Programplaner og emneplaner - Student
ADTS3100 Universell utforming av IKT Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Universal Design
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dagens samfunn blir stadig flere offentlige og private tjenester digitaliserte. Å lage IKT- løsninger som kan brukes av alle, blir derfor viktig for at det skal finnes like muligheter til samfunnsdeltagelse. I dette emnet lærer du hvordan du kan planlegge, utforme, evaluere og teste IKT-løsninger i henhold til prinsipper for allmenn tilgjengelighet. Sentrale tema er ulike menneskers fysiske og kognitive utfordringer, demografi og kulturelt mangfold i samfunnet, samt hvordan du kan designe universelt utformede IKT-løsninger sammen med brukere. Norsk og internasjonalt lovverk om inkludering av alle brukergrupper i samfunnet blir også gjennomgått.
Anbefalte forkunnskaper
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan:
- planlegge utvikling av nyttige og brukervennlige systemer med systembeskrivelser, produktutvikling, testing / evaluering og brukermedvirkning
- tenke nytt og kreativt om utvikling av IKT-systemer for alle
- gjengi innholdet i nasjonalt og internasjonalt lovverk og anbefalte retningslinjer for universell utforming av IKT
Ferdigheter
Studenten kan:
- evaluere brukbarhet i brukergrensesnitt, nettsider og nettapplikasjoner
- lage brukervennlige IKT-løsninger som er universelt utformet
- lage universelt utformede dokumenter
Generell kompetanse
Studenten:
- forstår forskjellen på universell utforming og hjelpemiddelteknologi, og kan spre kunnskap om universell utforming
- har forståelse for at mennesker er ulike, og at det derfor må tas høyde for mangfold ved planlegging og utvikling av informasjons- og kommunikasjonsteknologi
- kan identifisere barrierer ulike mennesker opplever i møtet med IKT-systemer og finne løsninger på slike utfordringer
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og veiledning. Studentene arbeider i grupper. Gruppestørrelse er normalt 3 til 4 studenter.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet omhandler viktige legemiddelgrupper og naturstoffer, med virkningsmekanismer som sentral tematikk. Det fokuseres på sammenhengen mellom legemidlets kjemiske struktur og dets farmakodynamiske og farmakokinetiske egenskaper. Det legges også vekt på legemidlenes interaksjonsevne med deres målmolekyler og på struktur-aktivitetsforhold (SAR) ved fysiologisk miljø.
Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Legemiddelkjemi 8 studiepoeng
- Naturstoffkjemi 2 studiepoeng
Vurdering og eksamen
Bestått første studieår.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kjemiske og fysikalske egenskaper ved legemidler, og om deres reaksjonsmåte og reaksjonsmekanismer i et fysiologisk miljø
- kan gjøre rede for ulike hovedgrupper av legemidler (ATC-klassifisering)
- kan gjøre rede for legemidlers metabolisme i kroppen
- kan gjøre rede for bruk av forskjellige derivater av legemiddelmolekyler og deres betydning for farmakologiske effekter
- kan gjøre rede for hovedprinsipper for interaksjon mellom legemiddel og dets målmolekyl (reseptorer/ enzymer/ transportproteiner) og hvordan legemidler påvirker aktiviteten i kroppens ulike mediatorsystemer
- kjenner til naturstoffklasser og deres tradisjonelle bruk
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere struktur-aktivitetsforhold og molekylære virkningsmekanismer for de ulike hovedgruppene av legemidler og naturstoffer
- kan analysere stoffenes kjemiske og fysikalske egenskaper, funksjonelle grupper, stereokjemi, absorpsjon og metabolisme, struktur-aktivitetsforhold (SAR), sammenhengen mellom legemidlers kjemiske struktur og deres farmakologiske egenskaper
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilegne seg kunnskap om og vurdere legemidlers egenskaper og aktivitetsforhold på en selvstendig måte
Vurderingsuttrykk
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid og reseptlab med studentaktive diskusjoner. Faglige diskusjoner med medstudenter og lærere vektlegges.
Deler av undervisningen er organisert som «omvendt undervisning». Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på høgskolen vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.
Sensorordning
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 90 % tilstedeværelse på reseptlab
- laboratorierapporter etter gitte kriterier
Emneoverlapp
Molekylbyggesett