Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4740 Microelectronic Circuits and Systems Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Microelectronic Circuits and Systems
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
-
Innledning
Knowledge of microelectronic circuits and systems and associated design flows continue to play a crucial role in the research and development of integrated energy efficient electronics. The topic is particularly important in sustaining the growth required in the global electronics industry to satisfy the requirements of many strategic sectors including energy efficient and smart sensory, computing and communication systems in bioelectronics, automation and robotics.
The course covers fundamentals of microelectronic systems with emphasis on contemporary building blocks and architectures. In-class discussions highlight primary design metrics such as delay, power dissipation, energy, performance, noise, integration, cost, and cover the challenges of robust design flows. The theoretical learning will be supported by practical design assignments using Computer Aided Design (CAD) tools.
-
Anbefalte forkunnskaper
- Mål og intensjoner med kartlegging og verdsetting av realkompetanse
- Det juridiske grunnlaget - rammene for realkompetansevurdering
- Roller, oppgaver og ansvar for de ulike fasene i arbeid med realkompetanse
- Analyse av læreplaner/studieplaner
- Likeverdig kompetanse
- Skjønnsutøvelse
- Vurdering i et flerkulturelt perspektiv
- Verktøy og metoder for kartlegging og verdsetting av realkompetanse
-
Forkunnskapskrav
No formal requirements over and above the admission requirements.
-
Læringsutbytte
After completing this course, the student will have the following learning outcomes, defined as knowledge, skills, and general competence.
Knowledge
On successful completion of the course, the student has knowledge of:
- design flows in microelectronics,
- steady state and transient response of microelectronic building blocks,
- fundamental design metrics used for comparing microelectronic solutions.
Skills
On successful completion of the course, the student can:
- interpret specifications of digital and analog microelectronic circuits and systems,
- analyze microelectronic circuits of medium to high complexity using paper-and-pencil method as well as CAD simulations for robust functionality, performance, power and energy dissipation,
- determine a method for delivering microelectronic circuit design based on specifications,
- provide a microelectronic circuit solution to a mixed-signal electronics problem,
- use CAD tools to design and verify microelectronic circuits and systems,
- consider implications of design and fabrication technologies on the operating characteristics of the microelectronic circuits and systems.
General competence
On successful completion of the course, the student is capable of:
- resolving the functional and electrical characteristics of microelectronic circuits from specifications, whitepapers and datasheets,
- determining a method to analyze the characteristics of original digital and analog circuits in microelectronics,
- designing microelectronic systems using recurring topologies,
- verifying the functionality and performance of microelectronic circuits through standard analysis techniques as well as CAD based simulations.
-
Innhold
- Lectures and exercises associated with microelectronic circuits, including practical considerations in design and application.
- Assignments to enhance understanding through practice.
- Project work related to biomedical engineering applications.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- realkompetanse i et samfunnsperspektiv
- realkompetansevurdering og kulturelle kontekster
- lover, regler, føringer og retningslinjer for realkompetansevurdering
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor realkompetansevurderingsfeltet
- fasene i et realkompetansearbeid nasjonalt og internasjonalt
Ferdigheter
Studenten kan
- veilede søkere til å dokumentere kompetanse
- bygge relasjoner basert på tillit og aksept
- velge hensiktsmessige metoder for kartlegging og vurdering av realkompetanse
- utøve skjønn basert på egen fagkompetanse
- vurdere helhetlig kompetanse
- samarbeide med andre involverte i realkompetansearbeidet
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til nytenking og innovasjon i realkompetansearbeidet
- veilede flerfaglige grupper i utvikling av realkompetansevurdering
- reflektere kritisk over egen rolle og kompetanse i realkompetansearbeidet
- anerkjenne kompetanse på tvers av kulturer
- har forståelse for sammenhengen mellom realkompetansevurdering og arbeidslivets kompetansekrav
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studiet er et deltidsstudium som består av samlinger (på campus og /eller digitalt), med introduksjon av faglige temaer, erfaringsdeling, og litteraturstudier. Det forutsetter at deltakerne er aktive og bidrar med erfaringsdeling og refleksjoner i læringsfellesskapet.
Det legges vekt på at innhold og arbeidsformer skal være praksisnære og relevante for arbeid med realkompetanse. Studieopplegget inkludert arbeidskravene skal bidra til forståelse for rolle og ansvar, egenvurdering og refleksjon rundt egen praksis samt profesjonalisering av arbeidet med alle faser i realkompetansevurdering.
Det er oppgitt obligatorisk pensum knyttet til emnet. I tillegg skal studentene, i samråd med faglærer, velge 200 sider selvvalgt pensum, se eget forslag til selvvalgt litteratur.
-
Vurdering og eksamen
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatte frister.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1
Individuelt utviklingsarbeid hvor det utformes utviklingsmål for realkompetansearbeidet med utgangspunkt i eget arbeidssted/ståsted. Utviklingsmål knyttes til de 4 fasene i realkompetansevurdering (750-800 ord) Dersom flere fra samme arbeidsplass deltar i studiet, er det mulig å søke om å jobbe i gruppe på 3-5 personer. Arbeidskravet presenteres for medstudenter.
Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med å jobbe strukturert med utvikling og endring på egen arbeidsplass
Arbeidskrav 2
Individuell multimodal presentasjon (evt i grupper jfr arbeidskrav 1). Utgangspunkt er dokumentasjon av metodisk utprøving av anerkjennelse og vurdering av realkompetanse, og tar utgangspunkt i utviklingsmål formulert i arbeidskrav 1. Den multimodale presentasjonen på ca 10 minutter deles med medstudenter.
Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med utprøving av realkompetansearbeid og dokumentasjon av dette.
Arbeidskrav 3
Individuelt refleksjonsnotat basert på arbeidskrav 1 og 2 (1500-2000 ord).
Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal reflektere over egen praksis og videre utvikling.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er basert på erfaringsdeling, felles forståelse for roller og oppgaver samt utvikling av praksis. Det er derfor krav om aktiv deltakelse i studiet, og for å avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse på læringsaktivitetene. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke oppfyller kravet til deltakelse, kan etter vurdering av fagansvarlig gjennomføre alternativ(e) aktivitet(er). Studentene må selv ta kontakt med fagansvarlig i slike tilfeller.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Avsluttende vurdering er en individuell hjemmeeksamen med varighet på to uker. Studentene får tildelt en oppgavetekst. Besvarelsen skal ha et omfang på 3000 ord +/- 10 %
-
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt
-
Sensorordning
Vurderingsuttrykket er bestått/ikke bestått.
-
Emneansvarlig
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor brukes i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.