Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4910 User Diversity and ICT Barriers Emneplan
- Engelsk emnenavn
- User Diversity and ICT Barriers
- Studieprogram
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Opptakskravet er fullført bachelorgrad i sosialt arbeid eller treårig sosionomutdanning.
Opptak til studiet gjøres i henhold til Forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.
Søkere som på søketidspunktet er ansatt i sosialfaglig stilling i helsesektoren får ett tilleggspoeng i opptaket.
Forkunnskapskrav
Etter endt videreutdanning skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om sosialfaglig teori og kunnskapsbaserte tilnærminger til psykososiale og helserelaterte utfordringer.
- har inngående kunnskap fra ulike perspektiver om forhold på individ-, gruppe- og samfunnsnivå som kan hemme og fremme bedringsprosesser, mestring, livskvalitet og sosial deltakelse.
- har kunnskap om krav til faglig kvalitet og forsvarlighet i kartlegging, utredning, behandling og oppfølging.
- har kunnskap om relevant lovverk, politiske føringer, nasjonale faglige retningslinjer, organisering og tjenesteutvikling, og administrative virkemidler som legger premisser for sosialt og psykososialt helsearbeid.
- har kunnskap om etikk, sentrale verdier og etiske problemstillinger i sosialt og psykososialt helsearbeid.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere og forholde seg kritisk til sosiale og psykososiale teorier, metoder og fortolkninger
- kan anvende kunnskap om ulike sosiale og psykososiale teorier og perspektiver for å vurdere egnede tilnærminger til å fremme bedringsprosesser, mestring, livskvalitet og sosial deltakelse.
- kan identifisere sosialfaglige problemstillinger med særlig relevans for psykososiale og helserelaterte utfordringer og tilnærminger.
- kan analysere samspillet mellom sosiale, kulturelle, emosjonelle, psykososiale, eksistensielle og helsemessige forhold og anvende kunnskapen i sosialt og psykososialt helsearbeid.
- kan analysere og reflektere kritisk for å identifisere og håndtere etiske problemstillinger i praksis.
- kan anvende kunnskap om organisering av helse- og velferdstjenester og nasjonale og lokale retningslinjer for å vurdere egnede tilnærminger til å fremme bedringsprosesser, mestring, livskvalitet og sosial deltakelse.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere sosialfaglige og yrkesetiske problemstillinger med relevans for sosialt arbeid i helsetjenestene.
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre komplekse sosialfaglige arbeidsoppgaver.
- kan formidle sosialt arbeids kunnskapsområde innen helse.
Læringsutbytte
A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
On successful completion of this course the student has:
- thorough knowledge of diversity among users, equipment and user situations
- thorough knowledge of demography and age structure of society, trends and tendencies and their implications for universal design of ICT
- thorough knowledge of sensory, motor and cognitive disabilities
- thorough knowledge of the concept of disability and the Gap model
- advanced knowledge of disabling barriers in ICT solutions
- advanced knowledge about universal design and accessibility
- thorough knowledge about accommodation, assistive technology and welfare technology
- has advanced knowledge of relevant laws, policies and standards
Skills
On successful completion of this course the student can:
- analyse and deal critically with different user requirements, and apply these to structure and formulate arguments regarding accessibility, accommodation, and universal design of ICT
- analyse contradictions within/between universal design, accessibility and accommodation in different situations
General competence
On successful completion of this course the student can:
- disabling barriers of ICT solutions based on the Gap model
- can carry out independent study and master dedicated terminology related to user diversity, impairment, disability and universal design
- communicate scientific problems, analysis and conclusions in ICT and user diversity, impairment, disability and universal design to both specialists in health care and the general public
Arbeids- og undervisningsformer
This course is organized as a series of lectures and seminars where students present and discuss core concepts and topics in the literature. Guest lectures will be held on chosen topics. There will be visits to, for example, public institutions, non-governmental organizations (NGOs), and rehabilitation centres. Each student works on a project assignment on a topic from the curriculum, and will have their work peer reviewed by two fellow students.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Utdanningen er samlingsbasert. Undervisningen omfatter en kombinasjon av forelesninger, seminarundervisning og ulike studentaktive læringsformer med både individuelt arbeid, gruppearbeid og fremlegg/presentasjoner.
Arbeids- og undervisningsformer fremgår av den enkelte emneplanen.
Vurdering og eksamen
Det framgår av emneplanene om det er satt opp arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter innenfor et emne. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter ikke er levert eller ikke er godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen i det enkelte emne.
Hjelpemidler ved eksamen
All aids are permitted for the project, provided the rules for plagiarism and source referencing are complied with.
For the oral exam, students will not have access to computers or other aids.
Vurderingsuttrykk
Grade Scale A-F.
Sensorordning
Skikkethetsvurdering
Videreutdanningen er omfattet av Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning.
Skikkethetsvurdering er en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som helse- eller sosialpersonell.
Emneansvarlig
Associate Professor Norun Christine Sanderson
Emneoverlapp
The course is equivalent to previous courses MAUU4200 and MAUUD4200.
Attempts made in equivalent courses will count towards the limit of 3 exam-attempts per course.