EPN-V2

ADTS1600 Interaksjonsdesign og Prototyping Emneplan

Engelsk emnenavn
Interaction Design and Prototyping
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2016/2017
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ved utvikling av et nytt konsept er det viktig å kommunisere og prøve ut idéer så tidlig som mulig, raskt og uten store kostnader. Dette emnet fokuserer på tema som idémyldring, skissering, design og utvikling av enkle prototyper, samt det å teste ut ideer på brukere gjennom tidlig prototyping. Sentrale tema er metoder og teknikker for skissering og for å lage enkle prototyper, samt kommunikasjon med brukere.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Overlapp

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: LO152D.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • forstå den kreative designprosessen
  • gjøre rede for forskjellige måter å implementere enkle prototyper
  • forklare teorien og koblingen mellom prototyping, evaluering og agile utviklingsteknikker

Ferdigheter

Studenten kan

  • beherske grunnleggende skisseringsteknikker og verktøy
  • utarbeide enkle skisser som kommuniserer ideer
  • planlegge, filme og redigere enkle filmer som skisserer ideer
  • lage enkle passive prototyper (f.eks. papir)
  • lage prototyper med enkel logikk ved bruk av elektronisk verktøy
  • lage håndholdte prototyper ved hjelp av hyllevarebyggeklosser (hardware)
  • benytte intervjuteknikk, spørreundersøkelser og fokusgrupper

Generell kompetanse

Studenten kan

  • jobbe med utvikling av konsepter for gitte problemstillinger
  • kommunisere ideer til andre designere, utviklere, ledelse, brukere og kunder
  • teste ut ideer på brukere gjennom tidlig prototyping

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og veiledning. Case studier inngår som en del av undervisningen. Studentene arbeider i grupper. Gruppestørrelse er normalt tre til fem studenter (bestemmes av kurslederne).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Ett veiledningsmøte i gruppe.

Vurdering og eksamen

Eksamen og sensorordning

Eksamensform: Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • Ett individuelt arbeide.
  • To arbeider i gruppe.

Sensorordning: To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter. Alle mappekrav må være levert og bestått for å bestå kurset.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Pensumliste

Totalt antall sider: Ca. 630.

Buxton, Bill. (2007). Sketching user experience . Amsterdam: Elsevier(Morgan Kaufmann Publishers In. Ca. 310 sider.)

Sandnes, Frode Eika. (2011). Universell utforming av IKT-systemer . Oslo: Universitetsforlaget. Kapitler: 1, 2, 9, 10, 11, 12, 15. Ca. 180 sider.

Toftøy-Andersen, Eli, og Wold, Jon Gunnar. (2011). Praktisk brukertesting. Oslo: Cappelen Damm. Kapitler 1-8, ca. 120 sider.

Snyder, Carolyn (2003) Paper Prototyping - The Fast and Easy Way to Design and Refine User Interfaces, Elsevier.

Utvalgte artikler fra ACM Digital Library. Ca. 20 sider.

Det tas forbehold om nyere utgaver eller bedre læreverk som kan komme før semesterstart.