Ingen.
Del 2: Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis.
Arbeids- og undervisningsformer
Gjennom emnet skal studentene få innsikt i sentrale problemstillinger knyttet til den norske lærerrollen. Studentene skal videreutvikle sine norskspråklige ferdigheter med et spesielt fokus rettet mot arbeidet i som lærer i den norske grunnskolen. Etter fullført emne skal studentene kunne følge faglige drøftinger for å kunne ta stilling til ulike argumenter og synspunkter relatert til profesjonsutøvelsen. De skal kunne lese, forstå og orientere seg i profesjonsrelaterte tekster og bruke informasjonen fra disse for å forklare argumenter og uttrykke egne synspunkter om problemstillinger relevante for lærerprofesjonen. Studentene skal kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig på norsk på en slik måte at kommunikasjonen fungerer i skolekonteksten.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
ingen
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har praktisk kunnskap om norsk språksystem
- har grunnleggende kunnskap om relevant norsk fagspråk som angår lærerprofesjonen og utøvelsen av læreryrket
- har kunnskap om det norske skolesystemet og styringsdokumenter som regulerer skolens virksomhet, og til lærerrollen i norsk skole
- har videreutviklet kunnskap om bruk av det norske språket i ulike situasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan forstå det vesentlige om allmenne og profesjonsfaglige emner i forelesninger, foredrag, tv- og radioprogrammer på norsk
- kan lese og forstå hovedinnholdet på norsk i profesjonsrelaterte tekster og overordnende styringsdokumenter som regulerer skolens virksomhet
- kan delta i profesjonsrelaterte samtaler på norsk ved å utrykke egne meninger og argumentere for egne synspunkter, samt kommentere og bygge videre på innspill fra andre.
- kan holde klare, forberedte innlegg på norsk om profesjonsrelaterte emner, både med og uten digitale presentasjonsverktøy
- kan skrive sammendrag på norsk av hovedinnhold i korte fagtekster, samt skrive sammenhengende tekster om personlige yrkeserfaringer og profesjonsrelaterte problemstillinger der det argumenteres for egne synspunkter
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i sin språklæringsprosess, og kan videreutvikle sine norskferdigheter
- har grunnleggende forståelse for hvilken rolle språk og kommunikasjon har i profesjons- og utdanningssammenheng
Vurderingsuttrykk
Undervisningen i emnet er samlingsbasert med inntil sju samlinger i løpet av semesteret. Undervisningen veksler mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, gruppearbeid. Mellom samlingene vil studentene jobbe individuelt med oppgaver knyttet til undervisningen på samlingene. Det gis nettbasert veiledning. Studiet forutsetter høy grad av selvstudium utenom oppsatt undervisning.
Praksis
Det er ingen praksis i dette emnet. For nærmere beskrivelse, se egen plan for praksisopplæring.
Sensorordning
Eksamen består av følgende to deler:
- Del 1: Individuell muntlig eksamen (presentasjon av resultater fra arbeidskravet lærerintervju), omfang: 10-15 minutter.
- Del 2: Mappeeksamen. Studentene skal bearbeide tre av arbeidskravene som de har arbeidet med i løpet av semesteret (arbeidskrav 1-4), og jobbe videre med dem ut fra gitt tilbakemelding. Tidligere versjoner av tekstene skal legges ved i mappen. I tillegg skal mappen inneholde et refleksjonsnotat (omfang 700 ord +/- 10 %) om egen språkutvikling og læringsprosess. Totalt omfang på mappen er mellom 2000 og 3000 ord.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenten avlegger ny eksamen på den eksamensdelen som ikke er bestått. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.