Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4710 Digital Signal and Image Processing Course description
- Course name in Norwegian
- Digital Signal and Image Processing
- Study programme
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dette emnet tar for seg mat satt i sammenheng med livsstil og forbruk. Didaktiske perspektiver knyttet til fagområdet er vesentlig i emnet. Alle temaene omfatter planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeid i faget. I tråd med de nasjonale retningslinjer for utdanningen legges det særlig vekt på mat og måltiders helsemessige dimensjon. Praktisk arbeid vil bli vektlagt og vil bli sett i lys av aktuell teori.
Tema 1 Mat og livsstil
- Norsk ernæringspolitikk og ernæringskunnskap
- Nasjonale kostanbefalinger og helsefremmende livsstil
- Mattrygghet og matvarehygiene
- Matallergi og matintoleranse
- Ferdigheter, praktiske metoder og ferdigheter og bruk av redskaper
- Vurdering og praktisering av ulike oppskrifter
- Måltidets helhetlige presentasjon
Tema 2 Mat og forbruk
- Varemerking, produksjon og valg av råvarer
- Begrepet trygg mat
- Produktinformasjon og reklame
- Miljøbevissthet og bærekraftig utvikling
- Viktige lover og forskrifter som gjelder forbrukerens rettigheter og plikter
- Gjenbruk og gjenvinning
Tema 3 Mat og kultur
- Måltidsskikker til hverdag, høytid og fest
- Kunnskap om Norsk tradisjonsmat
- Mat i ulike kulturer og religioner
- Samisk mattradisjon
- Hvordan matkultur skaper identitet
- Fagets historie
- endringer i arbeidsfordeling, arbeidsoppgaver og likestilling
- endringer i redskaper, tillagingsmåter og matvaner frem til i dag
- Naturen som ressurs i matlagingen
Tema 4 Fagdidaktikk
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i grunnskolen
- Skole- hjemsamarbeid
- Tilpasset opplæring
- IKT - søke etter informasjon, presentere og sammenligne og vurdere næringsinnhold
- LMS - felles læringsplattform
- Entreprenørskap og/ eller produktutvikling
- Flerkulturelle problemstillinger
- Likestilling
Recommended preliminary courses
Signal Processing or knowledge of the Fourier and Laplace transforms. Some knowledge of Matlab progamming.
Required preliminary courses
No formal requirements over and above the admission requirements.
Learning outcomes
On completion of this course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:;
Knowledge
The course will give the students in depth knowledge on the following topics;
- Sampling, digitalization and;reconstruction.;
- How to obtain the signal spectrum of digital and analog;signals;
- How to obtain the frequency response of digital;systems;
- Methods of filtering discrete signals
- Digital image formats
;
Skills
The student will know how to:;
- Describe digital signals and systems mathematically in the time domain
- Describe discrete signals and systems in the frequency domain and the Z-domain;
- Describe digital images mathematically in real space and frequency space;
- Describe linear time invariant systems using difference equations, impulse responses,;and transfer functions;
- Analyze time discrete systems in the frequency domain ;
- Use discrete filters and the digitized versions of analog filters: FIR and;IIR;
- Apply post processing of images for filtering, noise reduction, edge detection and presentation.
;
General competence
The student will have general competence on:
- Frequency spectrums, impulse responses,;frequency responses,; convolution and;modulation;
- Fourier-series (FS), Fourier transform;(FT).;
- Sampling, reconstruction and;aliasing;
- Implementation of DSP-filters
- Improving image presentation
Content
This course will contain the following topics:;
- Sampling, reconstruction and;aliasing;
- Impulse response and difference equations
- Fourier series and Fourier;transform;
- Frequency analysis and frequency response
- Transfer;functions, filter design of FIR and IIR filters;
- Image presentation and processing
Teaching and learning methods
Lectures.
Exercises;
Computer exercises.
Course requirements
None
Assessment
Individual written exam, 3 hours
The exam grade can be appealed.
;
New/postponed exam
In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for applying for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.
In the event of a postponed examination in this course the exam may be held as an oral exam. Oral exams cannot be appealed.
Permitted exam materials and equipment
All written material, but no communication will be allowed.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
Two internal examiners. External examiner is used periodically.
Course contact person
Associate Professor Nils Sponheim