Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4610 Evolutionary artificial intelligence and robotics Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Evolutionary artificial intelligence and robotics
- Studieprogram
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap i matematikken elevene arbeider med i 1P-Y - Vg1 yrkesfaglege program, med hovedvekt på økonomi
- har kunnskap om matematikkvansker og vanlige misoppfatninger i økonomi
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i økonomi
- har bred kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i økonomi, i ulike yrkesfaglige program
- har bred kunnskap om innholdet i aktuelle grunnlagsdokumenter
- kjenner til og har bred kunnskap om aktuelle og relevante digitale læringsressurser som egner seg til bruk i arbeidet med økonomi
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på Vg1 yrkesfaglige program, med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper og anvendelse av kunnskaper om matematikkdidaktikk
- kan tilrettelegge for mestring for elever med ulike matematikkvansker
- kan gjennomføre formativt og summativt vurderingsarbeid i samsvar med forskrifter og nyere forskning på feltet
- kan anvende digitale læremidler og læringsressurser som omhandler økonomi, herunder undervisningsprogrammer, verktøyprogrammer, og nettressurser
Generell kompetanse
Studenten
- kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert, tilpasset og yrkesrettet opplæring for å sikre alle elevers læringsutbytte
- behersker begreper og uttrykksformer i økonomi, og kan kommunisere dette skriftlig og muntlig
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter i økonomi
- kan yrkesrette undervisning som omhandler økonomi, samt samarbeide med yrkesfaglærere om regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
- kjenner til og kan anvende arbeidsmåter som fremmer motivasjon og opplevelse av relevans hos elevene
Forkunnskapskrav
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Læringsutbytte
Arbeidskrav 1
Studenten skal jevnlig gjennom semesteret løse og levere 6 sett med regneoppgaver som omhandler økonomi, hvorav alle må være godkjente for å få godkjent arbeidskrav for dette emnet. Fristene vil bli oppgitt ved semesterstart. Hensikten med arbeidskravet er å få bred kunnskap om økonomi.
Arbeidskrav 2
Arbeidskravet omhandler helhetlig planlegging av emnet økonomi i faget matematikk 1P-Y. Planen skal utarbeides med fokus på å sikre alle elevers læringsutbytte, og valgene skal begrunnes i et medfølgende notat. Bruk av digitale verktøy skal inngå i plan og arbeid. Notatet skal gjennomføres individuelt og omfanget på er 1250 ord (+/- 10 %). Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med helhetlig planlegging i emnet økonomi, med overføringsverdi til andre temaer.
Arbeids- og undervisningsformer
Individuell muntlig eksamen, varighet: 25-30 min.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Vurdering og eksamen
The assessment will be based on a portfolio of the following:
- A group project delivery (2-4 students), consisting of a report (7500-3000 words) and code
- An individual oral examination
The weight of the two parts is 50 % each.
The project report should be between 7500-3000 words. Both the code/program and the report will be evaluated. The comprehensiveness of the code/program is evaluated with the assumption that each student in the group has committed about 60 hours towards developing the solution. As a general guideline, the code/program carries a stronger weight than the report.
The portfolio will be assessed as a whole and the exam cannot be appealed.
;
New/postponed exam
In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for applying for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.
Hjelpemidler ved eksamen
Sentrale temaer i emnet:
- gjøre rede for og kunne regne med prisindeks, kroneverdi, reallønn og nominell lønn
- beregne inntekt, skatt og avgifter
- vurdere forbruk og bruk av kredittkort, og reflektere over konsekvenser ved kredittlån
- sette opp budsjett og regnskap ved hjelp av regneark
- undersøke og vurdere valg av ulike former for lån og sparing
- yrkesretting av oppgaver i økonomi
- arbeid med grunnleggende ferdigheter i økonomi
Vurderingsuttrykk
Grade scale A-F.
Sensorordning
Two internal examiners. External examiner is used periodically.
Emneansvarlig
Ola Huse Ramstad