EPN-V2

ACIT4920 Universal Design of Interactive Systems Course description

Course name in Norwegian
Universal Design of Interactive Systems
Study programme
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

This course covers problems, terminologies and methods in the Universal Design of ICT.

Required preliminary courses

No formal requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

Tittel: Master of Aesthetic Practices in Society

Teaching and learning methods

About Fashion and society:

The MA Fashion & Society equips you with the skills and knowledge needed to effect positive change within fashion and related industries. Building on your existing creative practice, you will explore the societal, political, economic, and industrial systems within which fashion occurs, enabling you to innovate ways in which creative practice for fashion can contribute to a sustainable future.

Coursework within the program introduces you to theories and methodologies appropriate to research for artistic and creative practice. You will be supported to define and develop a topic of interest as a master's project, which may comprise theory and/or a practice component. Completion of this degree can lead a broad range of fashion related professions in the fields of design, product development, media, research or entrepreneurship, or further post-doctoral study.

Course requirements

Det vises til forskrift om opptak til masterstudier ved OsloMet.

For opptak til masterprogrammer ved OsloMet er det krav om at du har gjennomsnittskarakter på minst C fra bachelorgraden din.

Det kreves et minimum antall studenter for at en studieretning igangsettes.

Opptakskrav til de enkelte studieretningene

Til studieretningen Teater og samfunn

  • Bachelorgrad i praktiske eller teoretiske drama/teater/dans/performance (scenekunst) fag.

Til studieretningen Kunst og designdidaktikk

  • Bachelorgrad i faglærerutdanning i design, kunst og håndverk eller tilsvarende.
  • Lærerutdanning og, som del av eller i tillegg til denne, formingsfaglig utdanning med et omfang på 60 stp. eller tilsvarende.
  • Bachelorgrad innen visuelle kunstfag og/eller design og i tillegg praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) med et omfang på 60 stp eller tilsvarende.

Til studieretningen Kunst og samfunn

  • Bachelorgrad i praktiske og teoretiske kunst- eller kulturfag
  • Tverrfaglig Bachelorgrad hvor kunst- og kulturfag settes inn i nye praktiske, metodiske og disiplinære sammenhenger (f.eks design, kulturgeografi eller miljøhumaniora). Bachelorgraden vil vurderes i sammenheng med annen praktisk erfaring/teoretisk kompetanse innen kunst- og kulturfeltet.

Til studieretningen Mote og samfunn

  • Bachelorgrad i praktiske klesdesign- og moteteoretiske fag
  • Bachelorgrad i relevante studier innen praktisk og teoretisk design (innen for eksempel: produkt design, interiør design eller tilsvarende).

Assessment

Kandidaten skal utvikle avansert kompetanse i planlegging, gjennomføring og vurdering av forsknings- og utviklingsoppgaver (FoU-oppgaver) og videreutvikler profesjonell virksomhet og fagkritisk refleksjon.

Etter endt studium skal kandidaten ha spesialiserte kunnskaper, ferdigheter og kompetanse innenfor valgt studieretning: Teater og samfunn, kunst og designdidaktikk, Kunst i samfunnet eller Mote og samfunn.

Etter gjennomført master i estetiske fag beskrives kandidatens kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

En kandidat med fullført utdanning:

  • har inngående kunnskap om diskurser og problemstillinger innen eget studieretningsområde
  • har inngående kunnskap om fagfeltets vitenskapsteorier, metoder og om kunst og designfagenes forskningsområde
  • har kunnskap om det norske og internasjonale kunstfeltet og/eller designfeltet
  • har avansert kunnskap innenfor et utvalg av det estetiske fagfeltets praksis, profesjoner og roller
  • har kunnskap om og evne til å analysere ulike mangfoldsperspektiver

Ferdigheter

En kandidat med fullført utdanning:

  • kan analysere, vurdere og anvende teorier, metoder og fortolkninger som er relevante for det estetiske feltet
  • har praktisk estetisk kompetanse på høyt faglig nivå og kan bruke metoder for forskning og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte
  • kan anvende og kritisk reflektere over kunnskap fra studieretningsemnet i praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan vurdere og kontekstualisere estetiske praksiser i et samfunnsperspektiv
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske retningslinjer

Generell kompetanse

En kandidat med fullført utdanning:

  • kan benytte tilegnet kunnskap og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte oppgaver og prosjekter innenfor det estetiske feltet
  • kan foreta etiske refleksjoner og anvende kunnskap og ferdigheter skapende og kritisk
  • kan forvalte kunstfaglig og/eller designfaglig kompetanse og kulturell dannelse i ulike institusjoner
  • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor institusjoner, organisasjoner og utdanning
  • kan samarbeide med ulike aktører og andre personer inn mot tverrfaglige prosjekter

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, provided the rules for plagiarism and source referencing are complied with.

For the oral exam, students will not have access to computers or other aids.

Grading scale

Grade scale A - F

Examiners

Masterstudiet er basert på studier med deltagelse i forelesninger, seminarer og gruppearbeid i fellesskap og i studieretninger. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform. FoU-seminarene 2. studieår er en sentral arbeidsform der studentenes individuelle oppgaver legges frem og diskuteres.

Studenten har et utstrakt medansvar for opplegg og gjennomføring av eget studium og tilegner seg den nødvendige feltforståelse innenfor emnenes hovedområder. Studentene oppfordres til å organisere grupper med studie- og prosjektsamarbeid.

Studentene må arbeide både i fellesskap, i grupper på tvers og innad i studieretninger og selvstendig.

Emneplaner

Det blir utarbeidet detaljerte emne- og undervisningsplaner til alle emner. Undervisningsplanene gir nærmere informasjon om innholdet i undervisningen og relevant litteratur knyttet til dette.

Course contact person

2. semester er et internasjonalt semester på totalt 30 studiepoeng. Internasjonalt semester legger til rette for innveksling og utveksling og gir undervisning på engelsk. Master i estetiske fag tar opp både nasjonale og internasjonale perspektiv innen de ulike studieretningene. Studentene analyserer, drøfter og reflekterer over ulike tendenser ved et mangfoldig og globalt samfunn. Gjennom studiet møter studentene aktive forskere og utøvere fra relevante felt; herunder kan det også være aktuelt med utenlandske gjesteforelesere. I den grad det er gjennomførbart gis studentene mulighet til å delta på internasjonale konferanser og/eller seminar.

Pensum ved studiet er sammensatt av nyere, relevant nasjonal og internasjonal faglitteratur. Deler av undervisningen er på engelsk.

Utenlandsstudiet godkjennes som en del av studentens norske utdanningsløp etter tid-for-tid-prinsippet. Utenlandsstudium som del av masterstudiet må godkjennes av fakultetet. Søknad om utveksling sendes fakultetsadministrasjonen tidlig i studieløpet.