Programplaner og emneplaner - Student
ADTS1600 Interaksjonsdesign og Prototyping Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interaction Design and Prototyping
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Interaksjonsdesign er en tverrfaglig disiplin der eksperter fra flere fagfelt er involvert i utviklingsprosessen fra idé til sluttprodukt. Produktdesign, grafisk design, antropologi, kommunikasjon og kognitiv psykologi inngår som fagdisipliner i tillegg til informasjonsteknologi.;
I emnet;skal studentene få kjennskap til disse fagområdene, men det praktiske arbeidet vil være begrense til utvikling av prototyper, brukertesting, evaluering og noe grafisk design.;
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten skal kjenne til
- ulike prototypingsteknikker;
- brukersentrert design
- utforsking gjennom design (Research through Design)
- skisse/tegneteknikker, enkel grafisk design,;form og fargebruk;
- generelle designprinsipper for gode brukeropplevelser. Emosjonelt design;
- teorier om kommunikasjon, grunnleggende psykologi, observasjon
- verktøy for framstilling av interaktive prototyper (digtiale verktøy, Arduino, sensorteknologi)
Ferdigheter
Studentene skal;
- kunne utarbeide ideer i team og ta beslutninger
- kunne framstille interaktive prototyper ved hjelp av enkle midler (papir) og meer avansert digitalt verktøy
- kunne bruke kunnskap om form, farge og grafisk design i utforming av produkter
- kunne;beskrive mål for brukbarhet (usability) og brukeropplevelse (user experience);;
- kunne utføre brukertester og bruke resultatene i videreutvikling av et produkt;
- kunne bruke kjente evalueringsmetoder (heuristisk evaluering, cognitive walk-through);
Generell kompetanse:
Studenten kan:
- utvikle konsepter og foreslå løsninger på gitte problemer
- teste ideer og produkter med reelle brukere ved hjelp av prototyping
- kommunisere ideer og mulige løsninger til designere, utviklere og kunder
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og veiledning. Case studier inngår som en del av undervisningen. Studentene arbeider i grupper. Gruppestørrelse er normalt 3 til 5 studenter (Bestemmes av kurslederne).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- Tre obligatoriske innleveringer i gruppe (normalt 3-5 studenter).; Disse utgjør tre leveranser som bygger på hverandre og som må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.
- Gjennomføre to kurs/ mikro-kurs fra Makerspace, edX, LinkedIN Learing, eller lignende.
Vurdering og eksamen
Mappevurdering. Mappen består av til sammen 4 deler.
- En;gruppe-rapport (normalt;3-5 studenter);på 15-20 sider som beskriver utviklingsprosessen og vise teoretiske og praktiske ferdigheter.
- De tre obligatoriske innleveringene skal også bearbeides og inngå i mappen.
Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Students must be registered in the third year and have completed at least 100 credits from the first and second years of the programme by 1 October, before they can write their bachelor’s thesis.
Sensorordning
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge The student is capable of:
- explaining how projects are managed and how progress is ensured
- explaining the different stages of a development or research project and their importance
- explaining the structure of final documentation
- explaining the chosen technical architecture and discussing its advantages and disadvantages
Skills The student is capable of:
- developing project and work plans
- setting up development and test environments
- developing and testing large-scale IT-solutions in groups
- evaluate, analyse or develop user interface
General competence The student is capable of:
- cooperating in groups in big IT-projects
- apply knowledge and results from research
- professional communication both orally and in writing
- find and critically evaluate relevant literature
- evaluate ethical - or privacy concerns in projects
Emneoverlapp
Project work in groups. The students shall carry out a project corresponding to the scope of the course for an external client in a company or a research project at OsloMet.
Detailed information and deadlines for the different phases of the project work will be provided in the course Canvas room published at the start of the semester. In addition to project supervision from a supervisor employed at OsloMet, a selection of workshops and seminars, depending on availability, are offiered.