EPN-V2

ACIT4610 Evolutionary artificial intelligence and robotics Emneplan

Engelsk emnenavn
Evolutionary artificial intelligence and robotics
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet gir en innføring i juridisk metode, menneskerettigheter og forvaltnings- og velferdsrett av relevans for sosialt arbeid. Undervisningen tar utgangspunkt i rettsanvendelse som en del av profesjonsutøvelsen. I emnet vil studentene få en innføring i det norske rettssystemet og hvordan man går frem når man skal løse juridiske problemstillinger i sosialt arbeid (rettskildelære og juridisk metode). Studentene vil lære om alminnelig og spesiell forvaltningsrett, sentrale velferdsrettslige lover og menneskerettigheter.

    I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Den samme ungen- ulike arenaer" (INTER1100) gjennomføres. Se INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1100: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om rettssystemet
    • kjenner til juridisk metode og hvordan man går frem for å kunne ta stilling til rettsspørsmål i utøvelsen av sosialt arbeid
    • har kunnskap om generell forvaltningsrett, herunder grunnleggende forvaltningsrettslige prinsipper og saksbehandlingsregler
    • har kunnskap om barnevernsloven, folketrygdloven, lov om sosiale tjenester i NAV, pasient- og brukerrettighetsloven, helse- og omsorgstjenesteloven og barneloven
    • kjenner til grunnbegreper og prinsipper i velferdsretten
    • kjenner til sentrale menneskerettigheter og deres betydning for sosialt arbeid

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan identifisere, drøfte og avgjøre juridiske problemstillinger i sosialt arbeid
    • kan identifisere de krav som stilles til det rettslige grunnlaget for sosionomens forvaltningsavgjørelser

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i juridiske spørsmål med relevans for sosialfaglige problemstillinger
    • kan arbeide med juridiske spørsmål relatert til sosialt arbeid
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen består av forelesninger og studentaktive opplegg knyttet til oppgaveløsning. Noe av undervisningsmaterialet kan bli lagt ut på læringsplattformen i form av video, artikler og annet relevant stoff. Studentene må påregne selvstudier i forkant og etterkant av forelesninger og seminarer.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

    • Two mandatory mid-term group reports on the given portfolio/project (1000-1500 words)
    • One mandatory mid-term group oral presentation on the given portfolio/projects (20 minutes; 15 minutes of presentation and 5 minutes of questions and answers. All group members must be present at the group presentation and participate in questions and answers.)
  • Vurdering og eksamen

    The assessment will be based on the following:

    • A group project delivery (2-4 students), consisting of a report (7500-3000 words) and code
    • An individual oral examination (20 minutes)

    The weight of the two parts is 50% each. The oral exam (individual) cannot be appealed.

    Both parts must be separately passed in order to pass the course.

    The project report should be between 7500-3000 words. Both the code/program and the report will be evaluated. The comprehensiveness of the code/program is evaluated with the assumption that each student in the group has committed about 60 hours towards developing the solution. As a general guideline, the code/program carries a stronger weight than the report.

    New/postponed exam

    In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    All aids are permitted, provided the rules for plagiarism and source referencing are complied with.

    For the oral exam, students will not have access to computers or other aids.

  • Vurderingsuttrykk

    Følgende hjelpemidler er tillatt:

    • Eksamensversjonen til Lovdata Pro.
  • Sensorordning

    Gradert karakterskala A-F.

  • Emneansvarlig

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.