Programplaner og emneplaner - Student
ADTS1600 Interaksjonsdesign og Prototyping Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interaction Design and Prototyping
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2019
- Timeplan
-
Innledning
Interaksjonsdesign er en tverrfaglig disiplin der eksperter fra flere fagfelt er involvert i utviklingsprosessen fra idé til sluttprodukt. Produktdesign, grafisk design, antropologi, kommunikasjon og kognitiv psykologi inngår som fagdisipliner i tillegg til informasjonsteknologi.
I kurset skal studentene få kjennskap til disse fagområdene, men det praktiske arbeidet vil være begrense til utvikling av prototyper, brukertesting, evaluering og noe grafisk design.
-
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten skal kjenne til
- ulike prototypingsteknikker
- brukersentrert design
- utforsking gjennom design (Research through Design)
- skisse/tegneteknikker, enkel grafisk design, form og fargebruk
- generelle designprinsipper for gode brukeropplevelser. Emosjonelt design
- teorier om kommunikasjon, grunnleggende psykologi, observasjon
- verktøy for framstilling av interaktive prototyper (digtiale verktøy, Arduino, sensorteknologi)
Ferdigheter
Studentene skal
- kunne utarbeide ideer i team og ta beslutninger
- kunne framstille interaktive prototyper ved hjelp av enkle midler (papir) og meer avansert digitalt verktøy
- kunne bruke kunnskap om form, farge og grafisk design i utforming av produkter
- kunne beskrive mål for brukbarhet (usability) og brukeropplevelse (user experience)
- kunne utføre brukertester og bruke resultatene i videreutvikling av et produkt
- kunne bruke kjente evalueringsmetoder (heuristisk evaluering, cognitive walk-through)
Generell kompetanse:
Studenten kan:
- utvikle konsepter og foreslå løsninger på gitte problemer
- teste ideer og produkter med reelle brukere ved hjelp av prototyping
- kommunisere ideer og mulige løsninger til designere, utviklere og kunder
-
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og veiledning. Case studier inngår som en del av undervisningen. Studentene arbeider i grupper. Gruppestørrelse er normalt 3 til 5 studenter (Bestemmes av kurslederne).
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Tre obligatoriske innleveringer i gruppe (normalt 3-5 studenter). Disse utgjør tre leveranser som bygger på hverandre og som må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.
-
Vurdering og eksamen
Mappevurdering. Mappen består av til sammen 4 deler.
- En gruppe-rapport (normalt 3-5 studenter) på 15-20 sider som beskriver utviklingsprosessen og vise teoretiske og praktiske ferdigheter.
- De tre obligatoriske innleveringene skal også bearbeides og inngå i mappen.
Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
Emneoverlapp
Design shapes the world in which we live. It influences our personal and professional lives at every turn; past, present and future. The goal of this study programme is to provide future designers with advanced knowledge and skills in the field of product design. Graduates will gain academic and practical insight in the aesthetics of product materiality, market, product concepts and how to use design processes in collaboration with external partners.
Through the synthesis of physical and virtual product conceptualisation techniques, this programme offers students the ability to develop their tactile understanding of materials and production processes, as well as to perfect their skills using digital media. Topics such as material and conceptual communication, aesthetics, sustainability, innovation and creative problem-solving methods are major themes that run through the entire study programme.
With their Master qualification, graduates will be able to work as highly skilled professionals in all kinds of product design related work. Over and above, they will be able to competently complete and manage the elements of a product design process - from initial idea creation to the finished product and its use in a way that contributes to sustainable value creation .
Sustainable value creation means finding sustainable solutions that take the fullest account of economic, cultural and ecological concerns in their development, implementation and realisation. To ensure the programme¿s social relevance, such thinking is foundational in all teaching and development projects. The current research programme for the timeframe 2010-2015, Product Design: Materiality, Processes and the Future Environment , aims at developing new competence in product design in the field of materiality, methodology and sustainable environment.
Department of Product Design seeks to promote the exploratory use of materials, production processes and conceptual development tools. The creative process is nurtured in all aspects of learning and the programme¿s practical orientation promotes experimentation both in the studio workshops and in the student¿s personal development within the field of product design. To complement the development of the students¿ creative potential, their design processes are guided and structured by academic research and best practice methods in product design.
The programme is in accordance with EU directives in the Bologna Process, which emphasise the knowledge triangle; an interplay between research, education and innovation. These are the three central and strongly interdependent drivers of the knowledge-based society.
Work or further study
The knowledge, skills and general competence that students develop throughout this study programme prepares them thoroughly for working life as design professionals in a range of different positions. Using their acquired skills, they will be able to build bridges between those with an in-depth and detailed understanding of a narrow field of expertise and those in need of the overall view on which strategic decisions will be made.
Alternatively should the goal of the individual be to move further into the area of scientific research in product design, this Master¿s programme is a stepping stone for further academic development. Through the acquisition of skills in research methodology in relation to design practice, the candidate is well suited for further studies at the PhD level, both nationally or internationally.
Career Opportunities
Product designers fill a wide range of positions in different organisations in the public or private sector; nationally or internationally; in-house or in the consultancy business/industry. On completion of their master¿s degree, the students are thoroughly prepared and equipped to work in the design field.
Examples of workplaces for graduates of the Master¿s Degree in Product Design include consumer product design, industrial design, interaction design, packaging design, furniture design, business consulting, communications design, education, entrepreneurship exhibition design, information design, design management, lighting design and environmental design.