EPN-V2

ACIT4710 Digital Signal and Image Processing Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Signal and Image Processing
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    Signal processing defines the mathematical tools used to analyze, model and operate on measured data from physical signals and their sources. In digital signal processing (DSP) the following topics are lectured: the different domains for describing discrete signals and linear time invariant systems, digital filters and frequency analysis. Images are two-dimensional signals and similar;analytic methods apply.;

  • Anbefalte forkunnskaper

    Gradert skala A - F

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav

  • Læringsutbytte

    On completion of this course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:;

    Knowledge

    The course will give the students in depth knowledge on the following topics;

    • Sampling, digitalization and;reconstruction.;
    • How to obtain the signal spectrum of digital and analog;signals;
    • How to obtain the frequency response of digital;systems;
    • Methods of filtering discrete signals
    • Digital image formats

    ;

    Skills

    The student will know how to:;

    • Describe digital signals and systems mathematically in the time domain
    • Describe discrete signals and systems in the frequency domain and the Z-domain;
    • Describe digital images mathematically in real space and frequency space;
    • Describe linear time invariant systems using difference equations, impulse responses,;and transfer functions;
    • Analyze time discrete systems in the frequency domain ;
    • Use discrete filters and the digitized versions of analog filters: FIR and;IIR;
    • Apply post processing of images for filtering, noise reduction, edge detection and presentation.

    ;

    General competence

    The student will have general competence on:

    • Frequency spectrums, impulse responses,;frequency responses,; convolution and;modulation;
    • Fourier-series (FS), Fourier transform;(FT).;
    • Sampling, reconstruction and;aliasing;
    • Implementation of DSP-filters
    • Improving image presentation
  • Innhold

    This course will contain the following topics:;

    • Sampling, reconstruction and;aliasing;
    • Impulse response and difference equations
    • Fourier series and Fourier;transform;
    • Frequency analysis and frequency response
    • Transfer;functions, filter design of FIR and IIR filters;
    • Image presentation and processing
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om organisert samarbeid og samarbeidsledelse i offentlig sektor
    • inngående kunnskap om forutsetninger for iverksetting av offentlig politikk gjennom samarbeid
    • inngående kunnskap om samarbeidsdreven innovasjon
    • Inngående innsikt i hvordan organisatoriske og samfunnsmessige forhold påvirker rolleutforming og handlingsrom for styring og ledelse av organisert samarbeid

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • vurdere hvordan samarbeidsutfordringer mellom ulike aktørgrupper og organisasjoner (privat - offentlig/ lokal - global) kan møtes gjennom samarbeidsledelse
    • vurdere hvilke utfordringer som egner seg for samarbeidsdreven innovasjon, og hva slike innovasjonsprosesser krever med hensyn til samarbeidsledelse
    • vurdere ulike styringsformer og samarbeidstiltak med hensyn til deres relevans og effekt i gitte situasjoner

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Undervisningen gjennomføres som samlinger med forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og seminarer. Oppgaveskriving legges mellom samlingene. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføring. Undervisningen tar utgangspunkt i eksempler og case hentet fra deltakernes praksiserfaring.

  • Vurdering og eksamen

    Individual written exam, 3 hours

    The exam grade can be appealed.

    ;

    New/postponed exam

    In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for applying for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

    In the event of a postponed examination in this course the exam may be held as an oral exam. Oral exams cannot be appealed.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen i emnet er en semesteroppgave. Besvarelsen skal ha et omfang på 3500 ord (+/- 10%). Forside, innholdsfortegnelse og referanseliste telles ikke med når antall ord beregnes. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Den skriftlige oppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på to studenter, etter avtale med emneansvarlig.

    En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

  • Sensorordning

    Two internal examiners. External examiner is used periodically.

  • Emneansvarlig

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.