EPN-V2

ADSE2100 Menneske maskin interaksjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Human Computer Interaction
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal tilegne seg kunnskaper om design og evaluering av brukergrensesnitt. Studenten skal utvikle ideer fra skisser til konkret design ved hjelp av prototypingsteknikker, og bruke prototypene for å få tilbakemelding fra brukere. Studentene skal også kunne undersøke påstander om menneske-maskin-interaksjon ved hjelp av enkle kvantitative metoder.;

Forkunnskapskrav

Transport er en viktig del av samfunnsutviklingen. Samfunnets krav til effektiv og trafikksikker framkommelighet øker. For å ivareta en sikker, miljøvennlig og effektiv framkommelighet trenger vi regelverk og dyktige fagpersoner til å forvalte og utvikle fagområdet.

Transportbildet i Norge er under stor utvikling og behovet for nye transportmåter og løsninger øker med befolkningsveksten og sentraliseringen i storbyene. Behovet for kompetanse om hvordan trafikk avvikles og hva som er premissgivende for måten vi transporterer oss på, er stort. For å møte dagens og fremtidens utfordringer innen mobilitet, gir dette emnet utdypende kunnskap i problemstillingene og mulighetene knyttet til trafikkavvikling både på strekninger og i kryss, samt omkringliggende temaer.

Dette emnet er et videreutdanningstilbud på 10 studiepoeng som ikke inngår i et overordnet program på OsloMet og som er svært relevant for personer med jobb innenfor transportsektoren.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • vet hva brukersentrert utvikling innebærer
  • har kunnskap om individuelle forskjeller mellom mennesker
  • har kunnskap om egenskapene ved brukervennlighet;
  • kjenner til;prinsipper for design
  • kan forklare;fagets spesifikke terminologi;
  • har kunnskap om forskning på brukergrensesnitt, deriblant påstander, empiri og hypotesetesting

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre behovsanalyser
  • kommunisere designideer ved hjelp av skisser;
  • utforme lavoppløsnings prototyper deriblant organisere informasjon visuelt;og anvende kunnskap om kognisjon, for eksempel menneskets minnekapasitet og;oppmerksomhet, til å forenkle brukergrensesnitt
  • utføre brukertester;
  • måle brukergrensesnitt ved å designe enkle eksperimenter og anvende enkle statistiske verktøy

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utvikle brukervennlige brukergrensesnitt;
  • kan teknikker for evaluering av interaktive systemer
  • kan dokumentere og forklare designvalg for oppdragsgivere og brukere
  • kan tolke enkel forskningslitteratur som omhandler menneske-maskin-interaksjon

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og;praktisk arbeid med;prototyping, evaluering og produktutvikling.;Studenten arbeider individuelt og i grupper (to til fire studenter).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • En gruppepresentasjon av et gitt tema.

Vurdering og eksamen

Oppbygningen av emnet er tilpasset personer i fulltidsstilling hos en arbeidsgiver innen transportsektoren. Forelesningene foregår på dagtid over to perioder med tre dagers varighet. Mellom forelesningsdagene er det lagt opp til en høy grad av selvstendig selvstudium.

Undervisning i emnet foregår gjennom en veksling av forelesninger, diskusjoner, dataøvinger, regneøvinger og prosjektoppgave. Undervisningen skal være mest mulig motiverende for studentene og fremme selvstendig læring utover de timeplanlagte aktiviteter gjennom prosjektarbeid, innleveringer og selvstudium.

Undervisningen vil suppleres med gjesteforelesere fra faglig relevante ledende industribedrifter og næringsliv. Kontakten med nærings- og arbeidslivet gir, sammen med den ordinære undervisningen, studentene relevant og motiverende faglig tilnærming.

Studiet legger vekt på forskningsbasert undervisning og forskningsartikler er en naturlig del av pensum. Studentene får øving i å innhente og tolke informasjon, være kritiske, ta hensyn til etiske og miljømessige konsekvenser, samt skrive rapport basert på reelle problemstillinger i dagens transportbilde.

Hjelpemidler ved eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha godkjent mappe. Det er 3 individuelle arbeidskrav i mappen, hvor samtlige må oppfylles:

(1) Individuelle innleveringer med en samling av øvingsoppgaver.

(2) Individuell utarbeidelse av trafikkanalyse som inkluderer trafikktelling, beregning av trafikkavvikling i aktuell trafikkteknisk programvare og skriving av rapport.

(3) Gjennomføring av selvstendig undervisningsopplegg i aktuell programvare for kryssavvikling.

Tilbakemelding på arbeidskrav/mappe er godkjent/ikke godkjent.

Arbeidskrav gis for å fremme studentenes progresjon og utvikling og for å sikre deltakelse der dette er nødvendig. Arbeidskrav kan også gis for å sikre studenten et læringsutbytte som ikke kan prøves ved eksamen.

Ved forsinkelser i studiet kan studenter få godkjent tidligere godkjente arbeidskrav 2 år tilbake i tid.

Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, bør så langt det er mulig, kunne få tilrettelagt for et nytt forsøk før eksamen. Dette må avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglærer. Hvis det ikke er mulig å gjennomføre et alternativt opplegg på grunn av fagets/emnets egenart, må studenten påregne og ta arbeidskravet ved neste mulige tidspunkt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen høsten 2020 grunnet Covid-19:

1. Hjemmeoppgave som teller 50 %

2. Individuell digital hjemmeeksamen på 3,5 time (inkludert 30 min til innlevering) som teller 50 %

Eksamensresultat kan påklages.

Oppmelding til ny/utsatt eksamen gjøres av studenten selv. Nye/utsatte eksamener arrangeres normalt samlet, i påfølgende semester. Ny eksamen - for studenter som har levert eksamen og ikke fått bestått. Utsatt eksamen - for studenter som ikke fikk avlagt ordinær eksamen. Vilkårene for å gå opp til ny/utsatt eksamen gis i Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

[Eksamen tidligere]:

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer. Eksamen avholdes i universitetets lokaler.

Eksamensresultat kan påklages.

Oppmelding til ny/utsatt eksamen gjøres av studenten selv. Nye/utsatte eksamener arrangeres normalt samlet, i påfølgende semester. Ny eksamen - for studenter som har levert eksamen og ikke fått bestått. Utsatt eksamen - for studenter som ikke fikk avlagt ordinær eksamen. Vilkårene for å gå opp til ny/utsatt eksamen gis i Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-06-26-718

Sensorordning

Tillatte hjelpemidler ved eksamen er skrive- og tegnesaker, eventuelle hjelpemidler vedlagt oppgavesettet, og håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Emneoverlapp

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: ITPE2100, LV125A, LV125D og LV125I.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.