Programplaner og emneplaner - Student
ADSE3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene skal på en selvstendig og systematisk måte utføre et praktisk prosjekt basert på en oppdragsgivers krav. Avhengig av oppgavens karakter skal studentene demonstrere at de kan anvende sine kunnskaper innen områder som for eksempel evaluering og analyse av datasystemer og brukerkrav, systemmodellering og design, utvikling av brukergrensesnitt, brukertesting eller produktutvikling. De skal utarbeide grundig dokumentasjon for den problemstilling eller produkt de har valgt å arbeide med, og beskrive sin egen arbeidsprosess hensiktsmessig etter gitte standarder. Bygger på de fleste av fagene til og med 5. semester.
Forkunnskapskrav
Studenter må være registrert i 3. studieår og ha bestått minimum 100 studiepoeng per 1. oktober før bacheloroppgave tildeles.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan
- forklare hvordan prosjekter drives og hvordan fremdrift sikres
- gjøre rede for de ulike stegene i et utviklingsprosjekt og deres viktighet
- gjøre rede for oppbyggingen av sluttdokumentasjon
Ferdigheter
Studenten kan
- lage prosjekt- og arbeidsplaner
- evaluere, analysere eller utvikle brukergrensesnitt
- foreta brukertesting eller drive produktutvikling i samarbeid med andre
- sette opp sluttdokumentasjon med den foretrukne arbeidsprosess for prosjektet i henhold til gitte standarder
Generell kompetanse
Studenten kan
- samarbeide om et større dataprosjekt som ender i et sluttprodukt inneholdende både dataprogrammer og dokumentasjon
Arbeids- og undervisningsformer
Prosjektveiledning. Prosjektarbeid i grupper. Gruppestørrelsen er normalt tre til fire studenter. Studentene skal utføre et prosjekt tilsvarende emnets omfang fortrinnsvis hos en ekstern oppdragsgiver. Utfyllende informasjon samt frister for de ulike fasene i prosjektarbeidet vil fremgå av emnets webside og av undervisningsplanen som kunngjøres ved semesterstart.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Dette emnet omhandler økonomisk sosiologi, sosialpolitikk, psykologi og juss, og belyser sosiologiske begreper som rammer inn fattigdom, pengebegrepet, samhandling omkring penger og forståelse av betalingsvansker. Sosialpolitikken bidrar med perspektiver på rådgivningens plass i hjelpeapparatet. Den psykologiske vinklingen gir innsikt i hvordan pengebegreper og pengeforvaltning utvikles og styres i og av den enkelte.
Psykologien bidrar også med kunnskap omkring innretningen av rådgivningsarbeidet. Jussfaget gir kunnskap om fordringer og inkasso, kreditor og debitors rettigheter og plikter og innrammer rådgiving som hjelpetiltak.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Ingen forkunnskapskrav.;
Sensorordning
Studenten skal etter å ha fullført emne ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- hvordan økonomiske problemer og gjeldsproblemer oppstår,
- politikk og institusjoner som påvirker gjeldsutvikling og privatøkonomi,
- juridisk metode, og
- relevante lover omkring privatøkonomi og økonomisk rådgivning.
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere økonomiske problemer på individuelt nivå,
- produsere framstillinger av saksforhold og drive korrespondanse med kreditorer, samarbeidspartnere og brukere i tråd med lovverket på området,
- drøfte og avgjøre juridiske problemstillinger i en sak, og
- drive informasjonsarbeid og opplæring i privatøkonomiske spørsmål med sikte på å forhindre utvikling av gjeldsproblemer.
Generell kompetanse
- Studenten kan forstå og reflektere kritisk og etisk over økonomisk rådgivning som tjeneste i forhold til de behov brukere har og de rettigheter som er nedfelt i lovverk.
Emneoverlapp
Undervisningen veksler mellom forelesninger på OsloMet, digitale forelesninger, seminarer, gruppearbeid, praktiske øvelser og veiledning.