Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4910 User Diversity and ICT Barriers Emneplan
- Engelsk emnenavn
- User Diversity and ICT Barriers
- Studieprogram
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The student should have the following outcomes upon completing the course:
Knowledge
Upon successful completion of the course, the student:
- has a deep understanding of how scripting is utilised to automate common tasks
- has advanced knowledge of scripting strategies that allow his/her scripts to be robust against unforeseen failures and erroneous user input
- has advanced knowledge of how a code-base can be maintained through version control systems
- has a deep understanding of how scripts can be used to integrate two systems
- understands how scripting languages can be expanded through libraries
Skills
Upon successful completion of the course, the student:
- can design and implement script-based tools
- can design and implement a script-based service
- can utilize a specialized library to integrate their script with a subsystem or framework
- can evaluate and discuss how scripting may or may not facilitate system automation
- can explain and discuss how system automation forms a part of system administration best practices
- can utilize a version control system for their code-base
General competence
Upon successful completion of the course, the student:
- can analyse automation approaches with regard to robustness and in relation to his/her intended tasks
- can explain how systems automation and scripting is used to facilitate workflow and automation tasks to experts and non-experts alike
Forkunnskapskrav
Assessment is pass or fail.
Læringsutbytte
Weekly lectures and exercises, assignments in groups of 2-3 students and one individual semester project.
Two guest lectures on selected topics given by experts from industry and academia.
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til kunnskapsområdet. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet/regionen og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv. Studentene skal arrangere en barnefestival i tema sirkus/barns kroppslige lek/fysikklek.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The participants are expected to know linear algebra, basic functional analysis, and basic concepts in probability theory.
Vurdering og eksamen
Ingen hjelpemidler.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet vil tematisere ulike forskningsdesign og metoder for innsamling av kvantitative data. Ulike statistiske teknikker og analyse av kvantitativ forskning vil bli vektlagt. Det vil bli gitt en innføring i bruk av statistikkprogrammet SPSS. Dokumentasjon og kommunikasjon av kvantitativ forskning vil også bli tatt opp.
Vurderingsuttrykk
Studenten må være tatt opp på studiet.
Sensorordning
Arbeidsformene veksler mellom forelesning, seminar med studentaktive diskusjoner, seminar i datalaboratorium, gruppearbeid og selvstudier. Deler av undervisningen i emnet er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet.
Emneansvarlig
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om prosjektarbeid
- har kunnskap om kompetansebehov og kvalitetskrav innen eget fagområde i design-, håndverk- og medieproduksjonsyrker
- har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i design-, håndverk- og medieproduksjonsyrker
- har kunnskap om gruppepsykologi
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere kompetansebehov og krav til arbeidsprosesser i skole og arbeidsliv
- kan utvikle og dokumentere kompetanse innen eget fagområde
- kan gjennomføre og dokumentere et prosjektarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og reflektere over egne lærings- og kompetansebehov innen eget fagområde
- kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i design-, håndverk- og medieproduksjonsyrker
- kan vurdere kvalifikasjonskrav i design-, håndverk- og medieproduksjonsyrker sett i et individ, bransje og samfunnsperspektiv
Emneoverlapp
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er forelesning/dialogbasert undervisning, praktisk arbeid, erfaringsdeling, og prosjektarbeid i gruppe.
Praksis
5 dager pedagogisk praksis, 1. periode, del 2 (jfr. praksisguiden).