Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4810 Advanced Methods in Modelling, Simulation, and Control Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Advanced Methods in Modelling, Simulation, and Control
- Studieprogram
-
Master's Programme in Applied Computer and Information TechnologyMaster's Programme in Applied Computer and Information Technology, Elective modules
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The course covers several aspects of model-based control and estimation methods. The focus is on industrial applications, implementation, real life problems, and hands-on experience. The course gives an overview of state-of-the-art techniques, and provides students with tools to analyse and solve further industrial and research problems. Strong emphasis is given to the use of numerical simulation and scientific programming with Matlab/Simulink or similar.
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Forkunnskapskrav
No formal requirements over and above the admission requirements.
Læringsutbytte
Upon successful completion of the course, the student:
Knowledge
Upon successful completion of the course, the student should have:
- advanced knowledge in dynamic modeling for industrial applications
- knowledge on how to evaluate suitability of different model structures and choose appropriate model for chosen industrial application
- knowledge in state estimation techniques for linear systems
- advanced knowledge in control strategy development
- knowledge on how to evaluate different model-based control algorithms for multivariate systems
- knowledge on how to select and argue for suitable combination of model-based control algorithms for a chosen industrial application.
Skills
Upon successful completion of the course, the student can:
- apply systematic approach to develop nonlinear and linear dynamic models for chosen industrial application.
- apply data-driven modelling methods to obtain dynamic models for a chosen industrial application.
- implement, test, compare and validate nonlinear and linear dynamic models in simulation environment.
- implement, test and validate linear techniques for state estimation in simulation environment
- implement, test, compare and validate model-based control algorithms for multivariate systems in simulation environment.
General competence
Upon successful completion of the course, the student can:
- develop, implement, test and validate control strategies for multivariate system using different model-based control and estimation methods.
Innhold
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Arbeids- og undervisningsformer
Weekly lectures and exercises, assignments in groups of 2-3 students and one individual semester project.
Two guest lectures on selected topics given by experts from industry and academia.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The following coursework must be approved before the student can take the exam:
Four assignments in groups of 1-3 students (1000 - 2000 words per assignment)
Vurdering og eksamen
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 med endringer 2023 og programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Emnet Pedagogikk i barnehagelærerprofesjonen vektlegger økte kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse tilknyttet barnehagelærerprofesjonen. Emnet har en helhetlig pedagogisk tilnærming til lek, omsorg, læring og danning, hvor pedagogikk vektlegges som sentralt og sammenbindende fag.
Emnet har et særlig fokus på ledelse av barn og personale i didaktiske prosesser, herunder er prosjektarbeid som arbeidsmåte vektlagt spesielt. Emnet vektlegger etisk og kritisk tenkning rundt relasjonelle samspill, syn på lek og syn på læring, med særlig fokus på kartleggingsverktøy og programmer. I arbeid med ledelse av prosjektarbeid tilknyttet barnehagens leke- og læringsmiljø, vil utvidet kunnskap om observasjon, pedagogisk dokumentasjon og didaktikk vektlegges. Særlig pedagogisk dokumentasjon som analytisk og kritisk arbeidsverktøy utforskes i forbindelse med prosjektarbeidet. Emnet skal videre bidra til å videreutvikle studentens kunnskap om veiledning, samt bidra til øvelse i ulike veiledningsmetoder. Hjem-barnehagesamarbeid og øvelse i foreldresamtaler vektlegges også i emnet, samt kunnskap om overganger med særlig vekt på overgang barnehage-skole. Barn i vanskelige livssituasjoner (BIV1) inngår som eget seminar i emnet. Kunnskaper om barnehagens leke- og læringsmiljø bygger videre på innhold fra emner knyttet til kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring i første studieår.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap om barnehagelærerprofesjonen, pedagogikk, politikk og kritikk
- har utvidet kunnskap om pedagogisk dokumentasjon som refleksjons- og analyseverktøy i tilknytning til didaktiske prosesser og prosjektarbeid
- har begynnende kunnskap om pedagogisk ledelse av personale og veiledning av personale i barnehagen, samt utvidet kunnskap om hjem - barnehagesamarbeid
- har fordypet kunnskap om barnehagens leke- og læringsmiljø, og barnehagen som omsorgs- og danningsarena med vekt på barns medvirkning
- har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner og gjeldene lovverk
- har utvidet kunnskap om overganger, med særlig vekt på overgang barnehage-skole
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge og arbeide med barnehagens innhold på en faglig reflektert, helhetlig og sammenhengende måte som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
- kan planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere etisk og kritisk over pedagogisk arbeid og tematiske prosjekter i lys av praksiserfaringer, teori og forskning
- kan lede og veilede pedagogiske prosesser og prosjektarbeid i samarbeid med barn og personale i barnehagen, samt vise evne til å utøve, undersøke og utvikle pedagogisk praksis
- har handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kan identifisere mulige tegn på vold og seksuelle overgrep
- kan samarbeide med foreldre og foresatte i åpne dialoger
- kan vise evne til ledelse av seg selv i studentrollen både relasjonelt, etisk, faglig og praktisk
- kan vurdere egen væremåte og samspill med barn, barnehagepersonalet, foreldre/foresatte, medstudenter, samt ansatte på campus i lys av fremtidig yrkesrolle
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve profesjonelt skjønn gjennom å anvende pedagogisk kompetanse på praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon rundt barns integritet basert på forståelse av demokrati, likeverd, likestilling og livssituasjon
- kan analysere og tenke kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet tilpedagogisk arbeid med barns ulike forutsetninger og oppvekstforhold
- kan artikulere, formidle og videreutvikle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn
- kan vise profesjonsfaglig skjønn, respekt og lydhørhet i relasjon til foreldre og foresatte, samt legge til rette for faglig samarbeid med kolleger
Vurderingsuttrykk
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav høst
- Skriftlig gruppeoppgave om barnehagelærerprofesjonen, omfang 1500 ord (+/- 10%). Gruppestørrelse om lag 4 personer.
Formålet med arbeidskravet er å videreutvikle studentens kunnskap om barnehagelærerprofesjonens kompleksitet og ansvarsområder.
Arbeidskrav vår
- Prosjektarbeid i gruppe med muntlig presentasjon, om lag 15 minutter. Prosjektarbeidet skal omhandle pedagogisk ledelse av prosjektarbeid tilknyttet barnehagens leke- og læringsmiljø. Gruppestørrelse om lag 4 personer.
Formålet med arbeidskravet er å utvikle studentens kunnskap om ledelse av pedagogiske prosesser og prosjektarbeid i barnehagen.
Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse
- Veiledningsseminar med veiledningsøvelser (høst)
- Temadager og undervisningsøkter om barn i vanskelig livssituasjoner (BIV1) (vår)
- Deltakelse i praksisforberedelse og praksisoppsummering (høst og vår)
- Deltakelse i INTER1200: Seminar over 2 dager (vår)
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.
Sensorordning
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager, 2000 ord (+/-10 %).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenter som ikke består ordinær hjemmeeksamen, leverer ny oppgave på grunnlag av ny oppgavetekst til ny/utsatt eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon om skikkethet.
Emneansvarlig
Alle hjelpemidler tilgjengelig så lenge regler for kildehenvisning følges.