EPN-V2

ACIT4710 Digital Signal and Image Processing Course description

Course name in Norwegian
Digital Signal and Image Processing
Study programme
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Signal processing defines the mathematical tools used to analyze, model and operate on measured data from physical signals and their sources. In digital signal processing (DSP) the following topics are lectured: the different domains for describing discrete signals and linear time invariant systems, digital filters and frequency analysis. Images are two-dimensional signals and similar analytic methods apply.

Recommended preliminary courses

Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • teorier, modeller og metoder i pedagogisk veiledning
  • kommunikasjon og samspill
  • barnehagen som læringsarena for profesjonsutdanningen
  • hvordan veiledning kan bidra til studentenes læring og refleksjon i praksisopplæringen.
  • praksislærerrollen og de særlige krav og oppgaver som ligger til funksjonen som praksislærer deriblant god innsikt i utdanningens planverk, forskrifter for praksis, skikkethet m.m.

Ferdigheter

Studenten har ferdigheter i

  • å planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere og diskutere veiledning, kommunikasjonsprosesser og læringsprosesser
  • å støtte og utfordre i veiledning for å skape refleksjon hos studenten
  • kritisk og etisk refleksjon knyttet til ulike sider ved profesjonsutøvelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende og vurdere ulike veiledningsteorier og -metoder i lærings- og utviklingsprosesser
  • har generell kompetanse i å viser evne til å forstå kulturens og kontekstens betydning for veiledning
  • kan reflektere kritisk over veiledningens bidrag til profesjonell utvikling i barnehage
  • kan vurdere og bruke relevante forskningsresultater som grunnlag for kvalifisert veiledning
  • har et reflektert forhold til egen veilederrolle, blant annet innenfor rammen av egen organisasjon og relasjonen til universitetet

Required preliminary courses

No formal requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

On completion of this course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The course will give the students in depth knowledge on the following topics

  • Sampling, digitalization and reconstruction.
  • How to obtain the signal spectrum of digital and analog signals
  • How to obtain the frequency response of digital systems
  • Methods of filtering discrete signals
  • Digital image formats

Skills

The student will know how to:

  • Describe digital signals and systems mathematically in the time domain
  • Describe discrete signals and systems in the frequency domain and the Z-domain
  • Describe digital images mathematically in real space and frequency space
  • Describe linear time invariant systems using difference equations, impulse responses, and transfer functions
  • Analyze time discrete systems in the frequency domain
  • Use discrete filters and the digitized versions of analog filters: FIR and IIR
  • Apply post processing of images for filtering, noise reduction, edge detection and presentation.

General competence

The student will have general competence on:

  • Frequency spectrums, impulse responses, frequency responses, convolution and modulation
  • Fourier-series (FS), Fourier transform (FT).
  • Sampling, reconstruction and aliasing
  • Implementation of DSP-filters
  • Improving image presentation

Content

This course will contain the following topics:

  • Sampling, reconstruction and aliasing
  • Impulse response and difference equations
  • Fourier series and Fourier transform
  • Frequency analysis and frequency response
  • Transfer functions, filter design of FIR and IIR filters
  • Image presentation and processing

Teaching and learning methods

Lectures.

Exercises.

Computer exercises.

Course requirements

None

Assessment

Individual written exam, 3 hours

The exam grade can be appealed.

New/postponed exam

In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

In the event of a postponed examination in this course the exam may be held as an oral exam. Oral exams cannot be appealed.

Permitted exam materials and equipment

All written material, but no communication will be allowed.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

Two internal examiners. External examiner is used periodically.

Course contact person

Barnehagelærerprofesjonen preges av kontinuerlig endring og utvikling. Profesjonsutøvere har dermed behov for veiledning både under studiene og som en del av en livslang yrkeskarriere. Studiet pedagogisk veiledning for praksislærere i barnehagen gir formell og praktisk kompetanse i ulike veiledningsfunksjoner. Studiet har fokus på læringsprosesser, ulike tilnærminger til veiledning og etiske utfordringer i veiledningsprosesser. Egenutvikling og refleksjon over veiledning og vurdering knyttet til praksislærerfunksjonen står sentralt. I tillegg vektlegges det betydningen av barnehagen som læringsarena for studenter. Fullført studie gir mulighet til å søke på studiet Pedagogisk veiledning for praksislærere og veiledere for nyutdannede i barnehage emne 2.