EPN-V2

ADTS1600 Interaksjonsdesign og Prototyping Emneplan

Engelsk emnenavn
Interaction Design and Prototyping
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ved utvikling av et nytt konsept er det viktig å kommunisere og prøve ut idéer så tidlig som mulig, raskt og uten store kostnader. Dette emnet fokuserer på tema som idémyldring, skissering, design og utvikling av enkle prototyper, samt det å teste ut ideer på brukere gjennom tidlig prototyping. Sentrale tema er metoder og teknikker for skissering og for å lage enkle prototyper, samt kommunikasjon med brukere.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • forstå den kreative designprosessen
  • gjøre rede for forskjellige måter å implementere enkle prototyper
  • forklare teorien og koblingen mellom prototyping, evaluering og agile utviklingsteknikker

Ferdigheter

Studenten kan:

  • beherske grunnleggende skisseringsteknikker og verktøy
  • utarbeide enkle skisser som kommuniserer ideer
  • planlegge, filme og redigere enkle filmer som skisserer ideer
  • lage enkle passive prototyper (f.eks. papir)
  • lage prototyper med enkel logikk ved bruk av elektronisk verktøy
  • lage håndholdte prototyper ved hjelp av hyllevarebyggeklosser (hardware)
  • benytte intervjuteknikk, spørreundersøkelser og fokusgrupper

Generell kompetanse:

Studenten kan:

  • jobbe med utvikling av konsepter for gitte problemstillinger
  • kommunisere ideer til andre designere, utviklere, ledelse, brukere og kunder
  • teste ut ideer på brukere gjennom tidlig prototyping

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og veiledning. Case studier inngår som en del av undervisningen. Studentene arbeider i grupper. Gruppestørrelse er normalt 3 til 5 studenter (Bestemmes av kurslederne).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Tre obligatoriske innleveringer i gruppe (normalt 3-5 studenter). Disse utgjør tre leveranser som bygger på hverandre og som må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Mappevurdering. Mappen består av til sammen 4 deler.

  • En gruppe-rapport (normalt 3-5 studenter) på 15-20 sider som beskriver utviklingsprosessen og vise teoretiske og praktiske ferdigheter.
  • De tre obligatoriske innleveringene skal også bearbeides og inngå i mappen.

Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Studentene gjennomfører et IT-prosjekt i samarbeid med et relevant helsefaglig miljø, for eksempel på Fakultet for Helsefag ved OsloMet, individuelt eller i gruppe på opp til fem studenter. Gjennomføringen av emnet forutsetter et opphold ved det aktuelle fagmiljøet tilsvarende to dager i uken over en 12-ukers periode.

Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal oppholdet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.

Studentgruppen er ansvarlig for å finne et relevant prosjekt i samarbeid med en veileder hos et aktuelt fagmiljø. I tillegg får hver student/studentgruppe en intern veileder ved Institutt for IT.

Prosjekt kan utføres på sommeren. Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

Vurderingsuttrykk

This module looks at how we can become more aware of, and attentive to cultural dimensions when working as designers. It examines how such awareness can help to influence and form the basis for design processes and their outcomes. The module is intended to help students establish a general level of cultural understanding through approaching objects and design as forms of cultural expression, as well as looking at our projects and their roles in relation to broader cultural contexts and societal perspectives. The module aims to give students experience and knowledge in analyzing the different cultural contexts products are a part of, and how these in turn serve to influence design processes. The module also addresses communication, and the importance of this in terms of design processes, products and their dissemination.

Sensorordning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan identifisere og diskutere sentrale problemstillinger knyttet til e-Helse og helseteknologi.
  • har en grunnleggende forståelse av prosesser og organisatoriske strukturer innen helsevesenet
  • har en grunnleggende forståelse av regelverk og krav til etikk, sikkerhet og personvern som ligger til grunn innenfor e-Helse og helseteknologi.

Ferdigheter

Studenten:

  • behersker fundamentale helsefaglige begreper og kan kommunisere med helsepersonell ved hjelp av disse begrepene.
  • kjenner de viktigste utviklingsmetodene som benyttes innen helseteknologi.
  • kan løse praktiske industri-relevante eller samfunnsrelevante problemer knyttet til e-Helse og helseteknologi.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende tekniske prinsipper sammen med en grunnleggende forståelse av helsefag for å løse relevante problemer innen Helseteknologi og eHelse
  • kan kommunisere klart skriftlig og muntlig om problemstillinger innenfor fagområdene helseteknologi og eHelse
  • kan gjøre en vurdering av hvordan et eHelse-prosjekt må forholde seg til regelverk, etikk, sikkerhet og personvern.

Emneoverlapp

Passed first year of the programme or equivalent.