EPN-V2

ACIT4620 Computational Intelligence: Theory and Applications Emneplan

Engelsk emnenavn
Computational Intelligence: Theory and Applications
Studieprogram
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Delemne barnevern

Studenten skal ved gjennomført delemne ha tilegnet seg kunnskaper om den kommunale og den statlige barnevernstjenestens oppgaver, med vekt på sosionomers yrkesutøvelse. Faglige metoder og intervensjoner i de ulike fasene av en barnevernssak er kjent.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studentene:

  • kjenner til sentrale trekk fra barnevernets historie og utvikling
  • har bred kunnskap om Lov om barneverntjenester
  • har bred kunnskap om barnevernets organisering, inkludert ansvarsforholdene mellom kommunalt, statlig og departementalt nivå
  • har bred kunnskap om sentrale teoretiske perspektiv og kunnskapstradisjoner i barnevernet
  • kjenner til hva som kjennetegner gode oppvekstvilkår og god omsorgskompetanse, herunder beskyttelse- og risikofaktorer
  • har kunnskap om ulike former for omsorgssvikt, mishandling og overgrep mot barn
  • kjenner til hvordan det arbeides metodisk med undersøkelser og tiltak i barnevernet
  • har bred kunnskap om barnevernets beslutningsprosesser, planprosesser og oppfølging av tiltak

Ferdigheter

Studentene kan

  • bidra til å gjennomføre samtaler og tilrettelegge for brukermedvirkning med barn, unge og foreldre i barnevernet
  • forhandle med foreldre og utvise fleksibilitet i spørsmål om framgangsmåter, beslutninger og tiltak i ulike faser av en barnevernssak[
  • kommunisere med barn og unge om deres hverdagsliv og egen barnevernssak[
  • reflektere over egen rolle og forstå samarbeidspartnernes posisjoner

Generell kompetanse

Studentene kan

  • forstå og drøfte barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans
  • anvende faglig skjønn i barnevernssaker

Delemne utviklings- og kulturpsykologi

Studenten skal ved gjennomført delemne ha tilegnet seg ulike perspektiver i forståelse av barn og unges psykologiske utvikling. De skal på det grunnlag kunne drøfte kasus.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • Ulike psykologiske modeller i forståelse av barn og unges psykologiske utvikling
  • Kontekstuelle variablers betydning for barns utvikling
  • Livsløpsperspektiver i utviklingspsykologi
  • Noen kulturpsykologiske begrep og diskurser

Ferdigheter

Studenten kan

  • Vurdere kliniske eksempler i forhold til ulike psykologiske forståelsesmodeller /perspektiver

Delemne psykisk helse - Voksne

Studenten skal ved gjennomført delemne ha tilegnet seg grunnleggende psykologisk kunnskap om psykisk helse og psykiske lidelser. Dette ses også i sammenheng med del emnet "utviklings- og kulturpsykologi".

Læringsutbytte

Studenten har kunnskap om

- hva psykisk helse er og hvordan skape eller fremme psykisk helse

- hvordan makt og avmakt i nære relasjoner påvirker psykisk helse

- psykologiske perspektiver på psykiske problemer og lidelser, inkludert angst og depresjon, personlighetsforstyrrelser, psykotiske lidelser, traumer og traumatisering

- grunnleggende elementer ved psykologisk behandling og begrepene erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap

Ferdigheter

Studenten kan:

- anvende kunnskap om psykisk helse og psykiske lidelser når de forholder seg til mennesker i sitt arbeid som sosionomer

- anvende sosialt arbeid for å fremme psykisk helse

- snakke med mennesker med psykiske problemer og mestre stress

- reflektere over fagetiske og menneskerettslige aspekter ved arbeid med mennesker med psykiske problemer

Generell kompetanse

Studenten kan

- forstå og reflektere over livsbetingelsers betydning for psykisk helse

- samarbeide med andre faggrupper

Anbefalte forkunnskaper

It is recommended that students have some background knowledge in:

1) mathematics: calculus, linear algebra, statistics and probability theory, and numeric optimization

2) programming language in Python, Matlab or R

3) machine learning and/or data mining.

Læringsutbytte

Students are expected to have the following learning outcomes in terms of knowledge, skills and general competence.

Knowledge

On successful completion of the course, the students have:

  • an overview on different perspectives, history and future of AI and Computational Intelligence (CI) fields.
  • familiarity with the essential terminologies, concepts, ideas, elements and principles in the three pillar fields of CI.
  • an in-depth understanding of state-of-the-art CI methods (fuzzy systems, neural networks, evolutionary computation, deep learning, and hybrid AI techniques).
  • knowledge and understanding of open problems and future challenges and opportunities in the AI and CI field.

Skills

On successful completion of the course, the students can:

  • determine when to use and deploy the CI methods learned for real-world applications.
  • apply appropriate CI models and algorithms to address modeling and optimization problems in real-world applications.
  • analyze complex and uncertain datasets with CI algorithms.

General competence

On successful completion of the course, the students can:

  • program the CI models/algorithms.
  • deploy CI systems/models in real-world applications.
  • solve complex search, optimization or decision-making problems using evolutionary algorithms.

Arbeids- og undervisningsformer

The course consists of lectures (theory), labs (practical exercises and computer simulations/experiments), group discussions, Q&As, as well as group projects. The group projects will be assigned from a list of the suggested topics/areas. The students will work in groups and finally submit the project report as well as the code.

Practical exercises: Lab and Q&A sessions.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The following two group assignments must be approved before the student can take the final exam:

  • 1 - Group report and presentation: Group written report and oral presentation on the assigned topic.
  • 2 - Group project proposal: A group project proposal (1000 - 1200 words) on the assigned topic, containing project description, the available dataset(s), method/algorithm to be employed, and references (including several most recent journal publications).

Vurdering og eksamen

The final exam consists of two parts:

  • Part 1 - Group project report with code: A group (2-4 students) project implementation, including a project report (5000 - 7000 words, excluding references) and code as an appendix (counts 50% towards the final grade). Both the code and the report will be evaluated. The comprehensiveness of the code is evaluated under the assumption that each member of the group has worked on the project for 60 hours.
  • Part 2 - Individual written exam: An individual, closed-book, written exam (3 hours) (counts 50% towards the final grade)

Both parts must be passed in order to pass the course (i.e., if a student fails in one part, he or she would automatically fail the course).

The exam results can be appealed.

New/postponed exam

In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

Hjelpemidler ved eksamen

All aids are permitted for the group project, provided the rules for plagiarism and source referencing are complied with (Exam - Part 1).

For the closed-book, individual written exam (Exam - Part 2), students will work on a computer in an exam room (with invigilators), can use pen and a simple, non-programmable calculator, but will not have access to Internet, books, notes or other aids.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes to interne sensorer til sensurering av hver besvarelse. Et uttrekk på 25 % av besvarelsene sensureres av en ekstern sensor etter at sensur er falt. Stikkprøvesensuren benyttes som veiledning til internt bruk av faglærer og interne sensorer.

Sensorordning

Koordinator for hele emnet: Astrid Christensen.

Delemne: barnevern: Gunilla Johansson.

Delemne Utviklings- og kulturpsykologi: Astrid Christensen.

Delemne Psykiske Helse Voksne: Ragnhild Dybdahl.

Emneansvarlig

Professor Jianhua Zhang