Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4820 Applied Robotics and Autonomous Systems Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Applied Robotics and Autonomous Systems
- Studieprogram
-
Master's Programme in Applied Computer and Information TechnologyMaster's Programme in Applied Computer and Information Technology, Elective modules
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Forsterkningen i kunnskapsområdet språk, tekst og matematikk (STM) bygger videre på grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse studentene har fått i 2. studieår i kunnskapsområdet språk, tekst og matematikk. Emnet skal gi studentene fordypet kunnskap knyttet til kunnskapsområdet STM og skal utvikle studentenes ferdigheter når det gjelder pedagogisk arbeid med språk, tekst og matematikk i barnehagen, samt utvikle deres identitet som fremtidige ledere og yrkesutøvere. Barns og voksnes tekster i barnehagen vil være et gjennomgående perspektiv i emnet.
Emneplanen for forsterkning i STM bygger på forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanningen og nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning, og er en del av bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning (heltid). Studiet gis i vårsemesteret i andre studieår.
Anbefalte forkunnskaper
Det er to interne sensorer i tillegg til tilsynsensor.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
The student should have the following outcomes upon completing the course:
Knowledge:
Upon successful completion of the course, the student should:
- have advanced knowledge on robotic and autonomous systems components and architecture
- have advanced knowledge in modeling kinematics and dynamics of robotic systems
- have advanced knowledge in common sensor and actuator technologies used in robotics
- have advanced knowledge of algorithms and methods used in state estimation, navigation, and motion planning
- have a good understanding of the Robot Operating System (ROS) and software architectures used in robotic and autonomous systems
Skills:
Upon successful completion of the course, the student:
- can analyze a robotic and autonomous systems with regard to its components, architecture, and their purpose
- can model and analyze kinematic and dynamics of robotic systems
- can apply a number of algorithms and methods in state estimation, navigation, and motion planning
- can analyze and implement solutions based on Robot Operating System (ROS)
General competence:
Upon successful completion of the course, the student:
- can discuss the role of robotic and autonomous systems in a number of practical applications
- can analyze how robotic and autonomous systems operate and design specific components using ROS and other software tools.
Innhold
Emnet består av følgende temaer:
- Barns språkutvikling, inkludert flerspråklige tilnærminger
- Valg av ulike observasjonsmetoder, kartleggingsverktøy og dokumentasjonsformer av barns språkutvikling og barnehagens språkmiljø
- Problemløsning, mønster og struktur
- Den profesjonelle kommunikasjonen og veiledning
- Barnelitteratur, barnemediekultur og fortellerkunst
- Barns egne tekster
- Kart, barnetegninger og skrift
- Barns matematiske uttrykk og begrepsdanning
- Rom og form
- Dokumentasjon av barns lek
Arbeids- og undervisningsformer
This course will feature weekly lectures and lab work to provide both theoretical and hands- on experience. Students will work in groups and complete assignments given to them. The student will supplement the lectures and lab with their own reading. The students will also work on a individual project.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Undervisningen er forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnær. Studiet benytter seg av ulike arbeidsformer (blant annet forelesninger, seminarer, selvstudium, skriftlig og muntlig arbeid, medstudentrespons, individuelt arbeid og gruppearbeid) og ulike læringsarenaer (universitet og barnehage) for å binde forskning og teori sammen med praksisfelt og aktivere studenten. Undervisningen vil basere seg på dialog, særlig gjennom seminarer, erfaringsdelinger, gruppearbeid og faglige diskusjoner.
Vurdering og eksamen
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig oppgave: Kronikk. Omfang: Om lag 1000 ord. Hver student skal også gi skriftlig medstudentrespons til to andre studenter. Omfang på hver medstudentrespons: 200-350 ord.
- Arbeidskrav knyttet til barnekulturfestival. Arbeidskravet består av følgende elementer:
- Praktisk arbeid i gruppe som gjennomføres i barnehage. Det praktiske arbeidet skal dokumenteres gjennom en multimodal tekst rettet mot foresatte. Omfang maksimum tre sider/fem minutter.
- Skriftlig rapport i gruppe etter barnekulturfestivalen. Omfang: Om lag 1000 ord.
- Presentasjoner i grupper av arbeidet knyttet til barnekulturfestivalen. Omfang: Om lag 15 minutter.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
- Seminar om språkkartlegging i barnehagen
- Seminar om ulike veiledningstemaer
- Tverrfaglig seminar i norsk og matematikk
- Seminar om matematiske mønster
Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, faglige aktiviteter med krav om deltakelse og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Hjelpemidler ved eksamen
Avsluttende vurdering består av en individuell muntlig eksamen. Omfang: om lag 25 minutter. Individuell muntlig eksamen vil bestå av opptil 10 minutter individuelt foredrag og 15 minutter påfølgende eksaminasjon.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.
Vurderingsuttrykk
For the final assessment a grading scale from A to E is used, where A denotes the highest and E the lowest pass grade, and F denotes a fail.
Sensorordning
Two internal examiners. External examiner is used periodically.
Emneansvarlig
Gradert skala A-F.