Programplaner og emneplaner - Student
ADSE2400 Informasjonsarkitektur Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Information Architechture
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal tilegne seg kunnskap og innsikt i grunnleggende begreper og anvendelser for informasjonsarkitektur. De skal også tilegne seg praktiske ferdigheter for å kunne vurdere og designe informasjonsarkitektur for nettsteder.
Forkunnskapskrav
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap;
Studenten kan;
- grunnleggende måleteori
- redegjøre for spørreundersøkelser;
- grunnleggende reaksjonskinetikk og massebalanser;
- gjøre rede for myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for inneklima;
- beskrive termisk, atmosfærisk, akustisk, aktinisk, og mekanisk miljø i inneklima;
- kjenne sammenhengen;mellom temperatur, metabolisme, bekledning og menneskets; komforttilstand;i et bygg;
- forstå sammenhengen mellom fuktig luft og temperatur og betydningen av fuktig luft i inneklima;
- gjøre rede for inneklimaforhold som påvirker vekst av mikroorganismer;
- forstå bakgrunnen for valg av miljøriktige byggematerialer;
- redegjøre for forhold rundt renhold ved bygging og drift;;
- gjøre rede for risiko for legionellavekst i varmtvannssystemer og kjøletårn;;
- gjøre rede for sammenhengen mellom inneklima og sykdom og helse;
- forstå hvordan et våtrom bør utformes;;
Ferdigheter;
Studenten kan;
- vurdere usikkerhet i alle typer målinger av inneklimaparametere og sette opp et usikkerhetsbudsjett;;
- lage spørreundersøkelser om inneklima ved hjelp av «Ørebroskjemaet» og tolke resultatet.;
- beregne nødvendige luftmengder ut ifra massebalanser og reaksjonskinetikk;
- utføre målinger av inneklimaparametere som luftskifte, luftkvalitet, termiske, akustiske og aktiniske forhold inkludert radon og sammenlikne dem med myndighetskrav
- vurdere materialbruken med hensyn på inneklimakvalitet og miljøbelastning;
- foreta en mikrobiologisk analyse av en bygning, spesielt med hensyn på muggsopp;
- bruke Mollierediagram for å beregne duggpunkt og andre termodynamiske data for fuktig luft;;
- anvende programvare for inneklimasimuleringer;
- designe for optimalt vedlikehold for å unngå Legionellavekst i varmtvannssystemer og kjøletårn;;
- designe våtrom;;
;Generell kompetanse;
Studenten kan;
- planlegge og utføre inneklimaanalyser;;
- vurdere og presentere resultater av en inneklimaundersøkelse skriftlig og muntlig;
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for ulike strategier og metoder for informasjonssøk og navigering av nettsteder
- kjenne til og bruke modeller for organisering av informasjon på et nettsted
- kjenne til og bruke klassifisering og struktur av nettsteder
- forstå hvilken rolle informasjonsarkitektur har ved design av nettsteder
- kjenne til ulike former for informasjonsbehov og brukeratferd
Ferdigheter
Studenten kan
- modellere informasjonsstruktur for et nettsted
- lage ulike dokumenter for å kommunisere design av informasjonsarkitektur
- sammenlikne, analysere og bedømme ulike informasjonsarkitekturer
- produsere metadata for et nettsted
Generell kompetanse
Studenten kan
- forstå hvordan organisering av informasjon og innhold på et nettsted kan ha innvirkning på brukeropplevelse og anvendbarhet ( eng: usability ) til et nettsted.
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:;
- 5 laboratorieoppgaver i gruppe;
- 4 skriftlige øvinger av 2-3 trykte sider;
Formålet med arbeidskravet er å gi studentene et faglig grunnlag for skriftlig eksamen.;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Prosjektoppgave i gruppe, teller 30 %. Mulighet for individuell karaktersetting
Individuell skriftlig eksamen på 3 timer som teller 70 %.
Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Eksamensresultat kan da ikke påklages.;
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler tillatt på prosjektet
Alle skrevne og trykte hjelpemidler og kalkulator, am; på den skriftlige eksamen
Eksamen under tilsyn
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En intern sensor.;Ekstern sensor brukes jevnlig.