Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4930 Interaction Styles and Technologies for Accessibility Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interaction Styles and Technologies for Accessibility
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
-
Innledning
Emnet omfatter ulike tradisjoner og teoretiske forankringer for kunnskapsproduksjon innenfor kvalitativ samfunnsvitenskapelig forskningsmetode, sammenhengen mellom forskningsspørsmål og forskningsdesign, analyseperspektiver, kvalitetskrav til kvalitative studier, og forskningsetiske problemstillinger.
Emnet inkluderer øvelse i å utforme en forskbar problemstilling, produksjon og bearbeidelse av et empirisk materiale, analyse og formidling av resultater fra en kvalitativ studie.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
On successful completion of this course the student has:
- advanced knowledge of multimodal user interfaces
- advanced knowledge of input and output technologies
Skills
On successful completion of this course the student can:
- analyse problems and issues in interactions related to context, such as accessibility in public spaces, mobility problems, and the user's affective state
- use knowledge of interaction technology to address new problems in universal design of ICT
- independently use appropriate methods of user centred interaction design and evaluation; both heuristic and automatic, in an independent manner
- analyse and critically deal with the results from relevant research literature, apply these to structure and formulate scientific arguments, and assess the suitability of published results on new problems and issues
- carry out independent, limited research or development projects under supervision and in accordance with applicable ethical standards
- present scientific work orally
- debate and conduct scientific discussions
General competence
On successful completion of this course the student can:
- apply knowledge and skills in interaction technology on new problems and issues for carrying out advanced facilitation tasks and projects
- communicate scientific problems, analysis and conclusions in the field to both specialists and the general public
- contribute to original thinking and innovation processes
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet veksler mellom forelesninger og seminarer, og det forutsettes stor grad av studentaktivitet.
Studentene deles inn i grupper som arbeider sammen med et prosjekt gjennom hele emnet. Det er disse gruppene som også presenterer arbeidskravet (se under) sammen.
Gruppene deltar i lærerstyrte seminarer. Her får de opplæring og veiledning gjennom prosjektarbeidet. Ut over disse seminarene har gruppene selv ansvar for egen prosjektstyring, samt å fordele arbeidet mellom gruppens medlemmer.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Studenten må ha bidratt til sin gruppe, og gruppen må gå god for at alle har deltatt og bidratt. Gruppen leverer arbeidskravet i form av en felles muntlig/digital presentasjon i den siste uken av emnet. Arbeidskravet består enten av prosjektresultater, eller en ren metoderefleksjon, med eksempler fra gruppens arbeid.
Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan framstiller seg til eksamen. Hvis arbeidskravet ikke godkjennes ved første innlevering vil gruppen få en - 1 - ny mulighet til å levere på nytt. Arbeidskrav som ikke blir godkjent etter andre innlevering vil diskvalifisere gruppen eller fraværende student fra å gå opp til eksamen.
Innlevering av individuelle arbeidskrav må særlig begrunnes og avtales med og godkjennes av faglærer.
-
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på 4 timer.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.