EPN-V2

ADSE2400 Informasjonsarkitektur Emneplan

Engelsk emnenavn
Information Architechture
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal tilegne seg kunnskap og innsikt i grunnleggende begreper og anvendelser for informasjonsarkitektur. De skal også tilegne seg praktiske ferdigheter for å kunne vurdere og designe informasjonsarkitektur for nettsteder.

Forkunnskapskrav

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

Kunnskap;

Studenten kan;

  • grunnleggende måleteori
  • redegjøre for spørreundersøkelser;
  • grunnleggende reaksjonskinetikk og massebalanser;
  • gjøre rede for myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for inneklima;
  • beskrive termisk, atmosfærisk, akustisk, aktinisk, og mekanisk miljø i inneklima;
  • kjenne sammenhengen;mellom temperatur, metabolisme, bekledning og menneskets; komforttilstand;i et bygg;
  • forstå sammenhengen mellom fuktig luft og temperatur og betydningen av fuktig luft i inneklima;
  • gjøre rede for inneklimaforhold som påvirker vekst av mikroorganismer;
  • forstå bakgrunnen for valg av miljøriktige byggematerialer;
  • redegjøre for forhold rundt renhold ved bygging og drift;;
  • gjøre rede for risiko for legionellavekst i varmtvannssystemer og kjøletårn;;
  • gjøre rede for sammenhengen mellom inneklima og sykdom og helse;
  • forstå hvordan et våtrom bør utformes;;

Ferdigheter;

Studenten kan;

  • vurdere usikkerhet i alle typer målinger av inneklimaparametere og sette opp et usikkerhetsbudsjett;;
  • lage spørreundersøkelser om inneklima ved hjelp av «Ørebroskjemaet» og tolke resultatet.;
  • beregne nødvendige luftmengder ut ifra massebalanser og reaksjonskinetikk;
  • utføre målinger av inneklimaparametere som luftskifte, luftkvalitet, termiske, akustiske og aktiniske forhold inkludert radon og sammenlikne dem med myndighetskrav
  • vurdere materialbruken med hensyn på inneklimakvalitet og miljøbelastning;
  • foreta en mikrobiologisk analyse av en bygning, spesielt med hensyn på muggsopp;
  • bruke Mollierediagram for å beregne duggpunkt og andre termodynamiske data for fuktig luft;;
  • anvende programvare for inneklimasimuleringer;
  • designe for optimalt vedlikehold for å unngå Legionellavekst i varmtvannssystemer og kjøletårn;;
  • designe våtrom;;

;Generell kompetanse;

Studenten kan;

  • planlegge og utføre inneklimaanalyser;;
  • vurdere og presentere resultater av en inneklimaundersøkelse skriftlig og muntlig;

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for ulike strategier og metoder for informasjonssøk og navigering av nettsteder
  • kjenne til og bruke modeller for organisering av informasjon på et nettsted
  • kjenne til og bruke klassifisering og struktur av nettsteder
  • forstå hvilken rolle informasjonsarkitektur har ved design av nettsteder
  • kjenne til ulike former for informasjonsbehov og brukeratferd

Ferdigheter

Studenten kan

  • modellere informasjonsstruktur for et nettsted
  • lage ulike dokumenter for å kommunisere design av informasjonsarkitektur
  • sammenlikne, analysere og bedømme ulike informasjonsarkitekturer
  • produsere metadata for et nettsted

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forstå hvordan organisering av informasjon og innhold på et nettsted kan ha innvirkning på brukeropplevelse og anvendbarhet ( eng: usability ) til et nettsted.

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:;

  • 5 laboratorieoppgaver i gruppe;
  • 4 skriftlige øvinger av 2-3 trykte sider;

Formålet med arbeidskravet er å gi studentene et faglig grunnlag for skriftlig eksamen.;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Prosjektoppgave i gruppe, teller 30 %. Mulighet for individuell karaktersetting

Individuell skriftlig eksamen på 3 timer som teller 70 %.

Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Eksamensresultat kan da ikke påklages.;

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler tillatt på prosjektet

Alle skrevne og trykte hjelpemidler og kalkulator, am; på den skriftlige eksamen

Eksamen under tilsyn

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En intern sensor.;Ekstern sensor brukes jevnlig.