Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4910 User Diversity and ICT Barriers Course description
- Course name in Norwegian
- User Diversity and ICT Barriers
- Study programme
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course covers differences in user requirements due to user heterogeneity, situational variations and the wide range of hardware, software and versions of these. Identification of disabling barriers and how these can be eliminated or reduced through universal design of ICT is a central theme in this course. Furthermore relevant guidelines, regulations and legislation will be covered.
Required preliminary courses
No formal requirements over and above the admission requirements.
Learning outcomes
Studentene skal i dette emnet videreutvikle kompetansen sin i gravejournalistikk / undersøkende metoder. Parallelt med dette skal de utvikle kunnskapen om det norske samfunnet.
Undervisningsspråk er norsk.
Teaching and learning methods
This course is organized as a series of lectures and seminars where students present and discuss core concepts and topics in the literature. Guest lectures will be held on chosen topics. There will be visits to, for example, public institutions, non-governmental organizations (NGOs), and rehabilitation centres. Each student works on a project assignment on a topic from the curriculum, and will have their work peer reviewed by two fellow students.
Course requirements
- Individual oral presentation of journal or conference articles in class (15 to 20 minutes).
- Participation: Obligatory participation in 2 excursions is required in order for the student to pass this course. The dates for the excursions will be announced at semester start.
Assessment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- undersøkende metoder/gravejournalistikk
- ulike digitale verktøy for å systematisere og presentere relevant informasjon
- bruk av ulike ekspertkilder og forskningskilder i journalistikken
Ferdigheter
Studenten kan
- utvikle og analysere et større, flermedialt undersøkende journalistisk prosjekt
- forholde seg kritisk til ulike typer kilder
- bruke avanserte metoder for å finne relevant informasjon og hente ut og analysere data fra offentlige tilgjengelige databaser og registre
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere etisk over eget arbeid
- analysere eget og andres arbeid ut fra en samfunnsmessig kontekst
- arbeide sammen med andre om å utvikle et journalistisk krevende produkt
Permitted exam materials and equipment
For the oral exam, students will not have access to computers or other aids.
Grading scale
For the final assessment a grading scale from A to E is used, where A denotes the highest and E the lowest pass grade, and F denotes a fail.
Examiners
Studentene skal gjennomføre et gruppeprosjekt. Gruppeprosjektet skal resultere i en medieproduksjon, som er et journalistisk gravearbeid. Det er fire arbeidskrav i tilknytning til gruppeprosjektet.
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En muntlig gruppepresentasjon av en SKUP-rapport, der studentene fremfører presentasjonen for klassen. Hensikten er at studentene viser forståelse for undersøkende metoder, samt for de grunnleggende bestanddelene i undersøkende journalistikk. Omfang: Ca 10 minutter. Gruppeoppgave.
- Arbeidskrav 2: Individuell prosjektskisse, der hensikten er å generere ulike ideer til graveprosjektet. Studentene skal også vise at de har forstått hva undersøkende journalistikk er, samt at de kan anvende denne kunnskapen i et konkret graveprosjekt. Omfang: ca 2 A4-sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Individuell oppgave.
- Arbeidskrav 3: Gruppas prosjektskisse, der hensikten er at studentene viser at de har forstått hva undersøkende journalistikk er, samt at de kan anvende denne kunnskapen i et konkret graveprosjekt. Omfang: ca 4 A4-sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Individuell oppgave.
- Arbeidskrav 4: En muntlig presentasjon av metodene bak eget prosjekt, der hensikten er å få reflektert over eget prosjekt, samt praktisk trening i gruppepresentasjon. Omfang: ca 10 minutter. Gruppeoppgave.
For å sikre oppnåelse av emnets læringsutbytter er det 80 prosent obligatorisk oppmøte på teori- og metodeundervisningen. Det er obligatorisk oppmøte på de to første redaksjonsmøtene, etter det kreves det at minst én fra gruppa møter på redaksjonsmøtene. Ved fravær over 20 prosent mister studenten eksamensretten. I enkelte tilfeller kan faglærer gjøre en individuell vurdering av om kompensasjon er mulig.
Arbeidskravene må være innlevert/gjennomført innen fastsatt frist og godkjent for at studentene skal kunne gå opp til eksamen. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon en gang. Ved ikke levert/gjennomført arbeidskrav på grunn av sykdom eller annen tvingende grunn, kan faglærer gjøre en individuell vurdering.
De journalistiske arbeidene skal kunne publiseres i nettavisa Journalen. Informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene framgår av emnebeskrivelsen, som gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart.
Course contact person
Vurderingsformen er en tredagers mappeeksamen, som består av tre deler.
Del 1 er den undersøkende reportasjen som er laget i løpet av emnet (gruppeprosjekt). Grunnstammen i den undersøkende dokumentarreportasjen/temaartikkelen er tekst. Tekstdelen skal ha en lengde på anslagsvis mellom 10.000 og 20.000 tegn, men her er det prosjektets innhold og form som bestemmer lengden. For denne produksjonsoppgaven vil omfanget derfor variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes, og avtales nærmere med faglærer.
Del 2 er en individuell metoderapport, der studenten reflekterer over arbeidet med graveprosjektet i lys av pensum.
Del 3 er en individuell teoretisk refleksjonsoppgave knyttet til pensum.
Del 2 og 3 har et samlet omfang på ca. 8 sider, ikke inkludert referanselister. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.
Det gis samlet karakter. Alle delene av mappeeksamen må være vurdert til bestått for at hele emnet skal være bestått. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Overlapping courses
The course is equivalent to previous courses MAUU4200 and MAUUD4200.
Attempts made in equivalent courses will count towards the limit of 3 exam-attempts per course.