EPN-V2

ADSE2100 Menneske maskin interaksjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Human Computer Interaction
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal tilegne seg kunnskaper om design og evaluering av brukergrensesnitt. Studenten skal utvikle ideer fra skisser til konkret design ved hjelp av prototypingsteknikker, og bruke prototypene for å få tilbakemelding fra brukere. Studentene skal også kunne undersøke påstander om menneske-maskin-interaksjon ved hjelp av enkle kvantitative metoder. 

Forkunnskapskrav

Emnet er en fordypning i sosialt arbeid med utgangspunkt i praksis. Emnet har fokus på kunnskap, forståelse og ferdigheter når det gjelder sammenheng mellom egen praksisutøvelse og samfunns- og organisasjonsnivå.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene:

  • har bred kunnskap om relevante teorier og modeller for samhandling og kommunikasjon.
  • har bred kunnskap om marginalisering og ekskluderingsmekanismer som har betydning for klientgruppene på praksisplassen.
  • har bred kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid på ulike nivåer.
  • har kunnskap om politiske og organisatoriske forholds (ledelse, organisasjonskultur, resurser) påvirkning for profesjonsutøvelsen.
  • har bred kunnskap om hvordan sosiale problemer oppstår og utvikler seg i et samfunn i endring.
  • har bred kunnskap om kritisk refleksjon over egen praksis.

Ferdigheter

Studentene:

  • kan anvende ulike kommunikasjonsferdigheter i samhandling med individer og grupper.
  • kan kritisk anvende ulike teoretiske perspektiver og metoder knyttet til praksisplassen.
  • kan anvende teoretiske perspektiver på tverrfaglig samarbeid.
  • kan diskutere ledelse og organiseringens betydning for utøvelsen av sosialt arbeid.
  • kan drøfte forholdet mellom samfunnsutvikling, kunnskapsutvikling og forskning.
  • kan reflektere over hvordan profesjonsidentitet formes innenfor ulike organisasjonskontekster.
  • kan reflektere over eget handlingsrom i ulike organisasjoner.

Generell kompetanse

Studentene:

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
  • har innsikt i og kan reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i tjenesteutøvelse.
  • har innsikt i hvordan dømmekraft kan utvises i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon og identifisere mulighetsrom innen ulike profesjonelle og institusjonelle kontekster.
  • har innsikt i hvordan egen praksisutøvelse fremmer eller hemmer likeverd, inkludering og mestring for ulike individer og grupper i samfunnet.
  • har innsikt og en kritisk forståelse av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.

Arbeids- og undervisningsformer

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • a minimum of 90% attendance in laboratory work
  • a minimum of 80% attendance in scheduled group work
  • an individual assignment in statistics and using a spreadsheet, 1,000-1,500 words
  • a group assignment on method comparison in groups of 3-5 students, 1,000-1,500 words

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Exam content: The learning outcomes

Exam form: Individual written exam, 3 hours

Vurdering og eksamen

Calculator

Hjelpemidler ved eksamen

Grade scale A-F

Vurderingsuttrykk

One external and one internal examiner will assess at least 20 % of the exam papers. Two internal examiners will assess the remaining papers. The external examiner-s assessment shall benefit all the students.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene. En students kontaktlærer kan ikke være sensor.

Emneoverlapp

Siri Fjeldheim og Anne Jansen