Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4530 Data Mining at Scale: Algorithms and Systems Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Data Mining at Scale: Algorithms and Systems
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
-
Innledning
Tilsvarende opptakskrav i programplanen.
-
Anbefalte forkunnskaper
It is an advantage to have some experience with the following subjects:
- Mathematical Analysis
- Basic programming, such as scripting
- Statistics, specifically probability theory
-
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap til prinsipper for algoritmisk tenkning
- Har kjennskap til utvikling og oppbygging av programmer basert på visuell programmering
- Har kunnskap om ulike verktøy for visuell programmering
- Har forståelse av grunnleggende programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler og funksjoner
- Har kjennskap til hvordan datamaskiner og programmer fungerer
- Har kunnskap om programmering i gjeldende læreplaner og i fagfornyelsen
Ferdigheter
Studenten
- Kan identifisere og dekomponere et problem, og utforme løsninger som gjør bruk av programmering
- Kan utvikle programmer ved bruk av visuell blokkprogrammering
- Kan kommentere programmeringskode
- Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle enkle programkoder og algoritmer
- Kan undervise i algoritmisk tenkning
- Kan gjennomføre enkle undervisningsopplegg med programmering
- Kan veilede elever i arbeid med algoritmisk tenkning og analog og visuell programmering
Generell kompetanse
Studenten
- Kan gjøre rede for algoritmisk tenkning og programmering i skolen
- Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplan og integrert i fag
- Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, samarbeid og problemløsing
- Kan gjøre rede for hvordan digitalisering kan påvirke og endre samfunnet
-
Læringsutbytte
Studiet er helt nettbasert, men krever at studentene følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Studiet vil ta i bruk instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger og diskusjoner og det vil bli gitt tilbud om veiledning i nettmøter.
Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver, samarbeid, refleksjoner, medstudentvurderinger og erfaringsdeling på egen arbeidsplass.
-
Innhold
- Data mining systems
- Data mining and machine learning algorithms
- Deep learning and neural networks for datamining
- Data stream processing methods, such as, but not limited to, anomaly detection, clustering, association rule learning
- Distributed reinforcement learning for data mining.
- Data visualization
-
Arbeids- og undervisningsformer
Det er to arbeidskrav i emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er vurdert til godkjent.
- Arbeidskrav 1:
- Individuelt refleksjonsnotat om programmering i skolen (om lag 1000 ord).
- Arbeidskrav 2:
- Del 1, individuelt: Utvikling av program.
- Del 2, gruppearbeid: Refleksjonsnotat etter drøfting av program fra del 1 (om lag 1500 ord).
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen gjennomføres i slutten av høstsemesteret. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: tre arbeidsdager. Omfang om lag 2000 ord.
-
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
-
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven.
-
Sensorordning
Se programplanen.
-
Emneansvarlig
Emnet gir en innføring i grunnleggende visuell programmering og begreper inkludert algoritmisk tenkning. Det blir lagt vekt på hvordan programmering kan inngå i skolekonteksten i begynneropplæring og integrert i fag. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med visuell programmering. Følgende tema vil bli vektlagt:
- Problemløsing og algoritmisk tenkning
- Grunnleggende visuell programmering og programmeringsprinsipper
- Programmering som kompetanse i samfunnet, læreplaner og i Fagfornyelsen
- Utvikling av kreativitet og samarbeid i programmeringsaktiviteter