EPN

AKTF6000 Aktiv formidling i bibliotek Emneplan

Engelsk emnenavn
Active dissemination in libraries
Studieprogram
Aktiv formidling i bibliotek
Aktiv formidling i bibliotek
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en teoretisk og praktisk introduksjon til formidlingsarbeid. Kjennskap til brukergrupper og publikum, institusjonelle rammer for formidling samt ulike formidlingspraksiser står sentralt. Emnet gir grunnleggende innsikt i retorikk som praktisk ferdighet i veilednings- og læresituasjoner. Emnet vektlegger formidling av fysiske og digitale samlinger, medier og sjangere av ulikt slag.

Emnet undervises på norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

• har kunnskap om hvordan tekster og andre medieformer kan formidles til ulike brukergrupper

• har innsikt i teorier om kommunikasjon, samtaleformer, retorikk og veiledning

• har kunnskap om sjangrer innenfor skjønn- og faglitterære kategorier

Ferdigheter

Studenten

• kan formidle muntlig, skriftlig og visuelt til ulike målgrupper

• kan planlegge og gjennomføre et formidlingsopplegg

• kan initiere samarbeid og samskaping i sitt formidlingsarbeid i bibliotek

Generell kompetanse

Studenten

• kan delta i faglige diskusjoner på et profesjonelt nivå

• kan reflektere over praksis, og anvende teori på faglige problemstillinger

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom videoforelesninger, samtaler, nettdiskusjoner, webinarer og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Arbeid i mindre grupper (2-3 studenter). Gruppene skal sette opp en digital bokutstilling som formidles med vekt på motivasjon, hensikt og arbeidsprosess. Refleksjon om gjennomføring fra ide til sluttprodukt, målgrupper, kontekstforståelse m.m. skal presenteres muntlig for hverandre. Hver presentasjon vil ta mellom 10-15 minutter.

Arbeidskrav 2: Hverandrevurdering. Hver student skal gi skriftlig tilbakemelding (inntil en side) på arbeidskrav 1 hos to grupper.

Arbeidskrav 3: Individuell muntlig presentasjon. Hver student skal presentere en faglig tekst (inntil 10 minutter) for medstudentene som utgangspunkt for faglig samtale. Teksten skal omhandle noe som knytter an til emnets tematiske innhold, for eksempel bibliotekenes formidlingspraksis og samfunnsmandat eller tekstsjangere.

 Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en skriftlig individuell semesteroppgave med et omfang på 6 - 8 sider inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Studentene skal utarbeide et formidlingsopplegg. Opplegget skal beskrives og begrunnes i form av en tekst og gjøre bruk av relevant teori.

 

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Opptakskrav

Målgruppe

Utdanningen retter seg primært mot ansatte i folkebibliotek.

Opptakskrav

For opptak til studiet kreves

• generell studiekompetanse

Søkere uten generell studiekompetanse kan vurderes på grunnlag av realkompetanse. Ved vurdering av realkompetanse gjelder generelle bestemmelser fra Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet - storbyuniversitetet. Som relevant yrkespraksis regnes arbeid i bibliotek. Studieplassene skal, så langt det er mulig, fordeles jevnt på norske fylker som er delaktige i prosjektet «Formidlingskompetanse i folkebibliotek». Søkere med arbeidstilknytning til folkebibliotek som deltar i prosjektet prioriteres før andre søkere. Andre søkere kan vurderes ved ledige plasser. Fylkesbibliotekenes prosjekt «Formidlingskompetanse i folkebibliotek» og fylkesbiblioteksjefene avgjør hvilke kvalifiserte søkere som skal tilbys studieplass.