EPN-V2

ACIT4920 Universal Design of Interactive Systems Emneplan

Engelsk emnenavn
Universal Design of Interactive Systems
Studieprogram
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Læringsutbyttene i studiet spenner over et bredt spekter. Det betyr at arbeids- og under­visnings­formene må være varierte og sammensatte for å kunne understøtte studentenes læringsprosess. Arbeidsformene skal fremme lærings­prosesser som bygger på studen­tenes egenaktivitet og ansvar for egen læring. Det forventes at studentene arbeider problemløsende og utvikler evner både til samarbeid og til å jobbe selvstendig. Et godt læringsutbytte avhenger først og fremst av studentenes egen innsats, både når det gjelder å nyttiggjøre seg undervisning og veiledning og å følge opp med selvstendig arbeid i form av teoretiske studier og praktisk ferdighetstrening. Selvstendig arbeid innebærer både samarbeid med med­studenter og individuelt arbeid.

Studiet legger opp til følgende arbeids- og undervisningsformer: forelesninger, seminarer, ferdighetstreninger, laboratorieøvelser, praksisstudier, selvstudier samt prosjektarbeid og annen oppgaveløsning i grupper eller individuelt. Det kan også bli aktuelt med ekskursjoner.

Studentene får jevnlig veiledning og tilbakemelding gjennom hele studiet, både i forbindelse med teoretisk undervisning, skriftlige arbeider og praksis.

Forelesninger

Forelesninger blir i hovedsak benyttet der sentralt fagstoff skal presenteres. Forelesningene har til hensikt å synlig­gjøre sammen­henger, trekke frem hovedelementer innenfor temaer og for å formidle relevante problemstillinger. Teori­under­visningen foregår ved Oslo Universitets­sykehus (OUS) - Radiumhospitalet.

Seminarer og workshops

Seminar og workshop brukes til å fokusere på et særskilt tema og forutsetter aktiv deltagelse fra studentene. Seminarer ledes av faglærer og er et forum for diskusjon og formidling av faglige problemstillinger.

Skriftlige oppgaver

Studentene skal i løpet av studiet arbeide kontinuerlig med skriftlige rapporter og prosjekt­oppgaver, individuelt eller i gruppe. Fordypningsoppgaven er et prosjektarbeid over tid og gjennomføres i gruppe. Det kan også være aktuelt med presentasjoner i plenum for medstudenter, lærere og andre. Arbeidet skal gi studentene erfaring i å presentere sine kunnskaper, erfaringer og meninger, skriftlig og muntlig. Det gis tilbakemelding på de skriftlige arbeidene fra veileder og/eller medstudent.

Ferdighetstreninger og laboratorieøvelser

Ferdighetstreninger og laboratorieøvelser foregår i mindre grupper. I fagområdet praktisk stråleterapi er det ferdighetstrening på ulike modaliteter der studentene skal tilegne seg ferdigheter gjennom praktisk trening og refleksjon. I klinisk fysikk og dosimetri er det lagt opp til laboratorieøvelser der det gis undervisning i utførelse av ulike målinger og beregninger.

Praksisstudier

Klinisk praksis skal sikre at studentene deltar i reelle aktiviteter som gir innsikt og erfaring i problem­stillinger innenfor en stråleterapeuts arbeidsområde. Studentene får mulighet til å prøve ut, bearbeide og utvikle kunnskap innhentet gjennom andre arbeidsformer.

Klinisk praksis gjennomføres i emnet STRÅLPRA Praksis i stråleterapi, 15 studiepoeng. Studentene utplasseres i praksis for å kunne utvikle ny kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse gjennom direkte kontakt med yrkesfeltet. På bakgrunn av teori og erfaringer som studentene har tilegnet seg tidligere i studiet, skal de fordype seg i teoretisk og praktisk kunnskap som er sentral i praksisfeltet.

Praksisstudier kan foregå ved alle stråleterapisentrene i Norge. Man må påregne praksisplassering utenfor Oslo. Det vises til emneplan for STRÅLPRA for nærmere informasjon om organisering og innhold i praksisstudiene.

Forkunnskapskrav

Litteraturen som benyttes i studiet vil i hovedsak være internasjonal, engelskspråklig fag- og forskningslitteratur. Det kan tilrettelegges for praksisstudier i utlandet. Studiet tilrettelegger for internasjonale gjeste­forelesninger.

Læringsutbytte

Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til vurdering/eksamen og/eller gjennomføre praksisstudier. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene tilknyttet hvert emne fremgår i den enkelte emneplan.

Studiet har arbeidskrav i form av obligatorisk tilstedeværelse og prosjektoppgaver.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves minimum 80 prosent obligatorisk tilstedeværelse ved introduksjon til studiet, ferdighetstreninger, laboratorieøvelser, seminarer, workshops, presentasjoner av ulike typer arbeider og timeplanlagt gruppe- og prosjektarbeid. Dette er for å sikre at studentene oppnår tilstrekkelig kompetanse og ferdigheter som er av avgjørende betydning for pasientenes sikkerhet. For obligatorisk tilstedeværelse i praksis, se «Vurderings-/eksamensformer» nedenfor.

Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil faglærer vurdere om det er mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel individuelle skriftlige oppgaver. Dersom fraværet ikke kan kompenseres må studenten følge neste gjennomføring av emnet. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på.

Prosjektoppgaver

I emnene STRÅL6010 og STRÅLPRA skal studentene gjennomføre individuelle prosjektoppgaver, knyttet til henholdsvis realfag og omsorg i stråleterapi.

Prosjektoppgaver som ikke blir godkjent, må omarbeides før ny innlevering. Dersom annen gangs innlevering av prosjektoppgave i STRÅL6010 ikke godkjennes, kan studenten ikke fremstille seg til ordinær eksamen i emnet. Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Dersom tredje forsøk ikke godkjennes må studenten gjennomføre emnet med neste kull. 

Prosjektoppgave i emnet STRÅLPRA må være godkjent innen sluttvurdering i STRÅLPRA-102. Studenten har inntil tre forsøk på å få godkjent oppgaven. Dersom tredje forsøk ikke godkjennes, får studenten ikke sluttvurdering og må gjennomføre emnet med neste kull. 

Nærmere bestemmelser om krav til skriftlige arbeider, frister etc. fremgår av undervisnings­planen.

Arbeids- og undervisningsformer

Vurderingsordningene skal gi studentene regelmessig vurdering underveis i studiet for å fremme læring, samtidig som det skal gi utdanningen og studentene informasjon om studieprogresjon og resultat. Vurdering av eksamener og klinisk praksis gjennomføres etter gjeldende bestemmelser i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Detaljert informasjon om eksamen gis i retningslinjer for den enkelte eksamen i god tid før eksamen.

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen.

Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages, jf. jf. universitets- og høyskoleloven § 5-3 og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet § 7-3 punkt 2. Det er ikke mulig å klage på karakterfastsetting ved muntlige og praktiske eksamener. Ved gruppe-eksamener vil resultatet av en klage bare ha konsekvenser for de kandidatene som har fremmet klagen. Det betyr at ikke alle medlemmene i en gruppe behøver delta i en klage.

Vurdering i praksis

Praksisemnet STRÅLPRA består av to praksisperioder: STRÅLPRA-101 og STRÅLPRA-102.  Hver praksisperiode vurderes til bestått/ikke bestått. Studiepoeng utløses når begge praksisperioder er bestått.

For å fremstille seg til avsluttende vurdering i emnet må arbeidskravene tilknyttet emnet være godkjent. Bestått praksis forutsetter at studenten har tilfredsstilt kravene til obligatorisk tilstedeværelse og oppnådd læringsutbyttene for emnet.

I klinisk praksis må studenten være til stede minimum 90 prosent av den planlagte tiden. Ved fravær mellom 10 og 20 prosent kan fravær tas igjen i forbindelse med perioden etter avtale med praksisveileder. Dersom fraværet overstiger 20 prosent må perioden tas igjen i sin helhet. Dette fører til forsinkelser i studieforløpet og må sees i forhold studentens individuelle utdanningsplan.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Informasjon om programplan:

Vedtatt av avdelingsstyret for Avdeling for helsefag 28.3.2001

Siste endringer godkjent av prodekan ved Fakultet for helsefag 08.06.2016

Sist oppdatert 12.02.2019

Gjelder for studentkull 2019 Høst

Vurdering og eksamen

  • Project examination in groups (2-3 students) . The examination consists of one project report (4000-5000 words). This part of the examination counts 60% of the final grade
  • Individual oral examination (20 minutes for each candidate). The oral examination counts 40% of the final grade

Both exams must be passed in order to pass the course.

The oral examination cannot be appealed.

New/postponed exam

In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

Hjelpemidler ved eksamen

All aids are permitted, provided the rules for plagiarism and source referencing are complied with.

For the oral exam, students will not have access to computers or other aids.

Vurderingsuttrykk

For the final assessment a grading scale from A to E is used, where A denotes the highest and E the lowest pass grade, and F denotes a fail.

Sensorordning

Two internal examiners. External examiner is used periodically.

Emneansvarlig

Professor Weiqin Chen