EPN-V2

ACIT4710 Digital Signal and Image Processing Course description

Course name in Norwegian
Digital Signal and Image Processing
Study programme
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Dette emnet tar for seg mat satt i sammenheng med livsstil og forbruk. Didaktiske perspektiver knyttet til fagområdet er vesentlig i emnet. Alle temaene omfatter planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeid i faget. I tråd med de nasjonale retningslinjer for utdanningen legges det særlig vekt på mat og måltiders helsemessige dimensjon. Praktisk arbeid vil bli vektlagt og vil bli sett i lys av aktuell teori.

Tema 1 Mat og livsstil

  • Norsk ernæringspolitikk og ernæringskunnskap
  • Nasjonale kostanbefalinger og helsefremmende livsstil
  • Mattrygghet og matvarehygiene
  • Matallergi og matintoleranse
  • Ferdigheter, praktiske metoder og ferdigheter og bruk av redskaper
  • Vurdering og praktisering av ulike oppskrifter
  • Måltidets helhetlige presentasjon

Tema 2 Mat og forbruk

  • Varemerking, produksjon og valg av råvarer
  • Begrepet trygg mat
  • Produktinformasjon og reklame
  • Miljøbevissthet og bærekraftig utvikling
  • Viktige lover og forskrifter som gjelder forbrukerens rettigheter og plikter
  • Gjenbruk og gjenvinning

Tema 3 Mat og kultur

  • Måltidsskikker til hverdag, høytid og fest
  • Kunnskap om Norsk tradisjonsmat
  • Mat i ulike kulturer og religioner
  • Samisk mattradisjon
  • Hvordan matkultur skaper identitet
  • Fagets historie
  • endringer i arbeidsfordeling, arbeidsoppgaver og likestilling
  • endringer i redskaper, tillagingsmåter og matvaner frem til i dag
  • Naturen som ressurs i matlagingen

Tema 4 Fagdidaktikk

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i grunnskolen
  • Skole- hjemsamarbeid
  • Tilpasset opplæring
  • IKT - søke etter informasjon, presentere og sammenligne og vurdere næringsinnhold
  • LMS - felles læringsplattform
  • Entreprenørskap og/ eller produktutvikling
  • Flerkulturelle problemstillinger
  • Likestilling

Recommended preliminary courses

Signal Processing or knowledge of the Fourier and Laplace transforms. Some knowledge of Matlab progamming.

Required preliminary courses

No formal requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

On completion of this course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:;

Knowledge

The course will give the students in depth knowledge on the following topics;

  • Sampling, digitalization and;reconstruction.;
  • How to obtain the signal spectrum of digital and analog;signals;
  • How to obtain the frequency response of digital;systems;
  • Methods of filtering discrete signals
  • Digital image formats

;

Skills

The student will know how to:;

  • Describe digital signals and systems mathematically in the time domain
  • Describe discrete signals and systems in the frequency domain and the Z-domain;
  • Describe digital images mathematically in real space and frequency space;
  • Describe linear time invariant systems using difference equations, impulse responses,;and transfer functions;
  • Analyze time discrete systems in the frequency domain ;
  • Use discrete filters and the digitized versions of analog filters: FIR and;IIR;
  • Apply post processing of images for filtering, noise reduction, edge detection and presentation.

;

General competence

The student will have general competence on:

  • Frequency spectrums, impulse responses,;frequency responses,; convolution and;modulation;
  • Fourier-series (FS), Fourier transform;(FT).;
  • Sampling, reconstruction and;aliasing;
  • Implementation of DSP-filters
  • Improving image presentation

Content

This course will contain the following topics:;

  • Sampling, reconstruction and;aliasing;
  • Impulse response and difference equations
  • Fourier series and Fourier;transform;
  • Frequency analysis and frequency response
  • Transfer;functions, filter design of FIR and IIR filters;
  • Image presentation and processing

Teaching and learning methods

Lectures.

Exercises;

Computer exercises.

Course requirements

None

Assessment

Individual written exam, 3 hours

The exam grade can be appealed.

;

New/postponed exam

In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for applying for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

In the event of a postponed examination in this course the exam may be held as an oral exam. Oral exams cannot be appealed.

Permitted exam materials and equipment

All written material, but no communication will be allowed.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

Two internal examiners. External examiner is used periodically.

Course contact person

Associate Professor Nils Sponheim