EPN-V2

ADTS3100 Universell utforming av IKT Emneplan

Engelsk emnenavn
Universal Design
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dagens samfunn blir stadig flere offentlige og private tjenester digitaliserte. Å lage IKT- løsninger som kan brukes av alle, blir derfor viktig for at det skal finnes like muligheter til samfunnsdeltagelse. I dette emnet lærer du hvordan du kan planlegge, utforme, evaluere og teste IKT-løsninger i henhold til prinsipper for allmenn tilgjengelighet. Sentrale tema er ulike menneskers fysiske og kognitive utfordringer, demografi og kulturelt mangfold i samfunnet, samt hvordan du kan designe universelt utformede IKT-løsninger sammen med brukere. Norsk og internasjonalt lovverk om inkludering av alle brukergrupper i samfunnet blir også gjennomgått.

Anbefalte forkunnskaper

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • planlegge utvikling av nyttige og brukervennlige systemer med systembeskrivelser, produktutvikling, testing / evaluering og brukermedvirkning
  • tenke nytt og kreativt om utvikling av IKT-systemer for alle
  • gjengi innholdet i nasjonalt og internasjonalt lovverk og anbefalte retningslinjer for universell utforming av IKT

Ferdigheter

Studenten kan:

  • evaluere brukbarhet i brukergrensesnitt, nettsider og nettapplikasjoner
  • lage brukervennlige IKT-løsninger som er universelt utformet
  • lage universelt utformede dokumenter

Generell kompetanse

Studenten:

  • forstår forskjellen på universell utforming og hjelpemiddelteknologi, og kan spre kunnskap om universell utforming
  • har forståelse for at mennesker er ulike, og at det derfor må tas høyde for mangfold ved planlegging og utvikling av informasjons- og kommunikasjonsteknologi
  • kan identifisere barrierer ulike mennesker opplever i møtet med IKT-systemer og finne løsninger på slike utfordringer

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og veiledning. Studentene arbeider i grupper. Gruppestørrelse er normalt 3 til 4 studenter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet omhandler viktige legemiddelgrupper og naturstoffer, med virkningsmekanismer som sentral tematikk. Det fokuseres på sammenhengen mellom legemidlets kjemiske struktur og dets farmakodynamiske og farmakokinetiske egenskaper. Det legges også vekt på legemidlenes interaksjonsevne med deres målmolekyler og på struktur-aktivitetsforhold (SAR) ved fysiologisk miljø.

Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:

  • Legemiddelkjemi 8 studiepoeng
  • Naturstoffkjemi 2 studiepoeng

Vurdering og eksamen

Bestått første studieår.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kjemiske og fysikalske egenskaper ved legemidler, og om deres reaksjonsmåte og reaksjonsmekanismer i et fysiologisk miljø
  • kan gjøre rede for ulike hovedgrupper av legemidler (ATC-klassifisering)
  • kan gjøre rede for legemidlers metabolisme i kroppen
  • kan gjøre rede for bruk av forskjellige derivater av legemiddelmolekyler og deres betydning for farmakologiske effekter
  • kan gjøre rede for hovedprinsipper for interaksjon mellom legemiddel og dets målmolekyl (reseptorer/ enzymer/ transportproteiner) og hvordan legemidler påvirker aktiviteten i kroppens ulike mediatorsystemer
  • kjenner til naturstoffklasser og deres tradisjonelle bruk

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere struktur-aktivitetsforhold og molekylære virkningsmekanismer for de ulike hovedgruppene av legemidler og naturstoffer
  • kan analysere stoffenes kjemiske og fysikalske egenskaper, funksjonelle grupper, stereokjemi, absorpsjon og metabolisme, struktur-aktivitetsforhold (SAR), sammenhengen mellom legemidlers kjemiske struktur og deres farmakologiske egenskaper

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilegne seg kunnskap om og vurdere legemidlers egenskaper og aktivitetsforhold på en selvstendig måte

Vurderingsuttrykk

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid og reseptlab med studentaktive diskusjoner. Faglige diskusjoner med medstudenter og lærere vektlegges.

Deler av undervisningen er organisert som «omvendt undervisning». Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på høgskolen vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.

Sensorordning

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 90 % tilstedeværelse på reseptlab
  • laboratorierapporter etter gitte kriterier

Emneoverlapp

Molekylbyggesett